رجبی دوانی بررسی کرد؛ نقش امام رضا در گرایش مردم ایران به تشیع

کارشناس تاریخ اسلام، حضور امام رضا(ع) در ایران را مهم‌ترین عامل گرایش ایرانیان به تشیع عنوان کرد و واکسینه شدن این کشور در برابر مشکلات را ناشی از تبیین سیره رضوی دانست.

محمد حسین رجبی، کارشناس تاریخ اسلام در به بیان دلایل هجرت برخی نوادگان پیامبراکرم(ص)به صورت گروهی به خراسان پرداخت و اظهار داشت: ترس از جور و ظلم خلفا و حاکمان عباسی به علویان سبب هجرت نوادگان امام هفتم(ع) به سوی مناطقی از سرزمین ایران شد و در واقع این افتخار برای ایرانیان است که آنان حرمت اهل بیت(ع) را نگاه داشتند.

وی با بیان این که در آن زمان سرزمین ایران پناهگاهی برای نوادگان امام هفتم(ع) شد که در وطن خود حجاز و عراق امنیت نداشتند و به ایران پناه آورده بودند، تصریح کرد: ایرانیان با آغوش باز از خاندان اهل بیت(ع) استقبال می کردند.

رجبی دوانی با بیان این که هجرت امام رضا(ع) هر چند با اکراه آن حضرت و اجبار مأمون خلیفه عباسی بود، تصریح کرد: حضور امام رضا(ع) در ایران سبب گرایش فراوان و بیش از گذشته به آن حضرت و خاندان اهل بیت(ع) شد.

بررسی عوامل گرایش ایرانیان به تشیع

وی در ادامه به بیان بررسی عوامل گرایش ایرانیان به تشیع به سبب حضور امام رضا(ع) در ایران پرداخت و افزود: در واقع ایرانیان از این موضوع که برای نخستین بار و قبل از ظهور امام زمان(عج) امام معصوم(ع) وارد ایران شده بود خوشحال بودند و از هر شهری که امام هشتم(ع) وارد می شد مورد استقبال قرار می گرفت.

کارشناس تاریخ اسلام ادامه داد: ایرانیان با توجه به حب و علاقه ای که به اهل بیت(ع) و خاندان عصمت داشتند از امام به عنوان نواده رسول خدا(ص) استقبال می کردند و به دلیل حرکت و عبور امام از مناطق مختلف، شخصیت والای آن حضرت به مردم شهرهای بین راه و روستاها شناسانده شد.

رجبی دوانی تصریح کرد: از زمانی که امام رضا(ع) در مرو اقامت کرد به سرعت گروه های کثیری از علویان به ایران روی آوردند تا درمجاورت امام قرار گیرند و همین امر سبب حضور بسیاری از علویان و پراکنده شدن آنان در نقاط مختلف در سرزمین پهناور ایران اسلامی و سبب آشنایی هرچه بیشتر مردم با آیین پیامبر اکرم(ص) شد.

وی افزود: حب اهل بیت(ع) بیش از گذشته در دل مردم ایران جای گرفت و از برکات حضور امام رضا(ع) در ایران می توان به گسترش تشیع اشاره کرد که تا قبل از تأسیس دو لت صفوی در قرن ششم، قسمت های فراوانی از سرزمین ایران شیعه نشین شدند.

دستاوردهای علمی هجرت امام رضا(ع)

رجبی دوانی در ادامه بررسی برکات حضور امام رضا(ع) به دستاوردهای علمی هجرت آن امام همام پرداخت و اظهار داشت: در مدت زمان حضور امام رضا(ع) در ایران، راویان و محدثانی از محضر درس امام بهره بردند و آنان خود پس از مدت زمانی به مرور مروج احادیث و روایات اهل بیت(ع) شدند.

کارشناس تاریخ اسلام در بخش دیگری از سخنان خود به بررسی برکات حضور امام رضا(ع) در ایران معاصر پرداخت و گفت: در واقع در زمان حاضر نیز بارگاه ملکوتی امام هشتم(ع) الهام بخش آزادگان و مظلومان و مستضعفان است که به اعتبار وجود مضجع شریف آن حضرت بسیاری از خطرات از این سرزمین دفع شد.

وی افزود: بسیاری از شخصیت های سیاسی، علمی و اجتماعی به برکت وجود جایگاه شریف امام در ایران توانستند ازامام رضا(ع) الهام بگیرند و درعرصه های مختلف جهاد موثر باشند.

سبک زندگی امام رضا الگوی شیعیان

رجبی دوانی با تاکید بر گسترش فرهنگ رضوی تصریح کرد: تبیین فرمایشات امام رضا(ع) و مناظراتی که با شخصیت های سیاسی و شعرا داشتند در واقع راهکاری برای شناساندن و معرفی امام به مردم است که باید این آثار ترجمه شود و در اختیار صاحبنظران قرار گیرد تا به تفسیر آن بپردازند.

وی با طرح این سؤال که اگر امام رضا(ع) وارد ایران نمی شد، ایران در برابرحوادث چه وضعیتی پیدا می کرد، تصریح کرد: در واقع سبک زندگی امام رضا(ع) می‌تواند الگویی برای شیعیان باشد که در برابر صاحبان قدرت های نامشروع با وجود مشکلات فراوان درآن زمان، امام با قاطعیت به وظایف شرعی خود عمل می کردند.

رجبی دوانی افزود: واکسینه شدن ایران در برابر مشکلات و سختی‌هایی که دشمنان به وجود می‌آوردند ناشی از بهره‌مندی مردم از برکات حضور امام هشتم(ع) در ایران و تببین سیره رضوی است.



« (خبری قبلی)



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


9 + = 18