برخی ویژگی‌های مبلغ موفق

ویژگی‌های مبلغ موفق از نظر آیت‌الله حسینی بوشهری

 مدیرحوزه‌های علمیه با بیان این‌که یکی از مشکلات ما در جامعه امروزی عدم توجه برخی از اقشار به مباحث اخلاقی و فرهنگی است، اظهار داشت: روحانیون در مجالس عزای حسینی به فکر پرورش نیروهای نخبه و جوانان علاقه‌قمند به مسائل دینی باشند. به گونه‌ای که در نبود روحانیت، بتوانند مجالس فرهنگی را اداره نمایند.

وی با بیان این که نباید فقط به وعظ و خطابه بسنده کرد، گفت: یکی از رسالت‌های روحانیون کادرسازی برای نظام، دین و ارزش‌های دینی است.

پیشکسوتان دینی را تکریم کنیم

مدیر حوزه‌های علمیه در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این که روحانیت باید دیگران را بزرگ بشمارد تا بزرگ شود، خاطرنشان کرد: یکی از رسالت‌های طلاب جوان در فضاهای تبلیغی احترام به پیشکسوتان مذهبی، مخصوصا روحانیونی است که برای تبیین مبانی دینی سال‌ها تلاش کرده‌اند؛ لذا امروزه طلاب جوان می‌بایست مقام آنان را ارج نهاده و در بین قاطبه مردم آنان را تکریم نمایند.

حضور در دورترین نقاط کشور

آیت‌الله حسینی بوشهری با بهره‌گیری از روایتی از امام حسن مجتبی (ع) بزرگ‌ترین هدیه الهی به مبلغان را هدایت مردم دانسته و ابراز داشت: چنانچه در این زمینه کوتاهی کنیم، فردای قیامت باید پاسخ‌گوی پیامبر(ص) و اهل‌بیت(ص) باشیم.

عضو خبرگان رهبری در ادامه با تأکید بر لزوم حضور روحانیون در دورترین تقاط کشور در ایام محرم، افزود: مبلغ دین نباید فقط با حضور در شهرهای بزرگ یا مجالس آماده برای تبلیغ اکتفا کند. بلکه باید عاشقانه و دغدغه‌مند در بین ضعفای فرهنگی و مذهبی در دورترین روستاها حضور یافته، آنان را با مبانی دینی آشنا نماید.

مدیر حوزه‌های علمیه خاطرنشان کرد: قابل توجیه نیست که بعد از ۳۴ سال از عمر بابرکت نظام جمهوری اسلامی، طبق گزارش‌هایی که شما مبلغان به ما ارائه می‌دهید، مردم برای اولین بار چهره یک عالم و طلبه در روستای خود را به مناسبت‌های تبلیغی ببینند.

ویژگی‌های یک مبلغ موفق

آیت‌الله حسینی بوشهری در ادامه با بیان ویژگی‌های شاخص یک مبلغ موفق، گفت: در شرایط امروز جامعه، باید به گونه‌ای عمل کنیم که مجهز به مباحث روز دنیا باشیم و اگر مقام معظم رهبری و بزرگان حوزه از ما سؤال کردند ۸ هزار مبلغی که به نقاط مختلف اعزام می‌کنید، چه ویژگی‌هایی دارند، شاخص‌ترین ویژگی‌ها را برای آن‌ها این‌گونه بیان کنیم.

خداترسی

وی با اشاره به این که شاخص‌ترین ویژگی یک روحانی برای تبلیغ دین خداترسی و خداباوری است، ادامه داد: این مهم مورد توجه آیات قرآن و روایات فراوانی از ائمه اطهار(ع) و نیز سیره سلف بزرگان حوزه است؛ تا جایی که  برخی از علما شاید اهل سخنرانی، وعظ و یا منبر نبودند، اما سیمای نورانی آنها در بین مردم، حضورشان در مجالس و محافل و به صرف نگاه مردم به چهره عالم ربانی، باعث هدایت و جذب مردم به دین شده است.

صاحبنظر بودن

معاون جامعه و روحانیت جامعه مدرسین حوزه،  صاحب‌نظر بودن و تسلط روحانیون تبلیغی در همه مباحث مربوط به دین را از دیگر  شاخصه‌های یک مبلغ موفق دانست و یادآور شد: روحانی باید بر اساس مسائل پیرامون خود از جمله سیاست، فرهنگ، اقتصاد، بر پاسخ‌گویی به شبهات تسلط داشته باشد تا با انضمام به خداباوری و خداترسی، با شبهه‌افکنی‌هایی که برای نسل جوان تدارک دیده‌اند، مقابله کند.

امانتداری

آیت‌الله حسینی بوشهری، امانت‌داری و صداقت را از دیگر ویژگی‌های  مبلغان دین برشمرد و تاکید کرد: پیامبران و ائمه(ع) ناصح امین بودند و ممکن است در جامعه امروزی ما کسی علاقه‌ ظاهری به روحانیت را نداشته باشد، اما همین افراد بر اعتماد به روحانیت تاکید دارند.

جوان‌گرایی

مدیر حوزه های علمیه خاطرنشان کرد: جوان‌گرایی از ملزومات انکارناپذیر کار روحانیت است و چنانچه می‌‌خواهند تبلیغ آنها ماندگار شود، باید به جوانان نگاه ویژه‌ای داشته باشند و علاوه بر فعالیت‌های عادی تبلیغ در مجالس و محافل، یک جلسه نیز برای جوانان و شبهه‌زدایی از اذهان آنان برگزار نمایند.

عضو خبرگان رهبری در پایان با اشاره به این که برای تداوم کار مقدس تبلیغ نیازمند سرمایه‌های انسانی و مادی هستیم، ابراز داشت: بهترین مسیر برای رسیدن به این سرمایه‌ها تاکید شما روحانیون  بر این مسئله است که باید ضمن جذب جوانان برای ورود به حوزه‌های علمیه، نگاه اقتصادی بلند‌مدتی از طریق تشویق مردم به وقف حوزوی داشته باشند.

ویژگی‌های مبلغ موفق از نظر آیت‌الله حسینی بوشهری






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


2 + = 3