عضو اتاق تبلیغ خراسان:قوانین اجرا شود کمترین آسیب را می بینیم|سؤال از وزیر کشور در دستور کار مجلس

نماینده مردم مشهد در مجلس با بیان این اگر قوانین اجرا شود کمترین آسیب را در حوادث می بینیم، از تصمیم نمایندگان برای فراخواندن وزیر کشور به مجلس و سؤال از وی خبر داد.
حجت الاسلام نصرالله پژمانفر نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری رسا درباره نحوه خدمت رسانی مسؤولان در حوادث اخیر کشور به خصوص سیل استان گلستان، گفت: کشور ایران به دلیل اقلیمی که دارد همواره در معرض حوادث مختلفی است که منشا آب و هوایی دارند.

وی ادامه داد: علاوه بر اتفاقات مختلفی همچون سیل و پدیده‌های اقلیمی، موضوعاتی مانند زلزله و رانش زمین نیز کشور ما را تهدید می‌کند و بر همین اساس قوانین کشوری تدابیر پیشگرانه مختلفی را در این خصوص پیش‌بینی کرده است.

عضو هیأت رییسه فراکسیون روحانیت مجلس شورای اسلامی عنوان داشت: لایروبی رودخانه‌ها، تعیین حریم برای ساخت و ساز در اطراف مسیل‌ها، تعیین مناطق حادثه‌خیز جهت دوری افراد از آن مناطق و ممنوعیت ایجاد ساختمان بر روی گسل‎‌ها از جمله مواردی است که قانونگذار به صراحت به آن‌ها اشاره کرده است.

وی تصریح کرد: اگر قوانین به خوبی اجرا شوند، مردم با کمترین آسیب بلایای طبیعی را پشت سر خواهند گذاشت. در نقطه مقابل اگر قوانین تبیین شده اجرا نشوند بسیاری از مردم حتی جان و مال خود را از دست خواهند داد.

نماینده مردم مشهد در خانه ملت با انتقاد شدید از عدم برخورد با خاطیان حوادث گذشته در کشور، بیان داشت: متاسفانه تا کنون برخورد جدی با کسانی که در انجام وظایف خود کوتاهی می‌کنند صورت نگرفته است. 

عضو اتاق تبلیغ خراسان با استقبال از حاکم شدن نگاه جدید در دستگاه قضا پس از انتصاب آیت الله رئیسی، بیان داشت: شاهد هستیم که در آغاز ریاست آیت الله رئیسی بر قوه قضاییه، نگاهی به وجود آمده که نسبت به کوتاهی در انجام وظایف حسایت نشان می‌دهد. بر همین اساس انتظار داریم مسؤولان قضایی پس از بررسی کامل و دقیق حوادث اخیر در کشور با برخورد قاطع با مقصرین، کمی از درد‌های مردم آسیب دیده را کاهش دهند.

وی با ابراز تاسف از وقوع سیل در شهر شیراز، بیان داشت: در شهر شیراز بی تدبیری مسؤولان شهری باعث شده که تا کنون ۱۸ نفر از هموطنان بیشتر آن‌ها زن و کودک بودند جان خود را از دست بدهند. بنده انتظار دارم دستگاه قضایی کشور با ورود جدی به موضوع حادثه سیل شیراز مقصران این حادثه را شناسایی کرده و با آن‌ها برخورد قاطع کند.

نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: مردم باید متوجه بشوند که جان و مال آن‌ها برای حاکمیت ارزشمند است و مسؤولان تمام تلاش خود در جهت حفظ سلامت و اموال آن‌ها به کار می‌گیرند.

عضو هیأت رییسه فراکسیون روحانیت مجلس شورای اسلامی با تمجید از نیرو‌های مسلح و مردم درخصوص حضور جهادگرانه در مناطق سیل زده، بیان داشت: تلاش نیرو‌های مسلح و مردم در کمک‌رسانی به سیل‌زدگان بسیار ارزشمند است و باید از این جهادگران که بدون هیچ چشم داشتی در شرایط بحرانی حاضر می‌شوند تقدیر شود.

عضو اتاق تبلیغ خراسان با اشاره به وظایف دولت، بیان داشت: دولت وظیفه دارد آسیب‌های وارد شده به مردم سیل زده را در اسرع وقت جبران کند. دولت موظف است طبق قانون با حمایت گسترده از آسیب دیدگان از آن‌ها دلجویی کند.

وی گفت: همه باید تلاش کنند هرچه سریعتر جریان عادی زندگی در مناطق سیل زده برقرار شود.

حجت الاسلام پژمانفر تصریح کرد: واقعیت امر این است که دستگاه‌های نظارتی در کشور کوتاهی کرده‌اند. بر همین اساس دستگاه قضا وظیفه دارد به این مسأله ورود جدی کند. در کنار دستگاه‌های نظارتی، برخی از مسؤولان اجرایی نیز به وظایف خود عمل نکرده‌اند و باید برای این کوتاهی خود در برابر قانون توضیح بدهند.

نماینده مردم مشهد در خانه ملت در پاسخ به این پرسش که وکلای ملت چه برخوردی با خاطیان حوادث اخیر خواهند کرد، اظهار داشت: قطعا مجلس شورای اسلامی از ظرفیت‌های قانونی خود برای برخورد با خاطیان حوادث اخیر کشور استفاده خواهد کرد.

وی اضافه کرد: مجلس شورای اسلامی وزیر کشور را مورد سؤال قرار خواهد داد که چرا اجازه داده در ایام پر رفت و آمد نوروز بخشی از استانداران و فرمانداران ترک پست کنند و به مرخصی بروند. به طور کل وکلای ملت تصمیم دارند با تشکیل یک کمیته تحقیق و تفحص به صورت جدی حوادث سال جدید را مورد بررسی قرار بدهند.

عضو اتاق تبلیغ خراسان در پایان ابراز امیدواری کرد که امیدوارم حوادث امسال درس عبرتی برای مسؤولان اجرایی باشد که بیش از پیش هوشیاری خود را در برابر حوادث احتمالی حفظ کنند و برخورد قاطع دستگاه قضا با متخلفان، زمینه بروز کوتاهی‌های بعدی را از بین ببرد.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


5 + = 14