ویژگی های خانواده های قرآنی با توجه به آیات و روایات

حجت الاسلام شریعتی تبار گفت: خواندن نماز با خضوع و خشوع، پرداختن زکات، پرهیز از کار و سخن بیهوده، حفظ امانت و عفت و وفای به عهد از جمله ویژگی های خانواده های قرآنی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام شریعتی تبار، مدیر گروه فقه و اصول بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی شب گذشته در جمع زائران و مجاوران بارگاه مطهر رضوی به ویژگی هاس خانواده های قرآنی اشاره کرد.عضو اتاق تبلیغ خراسان با بیان این که خانه حضرت علی(ع) و حضرت زهرا(س) بزرگترین آیت الهی است، گفت: تشکیل خانواده ای که آرامش و مودت برآن حاکم باشد از نشانه های تدبیر و ربوبیت خداوند متعادل است و خداوند در قرآن شاخصه هایی را برای خانواده ها بیان می کند که مبانی اخلاق است.

حجت الاسلام شریعتی تبار افزود: اگر ما بخواهیم محیط خانواده و ازدواج جوانان ما پایدار بماند، باید سعی کنیم خصوصیاتی را که قرآن بیان می کند رعایت کنیم که یاد خدا، اهمیت دادن به نماز، به فکر محرومین و نیازمندان بودن، اعتقاد و باور به معاد و به قیامت از جمله این خصوصیات است.

عضو اتاق تبلیغ خراسان وفای به عهد را از دیگر ویژگی های خانواده های قرآنی بیان و اظهار کرد: خداوند در آیه اول سوره مائده می فرماید:«ای کسانی که به اسلام و قرآن، پیامبر(ص)، معاد و قیامت اعتقاد و ایمان دارید و به لوازم ایمان خود ملتزم هستید، به عهد و پیمان خود وفا کنید.»، این آیه منشأ و کانون الهام صدها حکم فقهی، اقتصادی، سیاسی، اجتماعی، خانوادگی و اخلاقی است همچنین در این آیه وفای به عهد واجب بیان شده است.

وی ازدواج را از مقدس ترین پیمان ها در اسلام دانست و ابراز کرد: یکی از مقدس ترین و اساسی ترین پیوند و عهدهایی که در جامعه رواج دارد، عقد تشکیل خانواده و ازدواج است حال چرا باید با عوامل مختلف این کانون از هم بپاشد؟ دختر و پسر و بزرگترها به این عقد و پیمان وفادار باشند و ازهر عاملی که این عهد را متزلزل می کند، فاصله بگیرند.

حجت الاسلام شریعتی تبار تصریح کرد: خداوند در سوره مومنون نیز نشانه های جامعه ایمانی را معرفی می کند و براساس این آیات قرآن اگر می خواهید خانواده بهشتی بوده، زندگی با آرامش و پاکیزه داشته باشید و خانواده و جامعه به فلاح و رستگاری دست یابد، باید مومن باشید، نماز را با خضوع و خشوع به جا آورید، زکات بپردازید، از کار و سخن بیهوده پرهیز کنید، امانت ها را رعایت کنید و عفت خود را حفظ کنید.

مدیر گروه فقه و اصول بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی عفاف و حجاب و کنترل چشم را از عوامل تحکیم بنیان بیان و ابراز کرد: یکی از عوامل مهم حفظ کانون خانواده رعایت عفت، پاکدامنی و حجاب است و ریشه خیانت در خانواده ها نیز به دلیل بی عفتی و بی حجابی ها است.

سخنران حرم مطهر رضوی خاطرنشان کرد: ازدواج نیز خود امانت است، خودخواهی پدر و مادر گاهی موجب می شود که یک نسل به گرفتاری مبتلا شود، خانم و اولاد امانت است پس به رعایت و حفظ این امانت ها پایبند باشید.

وی به ویژگی های فرد با ایمان از دیدگاه امام باقر(ع) اشاره و بیان داشت: حضرت می فرماید:«شیعه ما نیست مگر کسی که تقوا داشته، خشوع در برابر خدا و تواضع در برابر خلق خدا داشته باشد؛ امانت داری، صداقت در گفتار، برخورد مناسب با همسایگان و کنترل زبان داشته باشد و قرآ ن تلاوت کند.»






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


5 + 2 =