بانوی خردمندان ده نکته درباره علم حضرت زینب(س)

زینب(س) را دانشمندترین زن زمان خود ذکر  کرده‏اند. علم زینب به تفسیر قرآن و احکام و نقل احادیث، او را محل رجوع زنان کرده بود. «عقیله بنی‏هاشم» از جمله القاب ایشان است.  همچنین امام سجاد(ع) به عمه بزرگوارشان لقب «عالمه غیرمعلمه» را داده است. این به معنای «علم لدنی» حضرت زینب(س) است. ١- زینب(س) را دانشمندترین زن زمان خود ذکر  کرده‏اند. علم زینب به تفسیر قرآن و احکام و نقل احادیث، او را محل رجوع زنان کرده بود. «عقیله بنی‏هاشم» از جمله القاب ایشان است.  همچنین امام سجاد(ع) به عمه بزرگوارشان لقب «عالمه غیرمعلمه» را داده است. این به معنای «علم لدنی» حضرت زینب(س) است.

٢- ایشان جزء معصومین نیستند، اما از نظر علم و تقوی  و فضیلت در رده بعد از معصومین قرار دارند. این عنوان وقتی بیشتر جلوه می کند که بدانیم اصولاً عرب، در زمینه لقب دادن بسیار سخت‏گیر است.

٣- زینب(س) در کنار معلمانی چون پیامبر(ص)، امام  علی(ع) و فاطمه زهرا(س) علوم اهل بیت و عقاید اسلام را آموخت و از حضور هم‏کلاسی‏هایی چون برادرانش فیض برد و در کنار ایشان رشد و پرورش یافت. در خانه علم و دانش زندگی کرد و از معرفت و فضائل آن محیط بهره ‏مند شد.

۴- یکی از القاب حضرت زینب(س) «محدثه» است.  این لقب به این دلیل به ایشان تعلق گرفت که راوی حدیث بوده یا به ایشان هم حدیث یعنی الهام و موهبت الهی القاء می‏شده است. مانند بعضی از اصحاب چون سلمان و ابوذر که از این موهبت خداوندی برخوردار بوده‏اند. از جمله احادیثی که از طرف ایشان روایت شده  می‌توان  حدیث ام ایمن، ماجرای فدک، داستان دفن پدر، داستان نزول سفره آسمانی برای مادرشان و داستان دعای مادرشان برای مؤمنین را نام برد.

۵- وقتی حضرت علی(ع) در کوفه ساکن شدند،  زینب(س) هم به اتفاق خانواده‏اش عازم آن جا شد و در قرب پدر سکنی گزید. از مدت اقامت امام و خاندان‏اش در کوفه یک سال می‏گذشت. گروهی از زنان خردمند و بزرگوار کوفه شوهران خود را به حضور امیرالمؤمنین(ع) فرستادند و پیغام دادند که: «ما شنیده‏ایم زینب نیز مانند مادرش زهرا به زینت علم و دانش فراوان آراسته است. اجازه فرمائید به خدمت‏اش شرفیاب شویم و از خرمن علم و دانش او بهره‏مند گردیم.» امیرالمؤمنین(ع) موافقت کردند و جلسه درس و  تفسیر زینب(س) برگزار شد. جزایری نیز در خصایص زینبیه‏اش از این جلسه یاد می‏کند.

۶- امام سجاد(ع) در کوفه وقتی خطبه آتشین زینب(س)  را مشاهده نمود، طبق مصالحی به زینب(س) دستور داد سکوت کند و فرمود: «عمه جان! آرام بگیر و ساکت شو. الحمدلله تو دانشمند بدون معلم و کلاس و متفکر و خردمند بدون آموزگار هستی».

٧- وقتی در مسجد جامع شام، برای سخنرانی امام  سجاد(ع) از یزید بن معاویه اذن خواستند گفت: «انه من اهل بیت، قد ذقوا ذقا» او از خاندانی است که علم را به همراه خوردن شیر مادر آموخته. زینب(س) از چنین خاندانی است.

٨- خطبه‏های تاریخی و پر ارزش حضرت زینب(س)  در کوفه و مجلس عبیدالله و شام سند محکمی بر علم و دانش این بانوست. این خطبه‏ها سرشار از مضامین قرآنی و تفسیر و تاریخ و فقه و ادبیات است. فصاحت و بلاغت و آگاهی ایشان از اسلام اصیل از این خطبه‏ها پیداست.

٩- مقام علمی و ایمانی حضرت زینب(س) چنان بود  که امام حسین(ع) نیابت خاص به ایشان داده بود و مردم برای کسب علم حلال و حرام به ایشان مراجعت می‏کردند. امام حسین(ع) در کربلا به دلیل حفظ جان امام  سجاد(ع) و مریضی ایشان، بخشی از اسرار و علوم امامت را به حضرت زینب(س) سپرد.

١٠- «احمدبن ابراهیم» می‏گوید در سال٢۶٠  هجری به خانه «حکیمه» دختر امام جواد(ع) وارد شدم و پشت پرده با او به مباحثه و گفت‏وگوی علمی پرداختم. این مطلب پیش آمد که آیا زن می‏تواند وصی و نایب قرار گیرد یا نه؟ حکیمه گفت: «آری، به این دلیل که امام حسین(ع) هم در ظاهر وصیت خویش را به خواهرش زینب(س) نمود و احکام و علومی را هم که از امام زین‏العابدین(ع) صادر می‏شد – به خاطر این که به امام آزار و اذیتی نرسد- به زینب(س) نسبت می‏داد تا در نتیجه جان امام از خطرها و نقشه‏های شوم دشمنان اهل بیت(ع) سالم بماند.»






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


5 + 8 =