آیت الله اعرافی:دولت به سادگی از کنار گرانی ها و مشکلات مردم گذر نکند|حوزه از مردم جدا نیست/آینده حوزه علمیه نیازمند شناخت دستاوردها و برطرف کردن کاستی ها است

امام جمعه قم با بیان اینکه دولت نباید به سادگی از مشکلات مردم گذر کند، گفت: مسؤولان باید با رویکرد جهادی به فرمایشات رهبر انقلاب توجه کنند و چشمان خود را بر خارج ببندند.
به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری رسا، آیت الله علیرضا اعرافی مدیر حوزه های علمیه امروز در خطبه های عبادی و سیاسی نماز جمعه قم که در مصلای قدس برگزار شد، با گرامیداشت آغاز ماه رجب، بر بهره گیری کامل از فرصت های این ماه مبارک تأکید کرد.

وی افزود: در ماه رجب برنامه بسیار مهم اعتکاف را داریم که مورد تأکید رهبر انقلاب است و در بیانیه گام دوم به آن اشاره کردند، ان شاءالله امسال هم شاهد حضور چشمگیر جوانان و مردم در برنامه های عبادی به ویژه اعتکاف خواهیم بود.

امام جمعه قم با اشاره به هفته درختکاری اظهار داشت: یکی از مصیبت ها و چالش های بزرگ بشر و کشور ما کاهش فضاهای سبز و از بین رفتن مراتع، منابع طبیعی و جنگل ها است، ما با سرانه مناسب فضای سبز فاصله داریم و همه باید به عنوان وظیفه ای دینی و اخلاقی برای رسیدن به این سرانه اهتمام کنند.

وی با تقدیر از اقدامات شهرداری برای توسعه فضای سبز ادامه داد: دولت و مسؤولان باید بیش از گذشته باید درباره این مسأله کار کنند و همه برای حفظ اراضی کشاورزی، منابع طبیعی و توسعه فضای سبز به میدان بیایند و خود مردم باید صیانت کننده از منابع طبیعی و فضای سبز باشند؛ حل این مشکل نیازمند برداشتن گام های بزرگ و برنامه ریزی اساسی است.

آیت الله اعرافی به هفته احسان و نیکوکاری اشاره کرد و ابراز داشت: در ایام پایانی سال و در آستانه آغاز سال جدید داریم و بسیاری از مردم به دلیل گرانی ها و سختی ها مواجه با مشکلات جدی هستند و همه باید همکاری کنند که آلام طبقات متوسط و ضعیف کاهش پیدا کند.

وی عنوان کرد: وظیفه دولتمردان و مسؤولان بسیار سنگین است و نباید به راحتی و سادگی از گرانی ها و مشکلات مردم گذر کنند بلکه مسؤولان باید با رویکرد انقلابی و جهادی به فرمایشات رهبر انقلاب توجه کنند و چشمان خود را بر خارج ببندند و بر داخل تکیه کنند.

مدیر حوزه های علمیه با تقدیر از مردم قم به دلیل مشارکت چشمگیر در کمک به نیازمندان خاطرنشان کرد: بنا بر اعلام کمیته امداد حدود ۴۰ درصد از بودجه ای که صرف ایتام و نیازمندان می شود از کمک های خود مردم است که در شرایط مشکلات اقتصادی بسیار ارزش دارد، مردم قریب به ۴۰ میلیارد به نیازمندان کمک کرده اند.

وی اضافه کرد: نگاه کمیته امداد که بر اساس اقدام جهادی، انقلابی و تکریم است، باید تلاش کند به مسائل فرهنگی، ازدواج، خانواده و مشارکت مردم توجه داشته باشد، باید در آخر سال مقداری از مشکلات نیازمندان را کاهش دهیم، باید تلاش کنیم تا با ایجاد اشتغال نیازمندان بیشتری به سبد کمیته امداد افزوده نشود.

آیت الله اعرافی ایام پذیرش حوزه های علمیه را مورد توجه قرار داد و گفت: از همه خانواده ها و جوانان مستعد تقاضا می کنم که برای ثبت نام ورود در حوزه اقدام کنند، حوزه های علمیه از آن مردم و بر آمده از ملت بزرگ ایران است و در طول تاریخ خدمات فراوانی در همه قلمروها به جامعه ارائه کرده است.

وی افزود: حوزه علمیه از مردم و جامعه جدا نیست و برای آینده و ادامه خدمت در همه قلمروها نیازمند حضور جوانان خوش فکر، با استعداد و علاقه مند است، جوانان تاریخ حوزه را مطالعه کنند تا با عظمت حوزه های علمیه آشنا شوند، جوانان مستعد می تواند در آینده خدمتگزار حوزه و نظام اسلامی باشند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به حضور بشار اسد در ایران و دیدار با رهبر معظم انقلاب اظهار داشت: حضور بشار اسد در ایران با گذر از سختی های شدید حضوری نمادین و بسیار پرمعنا بود که متأسفانه خوب به آن توجه نکردیم.

وی ادامه داد: همه دنیا آمده بودند که کمر انقلاب اسلامی و مقاومت را در سوریه و عراق بشکنند اما جریان مقاومت با روحیه انقلابی چنان مقاومتی از خود نشان داد که کمر دشمنان را در منطقه شکست، جلال و شکوه این سفر و بیعت و اعلام وفاداری به پیشگاه رهبر انقلاب نمادی از موفقیت ملت ایران و مقاومت بود، باید این نماد را مهم بدانیم و این حضور و تعامل در جبهه مقاومت به فضل الهی ادامه خواهد داشت و بینی قدرتمندان و مستکبران را به خاک خواهد مالید.

آیت الله اعرافی در بخش پایانی سخنان خود با اشاره به بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی توسط رهبر انقلاب ابراز داشت: این بیانیه راهبردی بسیار مهم بود و اقدامات مهمی در حوزه و دانشگاه و نهادهای مختلف برای وفاداری به این بیانیه انجام شده و همه ما به ویژه مسؤولان باید پای کار بیایند چرا که این بیانیه حرکت نوین کشور را رقم می زند.

وی عنوان کرد: یکی از محورهای مهم این بیانیه این است که انقلاب اسلامی آغازگر یک عصر جدید بود، گاهی در کشاکش مشکلات و مسائل روزمره از اصالت و نگاه تمدنی انقلاب غافل می شویم و گاهی هم کسانی عمدا به این موضوع توجه نمی کنند.

مدیر حوزه های علمیه خاطرنشان کرد: ملت ایران و جوانان عزیز عصری نو را در حیات بشر آغاز کردند که باید قدر آن را بدانیم، البته باید نقد کنیم، مچ آن هایی که همراه انقلاب گام های استوار بر نمی دارند بگیریم و قاطعانه در برابر فساد، تبعیض و مشکلات بایستیم اما اما نباید اصالت انقلاب را فراموش کنیم.

 

 

مدیرحوزه های علمیه گفت: ما در حوزه آینده نیازمند شناخت و تحلیل داشته ها، آگاهی از کاستی ها و پارامترهایی موثر در تحول حوزه هستیم.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت الله اعرافی، مدیر حوزه های علمیه در سومین اجلاسیه کمیسیون های تخصصی شورای عالی حوزه علمیه خراسان با موضوع حوزه و آینده که امروز در تالار قدس کتابخانه حرم مطهر رضوی برگزار شد، گفت: حوزه علمیه در عین این که دستاوردهای عظیمی را رقم زده است، دارای خلأهایی است که ما را به حرکت فرا می خواند.

آیت الله اعرافی افزود: برای بررسی عملکرد و ارزیابی حوزه علمیه هم بسنده کردن به وضع موجود و هم نادیده انگاری خلأها رویکرد ناصوابی است.

مدیر حوزه های علمیه با اشاره به دستاوردهای حوزه های علمیه، ابراز کرد: در محورهای توسعه های زیرساختی، آموزش، آموزش مرتبط با تربیت بانوان، پژوهش، فن آوری، بین الملل، هنری و رسانه ای، ساختار مدیریتی و خدمات نسبت به قبل از انقلاب پیشرفت گسترده ای داشته ایم.

وی تصریح کرد: طراحی بیش از ۲۰۰ رشته، گسترش رشته ها، فن آوری آموزشی، توسعه منابع آموزشی و سطوح عالی از جمله فعالیت ها در بخش آموزش است همچنین دارای حجم گسترده کتاب، پایان نامه، مجله و غیره در بخش پژوهشی هستیم.

آیت الله اعرافی ادامه داد: حوزه فن آوری و آموزش مرتبط با تربیت بانوان و خدمات از جمله حوزه های جدیدی است که در حوزه علمیه سابقه نداشته است همچنین فعالیت حوزه علمیه در عرصه بین الملل در قبل از انقلاب محدود به چند کشور بود اما امروز با فعالیت جامعه المصطفی با بیش از ۱۰۰ کشور در ارتباط هستیم.

مدیر حوزه های علمیه در ادامه به ضعف های حوزه علمیه اشاره و خاطرنشان کرد: ضعف رویکرد راهبری و کلان و داشتن تئوری تحول، ضعف رویکرد تمدنی و کلان به دانش های حوزه، ضعف نقشه تعاملی با دیگر کنشگرهای عرصه علم مانند دانشگاه و نبود نقشه جامع برای توسعه مرزهای حوزه علمیه و دانش از جمله کاستی های جدی است که در حوزه علمیه با آن ها روبرو هستیم که برای برنامه ریزی کلان و آینده نگری موثر در خور تأمل است.

وی به آزادی انتخاب برای استاد و طلبه در حوزه علمیه تأکید و ابراز کرد: ما در نظام سنتی حوزه علمیه آزادی هایی داشته ایم که در پرتو آن انسان های بزرگ تربیت شدند البته آزادی به معنای بدون هدایت و نظارت نیست بلکه اگر تنوع و انتخاب را با شیوه های نو و هوشمندانه توسعه دهیم به نیازها جواب داده ایم حال آن که امروز مراکز علمی دنیا به سمت روش سنتی ما گرایش پیدا کرده و ما به سمت روش قبلی این مراکز سوق یافته ایم.

آیت الله اعرافی ادامه داد: ما در حوزه آینده نیازمند این هستیم که داشته ها را شناخته، تحلیل دقیق داشته باشیم و با دقت کامل به کاستی ها و پارامترهایی که در تحول حوزه تأثیر دارد، آگاه باشیم.

وی با بیان این که اندیشه اسلامی اندیشه تمدنی بوده و در همه قلمروهای بشر سایه افکنده است، گفت: ما در فضای غبارآلود حرکت می کنیم و اقدام نادرست ما بنیادهای زیادی را متزلزل می کند بنابراین باید از ولی عصر(عج) مدد بجوییم تا این فضای غبارآلود ما را از طراحی نظام های موثر و پاسخگویی به جامعه اسلامی باز ندارد.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


2 + = 5