حضرت آیت الله سبحانی:هر اثر شهید مطهری ناظر به یک خلأ در جامعه است /شورای عالی تعطیلات حوزه را به حداقل برساند/ طلاب هویت حوزوی خود را حفظ کنند

هر اثر شهید مطهری ناظر به یک خلأ در جامعه است

حضریت آیت الله سبحانی با بیان این که هر اثر شهید مطهری ناظر به یک خلأ در جامعه است، گفت: شهید مطهری تلاش می کرد با خرافه زدایی چهره واقعی دین اسلام را نشان دهد .

حضرت آیت الله سبحانی در همایش شهید مطهری و تمدن نوین اسلامی که پیش از ظهر امروز در سالن همایش های مدرسه عالی دارالشفاء برگزار شد، با اشاره به آیه ۱۱ سوره مجادله، گفت: برای شناخت شخصیت شهید مطهری باید دید مثلث شخصیت او چگونه بوده است.

این مرجع تقلید ادامه داد: شخصیت انسان در سه مرحله، خانواده، تحصیل و اجتماع شکل می گیرد که اگر این سه مرحله را در زمینه شهید مطهری بررسی کنید شخصیت وی تجلی می کند؛ پدر شهید مطهری عالم محترم منطقه و نافذ سخن بود و انسانی که در چنین خانواده ای تربیت شده است دارای شخصیت بالایی خواهد بود و به عبارت دیگر خانواده در فرزندان تأثیر خواهد گذاشت.

وی افزود: شهید مطهری در سن ۱۴ سالگی به مشهد آمده و مقدمات را در مشهد گذرانده است و پس از آن به قم می آید و در مدرسه فیضیه مستقر می شود؛ وی در قم مدت کوتاهی از درس آیت الله حجت استفاده کرده و مدت فراوانی پای درس فقه و اصول آیت الله بروجردی نشسته است و همچنین درس فلسفه را از محضر امام خمینی(ره) و علامه طباطبایی(ره) استفاده کرده است.

حضرت آیت الله سبحانی خاطرنشان کرد: شیوه درس خواندن شهید مطهری با سایر طلاب متفاوت بود زیرا وی هم مطالعه می کرد و هم تفکر داشت؛ بسیاری از افرادی که از نظر تفکر بالا هستند از نظر حافظه قوی نیستند اما شهید مطهری هر دو را باهم داشت.

وی با اشاره به مرحله سوم زندگی شهید مطهری گفت: در سال ۳۱ امام خمینی(ره) بیان کردند من متأثر هستم که برخی فضلای حوزه علمیه همانند مطهری به دلیل مشکلات اقتصادی می خواهند به تهران روند اما رفتن ایشان به تهران به نظر من انفع بود تا این که در قم باشد.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم ادامه داد:  در مرحله سوم رشد انسان که جامعه است شخصیت شهید مطهری شکل بهتری گرفت بلکه توانست با فضلا، علما همچنین افرادی که با غرب رابطه داشته اند و به مسائل غربی آگاه بودند رفت و آمد کند و سخنان ملحدانی که در تهران بودند را بشنود در نتیجه موجب ایجاد یک شخصیت علمی برای وی شد که اگر در قم بود این شرایط برای او فراهم نبود.

وی خاطرنشان کرد: یکی از افرادی که برخی منابع غربی را برای وی ترجمه می کرد می گوید شهید مطهری در مرحله نخست به دنبال نقد فلسفه هگل نبود بلکه تلاش می کرد که آن را بفهمد و پس از آن نقد کند؛ این سه ضلع تربیت شخصیت، توانست شخصیتی را تربیت کند که بتواند در مدت زندگی خود کار یک جمع را انجام دهد.

این مرجع تقلید در ادامه با بیان این که انسان با مطالعه آثار شهید مطهری او را انسانی آرمان گرا مشاهده می کند، اظهار کرد: شهید مطهری به تهران آمد تا خلأها را شناسایی و در زمینه آن مقاله یا کتابی تدوین کند و شبهات را پاسخ دهد چنانچه دیده می شود هر آثار وی ناظر به یک خلأ است.

وی ادامه داد: بهترین کتاب شهید مطهری کتاب عدل الهی است که این کتاب معجزه بشری و کتابی مرتب است و هر انسانی با مطالعه آن نسبت به عدل الهی قانع می شود.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با تصریح بر این که شهید مطهری فردی خرافه زدا بود، گفت: شهید مطهری تلاش می کرد با خرافه زدایی چهره واقعی دین اسلام را نشان دهد که چنین کاری بسیار مشکل است به عنوان مثال در زمینه شهادت امام حسین در عین این که اصول را حفظ کرده توانسته است، مسائل نادرستی در این زمینه وجود دارد را مشخص کند.

شورای عالی تعطیلات حوزه را به حداقل برساند/ طلاب هویت حوزوی خود را حفظ کنند

حضرت آیت الله سبحانی با انتقاد از تعطیلات زیاد حوزه تأکید کرد که شورای عالی و مدیریت حوزه باید برای به حداقل رساندن تعطیلات برنامه ریزی و چاره اندیشی کنند.

حضرت آیت الله جعفر سبحانی در درس خارج خود که در مسجد اعظم قم برگزار شد، با اشاره به آیه”یَرْفَعِ اللَّهُ الَّذِینَ آمَنُوا مِنکُمْ وَالَّذِینَ أُوتُوا الْعِلْمَ دَرَجَات” گفت: خداوند متعال این آیه را در حق طالبان علم نازل کرده است.

وی افزود: خلاق متعال دوگروه مؤمنان و کسانی که به آن ها علم داده شده را درجه بندی می کند، اگر بخواهیم از این درجات بهره مند شویم باید شبانه روز کار کنیم، دروس از امروز تعطیل می شود و اگر به مطالب علمی توجه نشود فراموش خواهد شد.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با بیان این که تعطیلات فرصتی برای مطالعات فقهی و اصولی و تقویت معلومات است، اظهار داشت: اگر طلاب در حوزه هستند باید مباحثه کنند و اگر در قم نیستند باید با دوستان هم تراز خود بحث علمی و فقهی را آغاز کنند.

وی ادامه داد: اگر طلاب می خواهند به جایی برسند نباید در مدت تعطیلات منقطع از تحصیل و تدریس باشند و الا نمی توانند به جایگاه بالایی دست پیدا کنند، طلاب در مدت تعطیلات نباید بیکار باشند.

حضرت آیت الله سبحانی با تأکید بر این که شورای عالی و مدیریت باید برای تعطیلات حوزه چاره اندیشی کند، ابراز داشت: در طول سال به دلیل میلادها، وفیات، نوروز و گاهی به دلیل فوت شخصیت ها حوزه تعطیل می شود و اینگونه چیزی برای درس باقی نمی ماند.

وی عنوان کرد: اسلامیت جمهوری اسلامی به حوزه قائم است و اگر حوزه فعال نبوده و تعطیلات این چنینی داشته باشد به جایی نمی رسد، باید فکری برای تعطیلات کنیم تا حداقل در طول سال ۱۵۰ روز درس برقرار باشد.

این مرجع تقلید خاطرنشان کرد: سابقا در حوزه های علمیه صبح و عصر و حتی گاهی شب درس ها برقرار بود اما در حال حاضر اکثر درس ها در صبح متمرکز شده و درس های کمی در عصرها وجود دارد که به علمیت حوزه ضربه می زند؛ آقایان باید برنامه ریزی و چاره اندیشی کنند که تعطیلات را به حداقل برسانند.

وی با تأکید بر حفظ هویت حوزوی توسط روحانیت اضافه کرد: طلاب باید کوشش کنند که هویت حوزوی آن ها محفوظ باشد و هویت حوزوی را با هویت دانشگاهی مخلوط نکنند، هویت حوزوی استقلال دارد و سبک تدریس در حوزه باید به همان حالت قبلی محفوظ باشد، در عناوین هم باید از مانند حجت الاسلام و حجت الاسلام والمسلمین استفاده شود نه این که کلمات دیگران را استفاده کنیم.

حضرت آیت الله سبحانی تأکید کرد: نباید شخصیت خود را در شخصیت دیگران ذوب کنیم، دیگران باید از حوزه و حوزویان الگو بگیرند و هویت حوزه محفوظ بماند، سنت هایی مانند مباحثه و تقریر درس استاد به وسیله شاگرد فاضل باید محفوظ باشد.

وی در پایان گفت: متأسفانه وقتی حوزه تعطیل است کتابخانه ها هم تعطیل می شود، ۱۷ روز تعطیلی در ابتدای سال چه معنایی دارد، این بدان معنا است که از دیگران تأثیر گرفته ایم؛ بنابراین برای این موضوعات باید برنامه ریزی دقیق شود.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


2 + 9 =