حجت الاسلام والمسلمین مروی: هدف دشمن جدا کردن حوزه از انقلاب است| وظیفه حوزه هدایت و بصیرت افزایی است

تولیت آستان قدس رضوی با بیان این که تمام تلاش دشمن این است که حوزه های علمیه را از انقلاب جدا کنند، گفت: آن ها تلاش می کنند که حوزه کاری به نظام نداشته باشد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام والمسلمین احمد مروی، تولیت آستان قدس رضوی در اجلاس سراسری مدیران مدارس علمیه خراسان که امروز در مدرسه علمیه سلیمانیه برگزار شد، به تبیین بایسته های حوزه انقلابی و بایدها و نبایدهای آن پرداخت. وی گفت: انقلاب اسلامی ایران مساله شخصی، مادی و جریان استکباری نیست، بلکه مساله به چالش کشیدن فرهنگ لیبرال غربی است که ۲۰۰ سال با آن دنیا را زیر سلطه خود قرار داده اند، از این رو با ما مخالفت می کنند.

حجت الاسلام والمسلمین مروی با اشاره به این که حکومت غرب، پایان حضور دین و معنویت را در اجتماع جهانی با رنسانس اعلام کردند، افزود: با این که قرون وسطی یک حکومت مسیحی کلیسایی هم نبود اما حاکمیت فاسد آنها به نام دین تمام شد.

تولیت آستان قدس رضوی خاطر نشان کرد: در ۲۰۰ سال گذشته در دنیا رواج داده بودند که دین به عنوان یک مساله شخصی برای هر فرد است و در مباحث اجتماعی ورودی ندارد، اما انقلاب اسلامی ایران این تفکر را زیر سوال برد و دنیا و فلسفه غرب را به چالش کشاند.

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان با اشاره به این که شعار انقلاب اسلامی “تحقق معارف دین و حاکمیت دین در جامعه است” تصریح کرد: خاستگاه انقلاب اسلامی حوزه های علمیه است بنابراین وظیفه اصلی دین شناسان در حوزه های علمیه این است که مباحث و اهداف انقلاب را در بین مردم و جامعه تبیین کنند.

وی با بیان این که تمام تلاش دشمن این است که حوزه های علمیه را از انقلاب جدا کنند، افزود: آن ها تلاش می کنند که حوزه کاری به نظام نداشته باشد و مخالف خوانی ها را بزرگ و برجسته می کنند که بگویند انقلاب از خاستگاه خود جدا شده است.

حجت الاسلام والمسلمین مروی ادامه داد: برخی با صراحت مخالفت می کنند اما دسته دوم مخالفت ها، غیر صریح است؛ آنها با مبادی انقلاب مخالفت می کنند که برخی ناخواسته و برخی با علم وارد این عرصه می شوند.

تاریخ، نمایانگر نقش موثر روحانیت است

تولیت آستان قدس رضوی با تاکید بر اینکه هیچ جریان و جمعیت و گروهی با انزوا و خنثی بودن نمی تواند مقبولیت کسب کند و هیچ شی‌ء خنثایی، مقبول هیچ جامعه ای نیست، خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم بدانیم قضاوت مردم نسبت به روحانیت چه طور است باید تاریخ را بررسی کنیم؛ جریان روحانیت جریانی انقلابی و فعال و حاضر در صحنه در طول تاریخ بوده و است.

وی تصریح کرد: با توجه به ورود و حضور در عرصه های مختلف توسط روحانیت، آفت هایی به وجود می آید بنابراین ما باید آن ها را بشناسیم و آفت زدایی کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین مروی با اشاره به این که تاریخ و نفوذ روحانیت در مسائل این را می رساند که حوزه های علمیه همواره حضوری فعال در عرصه های مختلف داشته اند، بیان کرد: انقلابی بودن به معنای سیاست زده بودن و در جریان های مختلف قرار گرفتن نیست بلکه انقلابی بودن شاخص هایی دارد که حوزه انقلابی بماند.

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان با توجه به تاکید مقام معظم رهبری نسبت به شاخصه های انقلابی بودن حوزه های علمیه، اظهار کرد: حوزه و روحانیت باید جامعه و مردم را رهبری کنند از این رو باید انقلابی بماند بنابراین در وهله نخست باید بتواند شبهات را پاسخ دهد.

وی با تاکید بر اینکه رمز ماندگاری حوزه های علمیه مقابله با تهاجمات اعتقادی مردم است، متذکر شد: امروز حوزه انقلابی باید براساس زمان بتواند پاسخ دهد، در همه عرصه ها مبادی انقلاب به شدت مورد هجوم ویروس ها قرار گرفته است و حوزه انقلابی باید آنها را پاسخ دهد.

حجت الاسلام والمسلمین مروی با بیان این که انقلابی آن است که با علم و اخلاق، شبهه را پاسخ داده و برطرف کند، ادامه داد: حوزه انقلابی باید احساس مسئولیت نسبت به مسائل جانبی داخلی و بیرونی را داشته باشد، در طول تاریخ هر حرکت اصلاحی اجتماعی صورت گرفته با رهبری روحانیت بوده است.

تولیت آستان قدس رضوی خاطر نشان کرد: وقتی علما خطری را احساس می کردند بی تفاوت نبودند اما این وظیفه به درستی برای مردم تبیین نشده که تاکنون نقش روحانیت در جامعه چگونه بوده است بنابراین باید به آن توجه شود.

وی با اشاره به این که شاخصه دیگر حوزه انقلابی، مقاومت است، افزود: مگر می شود ما به عنوان یک روحانی انقلابی حضور داشته باشیم و امریکا در منطقه هر کاری می خواهد انجام دهد؟ داعش برای این درست شد که اسلام را با چهره منفور به دنیا نشان دهند و مردم دنیا از اسلام متنفر شوند و دشمنان، زمینه برچیده شدن اسلام را بگذارند اما تدابیر بلند رهبر معظم انقلاب این خُدعه را برطرف کرد.

حجت الاسلام والمسلمین مروی در بخش پایانی سخنان خود با توجه به نزدیک شدن به زمان انتخابات مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: روشنگری، هدایت و معیار دادن وظیفه اصلی روحانیت است و ما فقط باید به مردم ملاک بدهیم.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


+ 2 = 5