علم دینی علمی است که موضوع آن فعل الهی باشد

 حضرت آیت الله جوادی آملی با اشاره به نظر عقلانیت وحیانی در ارتباط با علم تأکید کرد که علم دینی هر علمی است که موضوع آن فعل الهی باشد.aحضرت آیت الله جوادی آملی در پیام تصویری به همایش ملی «نظریه علم اسلامی و کاربست آن در نظام آموزش پرورش» که در سالن همایش های غدیر دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم آغاز شده و هم اکنون در حال برگزاری است، اظهار داشت: امام سجاد(ع) در روایتی می‌ خواهد که وجود نازنین پیامبر را برای ما مَهیَع قرار دهد.

وی افزود: مهیع یعنی میدان وسیعی که راه برای اظهار نظر در مورد آن باز باشد، الان این همایش گرانقدر علمی نمودار از آن مهیع است که هرکسی در مورد علم اسلامی و علم انسانی نظر خود را ارائه می‌ دهد و آن را به بحث و نظر می‌ گذارد.

حضرت آیت الله جوادی آملی با بیان این که عقلانیت وحیانی دو پیام دارد، گفت: عقلانیت وحیانی می‌ گوید اولا این که هر علمی که موضوع آن فعل الهی باشد دینی است و از نظر تفسیری نیز قرآن کریم هر موجود خارجی را نه هر فعل انسان را بحث جدایی می‌ کند که ممکن است دینی باشد یا نباشد.

وی افزود: هر قدم و بیان برداشته شده برای این حرکت بزرگ مأجور است و این اختلاف نظرها نیز خودش رحمت است و خلأ یکی را دیگری پر می‌ کند و موجب ارتقای یک نظر و ایده می‌ شود.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم در ادامه با اشاره به آیات اختلاف لیل و نهار در قرآن کریم ابراز داشت: این که در بخشی از آیات اختلاف شب و روز بیان شده این است که هریک جانشین دیگری می‌ شود و کاری که یکی نکرده دیگری کامل می‌ کند.

استاد برجسته تفسیر و علوم قرآنی تصریح کرد: اختلاف نظرها از جنس جبران کمبودها است و امیدواریم خداوند به شما خیر دنیا و آخرت را اعظا کند و از همه بزرگانی که قلم زدند، حق شناسی می‌ کنیم و پاداش دنیا و آخرت نصیب شما شود.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


+ 9 = 14