جریان‌شناسی واقعه غدیر خم

حجت‌الاسلام تقوی گفت: غدیر مرزها را مشخص و سره را از ناسره جدا می‌کند و این جریان‌شناسی غدیر است که شجره خبیثه ملعونه را به جهانیان می‌شناساند و ارزش و منزلت شجره طیبه را جهانی می‌کند.

حجت الاسلام علی‌اصغر تقوی، رییس مرکز فقهی تبلیغی جوادالائمه(ع) در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، به جریان‌شناسی واقعه غدیرخم پرداخت و گفت: طبق نقل عموم علما و مورخین که در کتب شیعه و کتب اهل سنت ثبت شده است ماجرای غدیرخم بعد از بازگشت پیامبر اکرم (ص) از حجه الوداع در ۱۸ ذی‌الحجه اتفاق افتاد. در آن رویداد پیامبر اکرم (ص) صحابه را جمع کردند و طبق نقل مورخان صدوبیست هزار نفر در آن اجتماع حضور داشتند.

وی در ادامه افزود: پیامبر به شکلی که به گوش همه برسد، فرمودند؛ هر کس من مولای او هستم علی مولای او است. بر اساس نقل ابن جوزی، یکی از علمای اهل سنت، رسول خدا (ص) این امر را به طور روشن و با صراحت بیان فرمودند نه اینکه به طور کنایه و اشاره بیان کرده باشند.

در سند غدیر هیچ شکی نیست

عضو اتاق فکر تبلیغ خراسان در رابطه با سند این روایت تصریح کرد: در مسند احمد ابن حنبل در حدود ۱۵ روایت با اسناد مختلف در تایید مسأله غدیر آمده است، در کتاب‌ها و اسناد فراوان دیگری نیز واقعه غدیر خم نقل شده است که جای هیچ تردیدی را در آن باقی نمی‌گذارد.

وی با اشاره به این‌که حضرت علی (ع) شخصیتی بود که از جهات مختلفی صلاحیت ولایت را داشت، گفت: در سخنی که از پیامبر اکرم (ص) نقل شده خطاب به حضرت فاطمه (س) می‌فرمایند: همسری برای تو انتخاب کردم که عادل، عالم، مُقسمی درست و به حقوق خود و حقوق جامعه واقف است.

رییس مرکز فقهی تبلیغی جوادالائمه(ع) در ادامه افزود: خواجه نصیر الدین طوسی در کتاب تجرید العقائد، بیست و پنج دلیل برای افضل بودن امیرمومنان(ع) بیان می کند و علمای بعد از ایشان برای هر کدام از این ۲۵ مورد شرح و تفسیرهای مفصلی بیان کرده‌اند.

وی به بیان تعدادی از فضیلت‌های حضرت علی (ع) پرداخت و گفت: امیرمومنان(ع) نخستین ایمان آورنده به پیامبر بود. ایشان در لیله المبیت جانش را فدای پیامبر اکرم (ص) کرد. همچنین همه درها به طرف مسجد بسته شد مگر در خانه ایشان.

استاد حوزه علمیه افزود: شیعه و سنی بر این حدیث اتفاق نظر دارند که علی(ع) مولود کعبه است و در جنگ‌ها و غزوات بهترین یار و یاور رسول الله (ص) و بهترین یار و یاور مومنان و مسلمانان بود. قطعا تردیدی در عظمت و شخصیت ایشان وجود ندارد.

گفتن از فضیلت‌های علی مانند تعریف از نور خورشید و ماه است

عضو نخبگان تبلیغ خراسان به بیان ابن‌ ابی‌الحدید، عالم اهل سنت، درباره علی(ع) اشاره کرد و گفت: ابن ابی الحدید در کتاب خود بعد از آن که نسب امیرمومنان(ع) را بیان می کند و به فضایل آن حضرت اشاره می‌کند، می‌گوید: حضرت علی(ع) از چنان عظمت و شهرتی برخوردار است که تنگ نظری است اگر کسی بخواهد آنها را آنگونه که بوده است نقل کند یا به شرح آن بپردازد.

حجت‌الاسلام تقوی در ادامه نقل سخن ابن ‌ابی‌الحدید بیان کرد: ابن ابی‌الحدید می گوید: وقتی سخن از فضایل تو می‌گویم «خطاب به علی(ع)» خود را همانند کسی می‌بینم که از روشنایی روز و درخشندگی ماه سخن بگوید و بر کسی پوشیده نیست و اطمینان داریم که در فضایل ایشان تا هر کجا پیش برویم به انتهای آن نخواهیم رسید. این خلاصه آنچه که در غدیر اتفاق افتاد و شخصیتی که از سوی پیامبر اکرم (ص) به عنوان مولا، ولی امر و به عنوان صاحب اختیار امت اسلامی به جامعه اسلامی معرفی شد.

جریان غدیر،‌جریانی مستمر است

رییس مرکز فقهی تبلیغی جوادالائمه(ع) غدیر را جریانی مستمر در تاریخ عنوان کرد و گفت: وجود غدیر و جریان غدیر جریانی است استمراری، جریانی است که قرار نیست رها شده و کنار گذاشته شود و به آن توجه نشود. جامعه نیاز به رهبری و امامت دارد نیاز به کسی دارد که بتواند در حوادث و وقایع روزگار نگهبان و حافظ دین و اخلاق و ناموس اجتماع باشد.

وی افزود: ولایت در ائمه ما استمرار پیدا کرد تا به امام زمان(عج) رسید و همان استمرار امروز بر شانه فقها، بزرگان و کسانی است که تفقه در دین کردند، کسانی که توانستند احکام الهی را از متون روایی و قرآنی استخراج و برای جامعه بیان کنند. این جریان همان ولایت علی(ع) است که پیامبر به آن اشاره کرد و به فرموده امام زمان(عج) در اختیار فقها قرار گرفته است.

راه ولایت، راه نجات است

حجت‌الاسلام تقوی با بیان این‌که امروزه باید ولایت علی(ع) را سرمایه زندگی قرار دهیم، تصریح کرد: اگر از مسیر اهل بیت(ع) انحراف پیدا و راه ایشان را رها کنیم گمراهی و ضلالت در مقابلمان خواهد بود کما اینکه در فرمایشات پیامبر (ص) به این مطلب اشاره شده است.

وی در ادامه افزود: امروزه به دلیل کوتاهی دست ما از دامان امام زمان(عج) بهترین کسانی که می‌توانند مبلغ دین و بیانگر احکام الهی باشند فقها، علما و بزرگان هستند و در صدر همه فقها، نوع اندیشان، متفکران و بزرگان فقه و اصول، شخصیت ولی امر مسلمین جهان، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای قرار دارد که امروز اداره کننده جامعه اسلامی است. امروز جامعه اگر حول محور ولایت فقیه حلقه بزند و اگر از ولایت فقیه جدا نشود قطعا روزهای خوشی در انتظار اسلام و شیعه است.

شب‌ و روز نماز، تمام عمر حج، تمام عمر روزه هیچکدام بدون ولایت فایده ندارد

عضو نخبگان تبلیغ خراسان در ضمن بیان حدیثی از امام صادق(ع) بیان داشت: اگر شخصی، شب‌ها را نماز بگذارد و به عبادت سپری کند و روزها را روزه بگیرد، تمام اموالش را صدقه بدهد و همه عمر را به حج برود، اما ولایت و محبت ولی خدا را نشناسد، نمی‌تواند تقاضا و تمنایی برای پاداش آن کارهایی که انجام داده است، داشته باشد.

وی در ادامه تصریح کرد: غدیر مرزها را مشخص می‌کند و سره را از ناسره جدا می‌کند و این جریان‌شناسی غدیر است که شجره خبیثه ملعونه را به جهانیان می‌شناساند و ارزش و منزلت شجره طیبه را جهانی می‌کند. شجره خبیثه ملعونه را با شجره طیبه مقایسه کنید، تفاوت از زمین تا آسمان است.

حجت‌الاسلام تقوی در پایان افزود: پیرو شجره خبیثه شخصی است که با هر بادی به دامن صهیونیسم و سوسیالیسم و به دامن قدرت‌های بزرگ می‌افتد و پیرو شجره طیبه‌ شخصی است که کوه‌ها و امواج مخالفت و شبیخون‌های فرهنگی و حملات نظامی نمی‌تواند ذره‌ای در اراده و تصمیم او خلل ایجاد کند.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


9 + 2 =