بررسی روایات مهدویت در کتاب کافی

حجت الاسلام مسعودی روایات مهدویت در کتاب کافی را مورد بررسی قرار داد و شیخ کلینی را یک محدث تمام عیار دانست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام عبدالهادی مسعودی در نشست علمی رسانه ای روایات مهدویت کتاب کافی که پیش از ظهر سه شنبه از سوی انجمن علمی حدیث در سالن همایش های انجمن های علمی حوزه برگزارشد با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب در زمینه آیات نخستین سوره قصص بیان کرد: رهبر معظم انقلاب در تفسیر آیات نخستین سوره قصص بیان می کند خداوند برای این که ثابت کند می توانند زمین رابه ارث صالحان رساند یک نمونه از معجزات خود را بیان می کند و آن هم بازگرداندن حضرت موسی(ع) به مادرش و عمل کردن به وعده خود است که در پرتو آن، میزان عمل کردن به وعده وارث زمین شدن صالحان روشن می شود.

رییس انجمن علمی حدیث حوزه به سالروز بزرگداشت شیخ کلینی اشاره کرد و گفت: شیخ کلینی تمام دانش های مقدماتی برای نقل حدیث و ادبیات عرب را با وجود این که یک فرد ایرانی است در حد یک ادیب عرب فرا گرفته و در دانش های معمول حوزوی همانند فقه، کلام و تفسیر نیز سرآمد است.

وی ادامه داد: اصول کافی تنها کتاب متقدم و کهن ناظر به همه موضوعات دینی است؛ از میان کتب اربعه تنها اصول کافی است که به اصول اعتقادی، اخلاق، زیارت، حجت و تمام مباحث فقه پرداخته است در حالی که باقی کتاب ها فقط مباحث اخلاقی یا احادیث اختلافی و فقه را مورد بررسی قرار داده اند.

رییس دانشگاه قرآن و حدیث با بیان این که کلینی در جلد نخست کتاب خود مباحث مهدویت را مورد بررسی قرار داده است، گفت: نخستین باب در زمینه مباحث مهدویت درکتاب کافی بَابُ الْإِشَارَهِ وَ النَّصِّ إِلَى صَاحِبِ الدَّارِ(ع) است که نصوص ائمه(ع) بر وجود امام زمان(عج) را بیان می کند.

وی اضافه کرد: برخی در اصل وجود امام زمان(عج) شبهه ایجاد می کنند که بَابُ الْإِشَارَهِ وَ النَّصِّ إِلَى صَاحِبِ الدَّارِ در کافی روایات وجود وی را با سند بیان می کند؛ کافی در این باب بر اساس شیوه خود عمل کرده است زیرا بنابر اعتقاد شیعه امام را خداوند و حجت های او تعیین می کند بنابر این برای تشخیص امام یا باید امام قبلی به آن تصریح کرده یا دارای کرامت باشد.

حجت الاسلام مسعودی بیان کرد: باب الغیبه از دیگر باب هایی است که کلینی در کتاب کافی، روایات مهدویت را مورد بررسی قرار داده است که با بیان بیش از ۳۰ حدیث دوران غیبت و دوران نزدیک به فرج را به خوبی نشان می دهد و از آنجا که کلینی در دوران غیبت صغری می زیسته زمینه ساز غیبت کبری است.

وی ادامه داد: از دیگر باب هایی که کلینی در آن روایات مهدویت را مورد بررسی قرار داده باب کراهیه التوقیت به معنای نهی از وقت گذاری است؛ باب دیگر من عرف امام لم یضره تقدم هذا الأمر او تأخره است یعنی کسی که منتظر واقعی امام زمان(عج) باشد اگردر فرج تأخیر شود یا زود اتفاق افتد زیانی به او نمی رسد.

رییس انجمن علمی حدیث حوزه علمیه باب مولد الصالح را آخرین باب مهدویت کتاب کافی دانست و ابرازکرد: کافی در این باب بیش از ۳۰ روایت را در زمینه مکان یا زمان تولد امام زمان(عج) بیان کرده است که روایات او از سایر ائمه بیشتر است.

در پایان نشست نیز حجت الاسلام فرهمند گزارشی از فعالیت های سال گذشته انجمن حدیث از جمله برگزاری هشت نشست علمی و جشنواره ثقه الاسلام کلینی، برگزاری بیش از ۵۰ کلاس حدیث خوانی، چاپ کتاب سند شناسی و راه اندازی سامانه اینترنتی و یکی حدیث در آینده ای نزدیک ارائه کرد.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


4 + 6 =