ویژه نامه مولود کعبه(۱)،ویژه ولادت حضرت امیرالمومنین امام علی (علیه السلام)

                  ویژه نامه ولادت حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام

کعبه    امشب   آفتاب عالم آرایت     مبارک                  ای صفا ای مروه ای هستی تجلایت مبارک
ای حطیم،ای حِجر،ای زمزم،تولایت مبارک                  فاطمه   بر  صورت مولا    تماشایت   مبارک
رحمت للعالمین      دیدار  مولایت     مبارک
گوهر دریای توحیدت    مبارک باد     کعبه                  در دل شب قرص خورشیدت مبارک باد کعبه

نام  : علی        لقب : امیرالمومنین         کنیه : ابوالحسن             مقام : امام اول        

 نام پدر : ابوطالب        نام مادر : فاطمه

تاریخ ولادت : روز جمعه ، ١٣ رجب . ١٠ سال قبل از بعثت در (کعبه)

تاریخ شهادت : صبح ١٩ رمضان سال چهلم هجرت      مدت امامت : ٣٠ سال    مدت عمر : ۶٣ سال

قاتل : عبدالرحمن بن ملجم مرادی . محل دفن : نجف اشرف    تعداد فرزند : ١٢ پسر ، ١۶ دختر

طللوع خورشید:

در سیزدهم رجب ، خورشیدی در مکه طلوع کرد که پیش از آن در سمت راست عرش خدا می درخشید . او از عرش فرود آمد تا زمین را عرش دیگری سازد و دل های آماده را چراغانی کند . او به دنیا آمد تا خدا شناخته شود و در پرتو آن نهال ایمان بارور گردد و شکوفه های عبادت بر شاخسار های آن تجلی کند.

پدر:

پدر ش ابوطالب  از  شخصیت های  توحیدی وبزرگ  مکه بود که پس از عبدالمطلب سرپرستی پیامبر صلی الله علیه وآله  را بعهده گرفت و پس از بعثت به نبوت او ایمان آورد.

مادر:

مادرش  فاطمه  بنت اسد بعد از خدیجه نخستین  زنی  بود که  در  مکه  با   پیامبر صلی الله علیه وآله   بیعت  کرد .  او تنها  زنی  بود که  با  شکافته  شدن  دیوار  کعبه  به اذن  الهی  به مدت  سه  روز  در کعبه  مکرمه  سکنی  گزید  .  پس از تولد  امیرالمومنین علی  علیه السلام  همان موضع از  دیوار  کعبه  که شکافته  شده  بود ، دوباره گشوده شد  و  فاطمه بیرون  آمد ،  در  حالی  که مولود  خود  علی بن ابی طالب  علیه السلام  را در  دست  داشت  و می  گفت : (( ای  مردم  !  حق  تعالی  مرا  در  میان خلقش  برگزید  و  بر  زنان گزیده گذشته  برتری  بخشید  .  زیرا من  فرزندی  را  در  خانه ی  خدا  به دنیا  آوردم  و  سه  روز  با احترام در  آنجا  ماندم  و  از  میوه های  بهشتی  تناول  کردم  ))

رسولخدا و تربیت حضرت علی علیه السلام

رسولخدا صلی الله علیه وآله از همان کودکی تربیت علی علیه السلام را بعهده گرفت و در کنار او بود و جسم و روحش را تغذیه میکرد بطوری که او خود را تربیت یافته رسولخدا صلی الله علیه وآله میداند و میفرماید:

من همانند بچه شتری که به دنبال مادر خود میرود بدنبال پیامبر می رفتم هرروز یکی از فضائل اخلاقی خود را به من می آموخت و میفرموداز آن پیروی کنم

پیامبر و حضرت علی در غار حرا

پیامبر مرا می دید به غار حرا میبرد و مرا در عبادت یک ماهه سالیانه خود شرکت میداد و جز من کسی اورا نمیدید . برای اولین بار که جبرئیل بر پیامبر صلی الله علیه وآله نازل شد تا  اورا به نبوت مفتخر سازد علی علیه السلام با او بود و با سن کودکی نوروحی را مشاهده می کرد چنانکه خود میفرماید  أَرَی‌ نُورَ الْوَحْیِ وَ الرِّسَالَهِ، وَ أَشُمُّ رِیحَ النُّبُوَّهِ   هنگامیکه در حرا در کنار رسولخدا صلی الله علیه و آله و سلم بودم نور وحی و رسالت را می دیدم و بوی نبوت را استشمام می کردم.

باگذشت زمان رشد جسمانی امیرالمومنین علیه السلام بدنبال تعالی روح او کاملتر شد بطوری که در همان نوجوانی سمت وصی ، خلیفه ،وزیر،امین رسولخدا صلی الله علیه و آله و سلم بودن را از آنحضرت دریافت کرد.

امام محمدباقر علیه السلام فرمود عده ای از یهودیانی که مسلمان شدند به خدمت پیامبر رسیدند و عرض کردند ای پیامبر خدا، موسی به یوشع بن نون وصیت کرد شما چه کسی را وصی خود قرار داده اید و پس از شما چه کسی ولی ما خواهد بود؟پس این آیه نازل شد إِنَّمَا وَلِیُّکُمُ اللّهُ وَرَسُولُهُ وَالَّذِینَ آمَنُواْ الَّذِینَ یُقِیمُونَ الصَّلاَهَ وَیُؤْتُونَ الزَّکَاهَ وَهُمْ رَاکِعُونَ  مائده ۵۵

ولى شما، تنها خدا و رسول  اوست و کسانى که  ایمان آورده اند آنانکه  نماز برپا میدارند، و درحال رکوع زکات میپردازند.

آنگاه رسولخدا فرمود بلند شوید همه بلند شدند و به مسجد رفتند در این هنگام فقیری از مسجد خارج شده بود پیامبر صلی الله علیه وآله به او فرمود کسی به تو کمکی کرد ؟ فقیر گفت بله، ا ین انگشتر را .

حضرت فرمود چه کسی این انگشتر را به تو داد عرض کرد این مردی که نماز میخواند پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم سوال کرد در چه حالی کمک کرد؟ فقیر پاسخ داد در حال رکوع پیامبرصلی الله علیه و آله تکبیر گفت داخل مسجد همه تکبیر گفتند سپس فرمود پس از من علی ولی شماست.

حضرت علی ع از نگاه پیامبر

رسول گرامی اسلام در موقعیتهای مختلفی حضرت را مورد تعریف و تمجید قرار داده اند که این سخنان مورد توجه خاص محدثین و مورخین شیعه و سنی قرار گرفته است.

رسولخدا فرمودند:

عَلِیَّ رُکْنَ الْإِیمَانِ ” علی رکن ایمان است    ، عَلِیَّ أَمِینَ اللَّهِ فِی أَرْضِهِ ” علی امین خدا بر روی زمین است،   علی مصباح الدجی “علی چراغ شب  تار است،   علی منار الایمان ” علی تجلی گاه نور ایمان است، علی الفاروق بین الحق والباطل” علی جدا کننده حق از باطل است،

 علی قسیم الجنه والنار” علی تقسیم کننده بهشت و جهنم است    علی الطریق الی الله” علی راه به سوی خداست.علی مفرج الکرب عن رسول الله” علی برطرف کننده اندوه از رسولخداست . پیامبر خطاب به حضرت علی علیه السلام فرمودند یاعلی ان الحق معک والحق علی لسانک و فی قلبک و بین عینیک “ای علی حق با تو و بر زبان تو و در قلب تو و بین چشمان توست . انا و علی حجه الله علی عباده” –   من و علی حجت خدا بر بندگان او هستیم.

پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله به حذیفه فرمود: حجت خدا بعد از من علی بن ابیطالب است ، کفر به او، کفر به خداست و شرک به او شرک خداست و شک در او شک در خداست لولاک یا علی ماعرٌِف المومنون بعدی ای علی ! اگر نبودی مومنان (حقیقی)پس از من شناخته نمیشدند.

علی علیه السلام از نگاه رقیبان

عایشه میگوید مردی محبوبتر از علی علیه السلام نزد رسولخدا صلی الله علیه و آله نبود .

معاویه در هنگام مرگ به یکی از یاران نزدیکش گفت من سه گناه بزرگ مرتکب شدم < اول آنکه به خلافت که حق امیرالمومنین علیه السلام بود طمع کردم دوم اینکه زوجه حسن بن علی را فریفتم تا همسرش را به زهر شهید کرد سوم اینکه یزید را ولیعهد خود قرار دادم.

عمر میگوید از رسولخدا صلی الله علیه و آله شنیدم که فرمود خداونداز نور چهره علی بن ابیطالب هزار هزار ملک آفرید که او را تسبیح و تقدیس کنند و ثواب آن را برای دوستداران علی علیه السلام و فرزندانش مینویسد.

فضائل امیرالمومنین علی علیه السلام

امیرالمومنین علیه السلام پس از رسولخدا صلی الله علیه و آله از برترین موقعیت وجودی برخوردارواز بیشترین فضائل بهره مند میباشد به گونه ای که بلند مرتبگان عالم وجودیعنی اهل بیت از حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها ، تا حضرت مهدی علیه السلام اورا برتر از خود میدانند و حتی در برخی اعمال و ویژگی ها فرد بی نظیر عالم خلقت است

انس بن مالک میگوید من خادم پیامبر بودم هرگاه اسم علی  علیه السلام می آمد شادمانی را در چهره رسول خدا صلی الله علیه و آله   میدیدم. منزلت امیرالمومنین علیه السلام برای انسانها قابل درک نبود  چه اینکه رسولخدا صلی الله علیه و آله   فرمود ای علی ! جز من و تو کسی آنگونه که باید خدارا نشناخت و جز خداوند و من آنگونه که باید تورا نشناخت

امام محمد باقر و  امام صادق علیهما السلام میفرمایند وقتی علی علیه السلام را در قیامت می بینند چهره کسانی که کافر شدند سیاه میشود و چون منزلت بزرگ او را در نزد خداوند می بینند دستهای خود را بخاطر این که ولایت اورا نپذیرفتند از شدت حسرت می جوند.

جلوه های فضیلت

۱-    تولد او در خانه خدا

۲-    ذکرخداوند در هنگام تولد،

 ابوطالب پدر امیر المومنین علیه السلام میگوید وقتی علی علیه السلام متولد شد مثل خورشیدی که طلوع کند به سجده رفته بود و میگفت : اشهد ان لا اله الا الله و ان محمدا رسول الله و اشهد ان علیا وصی محمد رسول الله و بمحمد یختم الله النبوه و بی یتم الوصیه و انا امیرالمومنین.

۳-    تربیت نبوی

 امیرالمومنین تنها کسی بود که از هنگام تولد تحت تربیت رسولخدا صلی الله علیه و آله قرار گرفت و  به درجات عالی رسید. وقتی امیرالمومنین علیه السلام متولد شد پیامبر صلی الله علیه و آله سی ساله بود بسیار علی را دوست میداشت و به مادرش فاطمه بنت اسد میگفت گهواره اش را نزدیک رختخواب من قرار بده . پیامبر بخش اعظم تربیتی اورا بعهده گرفت اورا نظافت میکرد و شیر به دهان او می ریخت و گهواره اش را حرکت میداد تا میخوابید و به هنگام بیداری با او شیرین زبانی و خوش گویی میکرد و اورا بر سینه خود می نشاند و همیشه در بغل یا دوش خود قرار میداد و در کوههای مکه و بیابانها و راههای آن میگرداند.

حضرت علی علیه السلام به کمیل میفرماید : ای کمیل ! خداوند عزوجل رسول الله را تربیت کرده او مرا تربیت کرد  ومن مومنین را تربیت میکنم.

۴-    نامگذاری به امیرالمومنین علیه السلام

در زمان رسولخدا صلی الله علیه و آله و سلم به کسی امیرالمومنین گفته نمی شد زیرا این عنوان از چنان اهمیت و عظمتی برخوردار بود که نه مردم آنرا به کسی اطلاق میکردند و نه کسی خودرا شایسته این نام میدانست تا اینکه خداوند متعال این نام  مبارک را بر علی بن ابیطالب نهاد و به  جبرئیل فرمود تا با این نام به او سلام کند.و از طرفی به او گفت : اهل آسمانها تورا به امیرالمومنین نام میبرند پیامبر هم خبر این نام گذاری الهی را به مردم اعلام کرد و فرمود:این اسم را خداوند بر علی میگذارد و تنها برای اوست و از آن پس دستورداد تا همه با این نام بر علی بن ابیطالب سلام کنند.

ابوذر غفاری گوید : روزی با عده ای از اصحاب رسولخدا صلی الله علیه و آله در مسجد قبا نزد آنحضرت نشسته بودیم که فرمود: ای اصحاب من الان مردی از این در وارد میشود که او امیرالمومنین و امام مسلمین است همه نگاه کردیم و دیدیم علی بن ابیطالب ظاهر شد پیامبر صلی الله علیه و آله بر خواست و از او استقبال نمود و با او معانقه کرد و بین دو چشمش را بوسید و اورا کنار خود نشاند و سپس رو به ما کرد و فرمود هذا امامکم من بعدی این امام شما بعد از من خواهد بود اطاعت او اطاعت من است و معصیت او معصیت من است و معصیت من معصیت خدای عزوجل است.

معجزات امیرالمومنین علیه السلام

امیرالمومنین علیه السلام معجزه بزرگ خداوند در میان مردم بود .

عمر میگوید، روزی علی علیه السلام با من رو برو شد و دست مرا گرفت و به قبرستان برد  ودر بین راه صحبت میکردیم علی علیه السلام کمانی در دست داشت که چون به قبرستان رسیدیم آن را از دست خود انداخت و اژدهایی بزرگ همانند اژدهای عصای موسی گردید و دهانش را باز کرد و آمد تا مرا ببلعد با مشاهده این وضعیت ترس قلبم را گرفت و خود را عقب کشیدم و در چهره او خندیدم و گفتم امانم بده ای علی بن ابیطالب و خوبی هایی را که بین من و تو بوده است را بیاد آوروقتی این جملات را از من شنید خنده نیکویی کرد و گفت کلام لطیفی گفتی ما اهل بیتی هستیم که از کم هم تشکر میکنیم آنگاه با دست خود آن اژدها را زد و آن را گرفت و دوباره به کمانی که داشت مبدل شد.

روزی امیرالمومنین به خانه اش وارد شد و قدری غذا طلب کرد فاطمه زهرا سلام الله علیها گفت چیزی در منزل نداریم و من دو روز است که حسن و حسین را به بازی سرگرم کرده ام  حضرت فرمود آن لباسهای پشمی را بده تا نزد کسی به رهن گذارم و چیزی قرض کنیم . لباس را گرفت و به نزدیک یهودی که همسایه او بود رفت و گفت این لباس پشمی را نزد خود داشته باش و یک صاع ( سه کیلو )جو به من بده .مرد یهودی جورا آورد و به او داد و  امام علیه السلام از نزد او بیرون آمد اما هنوز چند قدمی نرفته بود که مرد یهودی اورا صدا زد و گفت ای امیر مومنان تورا قسم میدهم که صبر کن تا چند کلمه ای با تو صحبت کنم.

حضرت همانجا نشست و یهودی به حضور او رسید و گفت : پسر عمویت گمان میکند که حبیب خدا واز خواص و برگزیدگان اوست و اشرف فرستادگان الهی است.پس چرا از خدا نمیخواهد تا شما را از این فقر و ناداری که گرفتار آن هستید نجات دهد امام علیه السلام مدتی سکوت کردو فرمود : به خدا قسم خداوند بندگانی دارد که اگر به او قسم یاد کنند دیوار را به طلا تبدیل کند خواهد کرد آنگاه دیوار به طلا مبدل شد و درخشید سپس  به مرد یهودی گفت  متوجه شدی ؟ این یک مثال بود . (مرد یهودی که این معجزه را از امیرالمومنین مشاهده کرد)مسلمان شد.

آثار محبت به امیرالمومنین علیه السلام

ا- قبولی اعمال

ابن عباس گوید : به رسولخدا صلی الله علیه و آله عرض کردم توصیه ای به من بفرما

فرمود بر تو باد به محبت علی بن ابی طالب به خدایی که مرا به نبوت برانگیخت خداوند حسنه ای از بنده ای قبول نمیکند تا اینکه از حب علی بن ابیطالب از او سوال کند اگر بر ولایت او بمیرد اعمال گذشته اورا میپذیرد و اگر بر محبت  او نباشد هیچ یک از اعمال اورا نمیپذیرد و دستور میدهد که اورا در آتش اندازند.

پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله به امیرالمومنین علیه السلام فرمود یا علی به خدایی که مرا به نبوت برانگیخت و بر همه انسانها برگزید اگر بنده ای هزار سال خدارا عبادت کند جز به ولایت تو و ائمه از فرزندانت پذیزفته نمیشود این را جبرئیل به من خبر داد فمن شاء فلیومن و من شاء فلیکفر هرکس خواهد ایمان بیاورد هرکس خواهد کافر شود.

رسولخدا صلی الله علیه و آله فرمود : لن یقبل الله فرضا الا بحب علی بن ابیطالب خداوند عمل واجبی را نمیپذیرد مگر به محبت علی بن ابیطالب.

۲- بشارت به هنگام مرگ

امام صادق علیه السلام فرمود وقتی جان از بدن مومن خارج میشود پیامبرصلی الله علیه و آله را میبیند که به او میگوید بشارت باد تورا من رسول خدا و پیامبر تو هستم و علی بن ابی طالب را می بیند که میگوید من کسی هستم که تو دوستم داشتی و به تو نفع میرسانم.

۳- برائت از آتش

رسولخدا فرمود حب علی برائه من النار دوستی علی برائت از آتش است.

امام رضا علیه السلام از پدران خود و آنها از علی بن ابیطالب علیه السلام و او از پیامبر صلی الله علیه و آله  و او از جبرئیل و او از میکائیل و او از اسرافیل و او از لوح و او از قلم  نقل میکند که خدای عزوجل فرمود ولایه علی بن ابیطالب حصنی فمن دخل حصنی امن من عذابی ولایت علی بن ابیطالب دژ استوار من است پس هرکس در دژ من وارد شود از عذاب من مصون خواهد بود

۴-    ورود به بهشت

پیامبراکرم صلی الله علیه و آله خطاب به حضرت علی علیه السلام یا علی ! کسی که تورا دوست بدارد خداوند اورا باما در بهشت ساکن میکند

ویژگی های اخلاقی و رفتاری

۱-    علم

پیامبراکرم صلی الله علیه و آله فرمودند انا خزانه العلم و علی مفتاحه فمن اراد الخزانه فلیات المفتاح .

من خزانه علم هستم و علی کلید آن پس هرکس خزانه علم را بخواهد کلید آنرا بیاورد.

از ائمه علیهم السلام روایت شده که هرگاه روز بر پیامبر وحی نازل میشد قبل از اینکه شب شود علی علیه السلام را از آن آگاه میکرد و اگر شب بر او وحی می شد قبل از صبح اورا باخبر میکرد.

در بیان دیگر حضرت فرمودند: رسولخدا هزار باب علم را به من آنوخت که هربابی کلید هزار باب دیگر است.

امام محمد باقر علیه السلام فرمود رطوبت را میمکند و نهر بزرگ را رها میکنند عرض شد نهر بزرگ چیست فرمود رسولخدا صلی الله علیه و آله و علمی که خداوند به او عطا فرمود.

خداوند سنتهای همه پیامبران را از آدم تا محمد صلی الله علیه و آله برای او گرد آورد و عرض شد آن سنتها چه بود ؟ فرمود علم همه پیامبران و رسولخدا صلی الله علیه و آله و سلم تمام آنها را به امیرالمومنین علیه السلام تحویل داد .مردی عرض کرد ای پسر پیامبر ! امیرالمومنین اعلم است یا بعضی از پیامبران ؟ امام محمد باقر علیه السلام فرمودند گوش دهید ای مردم این مرد چه می گوید همانا خدا گوشهای هرکه را بخواهد باز میکند من به او میگویم خدا علم تمام پیامبران را برای محمد صلی الله علیه و آله جمع کرد و آنحضرت همه را به امیرالمومنین علیه السلام تحویل داد باز او می پرسد که علی اعلم است یا بعضی از پیامبران!

۲-    اخلاص

حضرت علی علیه السلام میفرمایند :طُوبَی لِمَنْ أَخْلَصَ لِلَّهِ عَمَلَهُ وَ عِلْمَهُ وَ حُبَّهُ وَ بُغْضَهُ وَ أَخْذَهُ وَ تَرْکَهُ وَ کَلاَمَهُ وَ صَمْتَهُ وَ فِعْلَهُ وَ قَوْلَهُ؛ خوشا به حال کسی که عمل و علمش و دوستی و دشمنی اش و گرفتن و ترک کردنش و گفتار و سکوتش و عمل و صحبتش را برای خدا خالص گرداند.

حضرت در تعریف اخلاص میفرماید: مَنْ لَمْ یَخْتَلِفْ سِرُّهُ وَ عَلَانِیَتُهُ وَ فِعْلُهُ وَ مَقَالَتُهُ فَقَدْ أَدَّى الْأَمَانَهَ وَ أَخْلَصَ الْعِبَاده کسیکه درون و بیرون و عمل و گفتار او یکی باشد ادای امانت کرده و عبادت  خود را خالص گردانیده است.

طبق روایات اخلاص مقامی بلند و بلکه از اسرار الهی است که خداوند به هریک از بندگانش که بخواهد عطا میکند چنانچه ذات اقدسش فرمود : الإخْلاصُ سِرٌّ مِن أسْراری ، اسْتَوْدَعتُهُ قَلبَ مَن أحْبَبْتُ مِن عِبادی.

اخلاص سری از اسرار من است که آنرا در قلب هریک از بندگانم که بخواهم میگذارم.

۳-    عبادت

عبادت اقسامی دارد حضرت خود در این باره میفرماید گروهی خدارا از روی میل رغبت (به بهشت) پرستش میکنند این عبادت تجار است و گروهی اورا از روی ترس میپرستند این عبادت بردگان است گروهی خدارا بخاطر شکر نعمتها پرستش میکنند این عبادت آزادگان است .

عبادت حضرت علی علیه السلام برچه اساسی بود ؟ خود حضرت میفرماید الهی ماعبدتک خوفا من عقابک و لاطمعا فی ثوابک ولکن وجدتک اهلا للعباده فعبدتک.

خدای من ، من ترا از ترس عذابت و یا طمع در پاداشت نپرستیدم بلکه ترا اهل عبادت یافتم آنگاه پرستیدم.

امیرالمومنین علی علیه السلام ۲۳ سال در نماز جماعت پیامبر صلی الله علیه و آله شرکت نمود . عشق و علاقه او به عبادت خدا و بویژه نماز جماعت سبب گردیده بود که در حساس ترین لحظه ها که بسیاری را غفلت میگیرد نماز را اقامه کند.

در یکی از روزهای جنگ صفین که امیر مومنان علیه السلام مشغول جنگیدن بود خورشید را می نگریست عبدالله بن عباس به او عرض کرد: ای امیر مومنان! این چه کاری است ؟ فرمود : مراقب وقت ظهرم تا نماز گزاریم.ابن عباس عرض کرد : الان که در حال جنگیدن هستیم وقت نماز است ؟ امام علیه السلام فرمود مگر ما برای چه با آنها میجنگیم؟ ما برای نماز با آنها می جنگیم.

۴-    دین مداری

بزرگترین دغدغه زندگی امیرالمومنین علیه السلام احیای دین و عمل به ارزشهای آن بود .حضرت لحظه ای از دین خدا غافل نشد  و عمل را بدون توجه به دین پایان نبرد به گونه ای که دوست و دشمن میدانستند مبنای افکار ،اعمال و اهداف امیرالمومنین علیه السلام دین خداست.

ابن ابی الحدید میگوید دشمنان علی علیه السلام گویند کان متقیدا بالشریعه علی علیه السلام  مقید به شرع اسلام بود .

حضرت علی علیه السلام به همان اندازه که به دین خدا و اجرای آن می اندیشید ، به سلامت آن فکر میکرد که مبادا دین را از مسیر حقیقی خود خارج کنند و یا دین داری مردم آسیب ببیند . سخن از دین و دین داری و تدین باشد ، اما حقیقت آن، مطرح نباشد .

روزی پیامبر دست به گردن امیرالمومنین علی علیه السلام انداخت و گریه کرد و او هم با آنحضرت گریه کرد آنگاه پرسید چه چیزی تورا به گریه انداخت  ای رسول خدا ؟ حضرت فرمود : گریه ام برای کینه هایی است که در سینه عده ای است و آن را جز پس از مرگ من آشکار نمی کنند . پرسید در آنهنگام چکار کنم؟

رسولخدا صلی الله علیه و آله فرمود صبر کن اگر صبر نکنی به زحمت شدید خواهی افتاد . امیرالمومنین علی علیه السلام پرسید آیا برای از بین رفتن دینم بترسم؟ فرمود نه بلکه آن زمان حیات دین تو خواهد بود.

حضرت با جمله مبارک خود لا رای فی الدین از مردم خواست آراء خود را در دین خدا وارد نکنند و برای اصلاح دنیای خود دین را مخدوش نسازند .

شیعه علی از دیدگاه پیامبر گرامی اسلام

ای علی! شیعه ی تو، کسانی هستند که در آشکار و نهان، از خدا می ترسند. ای علی! شیعه ی تو، کسانی هستند که [در قیامت] در طی درجات، از هم سبقت می گیرند، و خدا را ملاقات می کنند در حالی که حسابی ندارند [و چیزی بدهکار نیستند] ای علی! اعمال شیعه ی تو، هر جمعه، به من عرضه می شود، من، از کارهای نیک آنان، خوشحال می شوم و برای کارهای ناشایست آنان، استغفار می کنم.

رفتار شیعه

امیرمؤمنان(علیه السلام) فرمود:

شیعیان ما، کسانی هستند که در راه ولایت ما، به هم بذل و بخشش می کنند. و به همدیگر، در دوستی ما، محبت می کنند و در راه زنده نگهداشتن راه و روش ما، به زیارت یکدیگر می روند. آنان، اگر خشمناک شوند، به ظلم در نمی غلطند و اگر خشنود باشند، اسراف و زیاده روی نمی کنند. مایه ی برکت همسایگان و موجب سلامتی و آسایش افراد مرتبط با آنان، هستند.

شیعه علی علیه السلام

امیرمؤمنان (علیه السلام) فرمود:

شیعیان ما، تنها عارفان به خدا و عمل کنندگان دستورات الهی، اهل فضیلت، سخن سرایان به مطالب درست، هستند. خوراک آنان، به اندازه ای است که توان و نیروشان دهد [نه کم خورند و نه زیاد]، لباس پوشیدن شان متعارف است [نه بدها را پوشند و نه به زیور بیارایند]، با تواضع راه می روند.

بیماری شیعه

امام علی(علیه السلام) فرمود:

هیچ کس از شیعیان ما، دچار دردی نمی شود، جز به واسطه ی گناهی که از او سر زده است. و آن درد، زایل کننده ای بر گناه او است.

 

اشعار بمناسبت میلاد حضرت علی علیه السلام

 

علی کسی است که دین سایه‌ای ز قامت اوست
سلامت همه اسلام در سلامت اوست
بگو شوند به کل فضائلش منکر
همان وجود علی مدرک امامت اوست
علی که خاک نشین نیست گر به خاک آمد
خدا گواست که از کثرت کرامت اوست
به خلد رحل اقامت گر افکنَد، عیب است
کسی که بر سر کوی علی، اقامت اوست

حلال زادگی شیعه ثبت و مستند است

همان ولایت مولا علی علامت اوست
شهامت علی از فتح بدر و خیبر نیست
گذشتن از همۀ حق خود شهامت اوست
صدای نالۀ زهرا شنیدن از پس در
گواه منزلت و صبر و استقامت اوست
علـی ز سلطنت روزگـار عـارش بـود
جهان به دیده کم از کفش وصله دارش بود
****
به جز خدای نداند کسی که حیدر کیست
علی است جان پیمبر، ولی پیمبر کیست
از آن کسی که ز خیبر فرار کرد بپرس:
کسی که کرد به یک حمله فتح خیبر، کیست؟
بـرادران مسلمـان! قسم بـه ذات خـدا
کسی که گشت به ختم رسل برادر، کیست؟
نـداد فـاطمه را مصطفی بـه ایـن و بـه آن
کسی که فاطمه را گشت کفو و همسر کیست؟
الا الا ز تمــام پیمبـران پـرسیـد:
کسی که هست به دوشش لوای محشر کیست؟
کسی که یک تنه شد یار مصطفی به احد
خرید رنج نود زخم را به پیکر، کیست؟
بیـا ز قـول نبی خطبـۀ غدیـر بخـوان
در این خطابه عیان می‌شود که رهبر کیست
کسی که حق علی را ربود و فخر نمود
در این مقـام علی هم اگر نبود، نبود

&&&&&

مقام و زمزم و رکن و حرم علی است علی
امام لوح و امام قلم علی است علی
به خواجه دو سرا ختم انبیا احمد
برادر و وصی و لحم و دم علی است علی
کسی که نفس رسول خدا به «انفسنا»ست
به نفس پاک پیمبر قسم علی است علی
وفا علی است، مروت علی است، عدل علی است
تمام جود، تمام کرم علی است علی
ز بدر تا شب قدر آنکه جان به دست گرفت
ستاد محکم و ثابت قدم علی است علی
کسی که قلب حرم زادگاه او گردید
حرم به مقدم او شد حرم علی است علی
کسی که پیش دو چشمش سپاه غم برخاست
نیوفتاد به ابروش خم علی است علی
کم است گویم اگر از صحابه برتر بود
علی نبـود پیمبـر ولـی پیمبـر بـود
****

اذان علی است، اقامه علی، قیام، علی است
رکوع، سجده، تشهّد، دعا، سلام، علی است
اگر امام شناسید فاش می‌گویم
قسم به روح همه انبیا، امام علی است
کسی‌که گوش و زبان است وچشم و دست خدا
کسی که کار خدایی کند مدام، علی است
خداست ذکر علی و، علی است ذکر خدا
تمام دین خداوند یک کلام علی است

علی نظام و قوام و امام اسلام است
علی به قول پیمبر تمام اسلام است
****

علی است جان نبی و نبی بوَد جانش
فزون‌تر از ملک و جن و انس، ایمانش
پیمبران خدا عاشق ابوذر او
فرشتگان خدا خاک راه سلمانش
ز پاکی پدر و مادرم بوَد در دل
محبّتش، پدر و مادرم به قربانش
ملائکند همه عاجز از شناخت او
اگر چه دیده بشر در لباس انسانش

امامِ در همـه اعصار ناشناس علی است
علی‌شناس خدا و خداشناس علی است
****

وجود را – ابدا- بی‌علی نمی‌خواهم
بهشت را به خدا بی‌علی نمی‌خواهم
اگر تمام شهیدان دهند دسته گلم
به سیدالشهدا بی‌علی نمی‌خواهم
اگر مسیح دوایم دهد به شدّت درد
من از مسیح، دوا بی‌علی نمی‌خواهم
هزار مرتبه گر از عطش فنا گردم
ز خضر آب بقا بی‌علی نمی‌خواهم

خـدا کنـد کف خاکی ز مقدمش باشم
یکی ز حلقه به گوشان «میثمش» باشم

@@

بی ولای مرتضی نخل عبادت بر ندارد

آتش است و حاصلی جز دود و خاکستر ندارد

بی کس است آن کس که در روز جزا حیدر ندارد

سر فراز است آن که دست از دامن او بر ندارد

باش یا الله یا رب با علی همراه یارب

وال من والاه یارب عاد من عاداه یارب

کن اجابت از برای ابن عمم این دعا را






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


5 + = 9