بررسی محورهای زمینه سازی ظهور در آیات و روایات

حجت الاسلام بیاتی

حجت الاسلام بیاتی زمینه سازی برای ظهور را حول سه محور افزایش شناخت مردم نسبت به دین، آمادگی نظامی و اصلاح و تهذیب نفس دانست و توجه به این سه مقوله مورد سفارش در آیات و روایات را راهگشای امر ظهور خواند.

حجت الاسلام علی بیاتی، رییس مؤسسه فرهنگی تبلیغی نسیم رحمت و عضو هیأت امنای اتاق فکر تبلیغ خراسان با توجه به مناسبت نیمه شعبان و میلاد با برکت صاحب الزمان(عج) در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، پیرامون زمنیه سازی برای ظهور بیان داشت: مراحل کلی زمینه سازی برای ظهور به طور کلی در سه بخش جای داده می شود ابتدا بالا بردن شناخت مردم؛ دوم آمادگی نظامی و سومین مورد اصلاح و تهذیب نفس و فراهم نمودن زندگی پاک و سالم است.

وی افزود: اما بالا بردن شناخت مردم نیز بر چند مورد استوار است یکی آنکه تکیه بر قرآن و دستورات دین اسلام داشته باشیم اگر معارف ناب اسلام و قرآن در دست مردم قرار گیرد و قرآن وارد صحنه زندگی مردم شود بهترین زمینه برای ظهور فراهم می‌شود.

افزایش سطح علم و معرفت

حجت الاسلام بیاتی گفت: افزون بر آن بالا بردن سطح علم و معرفت انسان‌ها سبب شناخت بیشتر مردم می شود یعنی مردم هرچه بیشتر با احکام و وظایف دینی خود آشنا شوند به تعبیر دیگر تک تک مردم فقیه در دین گردند و به احکام دین پایبند باشند. شیطان بیشتر مایوس می شود.

وی افزود: چون سود شیطان در جهل مردم است هرچه مردم به دین خود جاهل‌تر باشند شیطان سواری بیشتری می‌گیرد. به همین جهت پیامبر اکرم(ص) فرمود هر چیزى اساسى دارد و اساس این دین دانش است و یک دانشمند براى شیطان از هزار عابد بدتر است.

استقامت و پایداری

استاد حوزه و دانشگاه بیان داشت: تبیین استقامت و پایداری و شجاعت نیز سبب بالارفتن شناخت مردم می شود همانطوری که مسلمانان صدر اسلام با شجاعت و پایداری در برابر حوادث ناگوار به پیروزی رسیدند امروز هم پیروزی بر مشکلات نیاز به استقامت دارد.

وی افزود: بیشترین قضایای مسلمانان صدر اسلام، حاوی صبر و استقامت آنها در برابر مشکلات دین‌داری‌شان است. که نمونه آن تحمل شکنجه‌های امثال بلال و عمار و سمیه و یاسر و مهاجرت‌های مسلمانان صدر اسلام برای حفظ دین و دفاع جانانه از اسلام در جنگ‌ها و غیره از این قبیل می باشد. در قرآن ۱۰۴ مرتبه سخن از صبر و استقامت شده است که نتیجه آن رستگاری و موفقیت در راه هدف بیان شده است.

زهد و رعایت اخلاق و حقوق اسلامی

عضو اتاق فکر تبلیغ خراسان گفت: زهد ورزی نسبت به دنیا و رعایت اخلاق و حقوق اسلامی هم باید در زندگی مردم به کار بسته شود تا نتیجه مطلوب حاصل شود.

وی افزود: منظوراز رعایت اخلاق، رعایت اخلاق نیک نسبه به همکیشان و بیگانگان است که البته به وسعت همه برخوردها و در همه ابعاد منظور نظر است. همچنان که اخلاق پیامبر(ص) و یاران صادقش بسیاری از مردم را با همین اسباب به اسلام جذب می‌ کردند.

حجت‌الاسلام بیاتی ادامه داد: و منظور از رعایت حقوق، رعایت حقوق (جانی و مالی و عرضی و دینی و غیره) مردم است که عامل مهمی در جذب افراد در صدر اسلام بوده است.

ایمان و توکل به خدا

رییس مؤسسه فرهنگی تبلیغی نسیم رحمت پیرامون جایگاه ایمان و توکل به خدا در زمینه سازی ظهور بیان داشت: ایمان و توکل، قلوب را محکم و به انسان امید و اعتماد به نفس می‌دهد همه می‌دانیم که استحکام قلبی و اعتماد به نفس و امید چه نقشی در پیشرفت انسان‌ها در برداشتن موانع زندگی و ایجاد آرامش دارد.

وی افزود: از جمله مواردی که توکل و ایمان انسان را زیاد می‌کند استعانت از خداوند متعال است. نمونه تاریخی آن از صدر اسلام فتح مکه است که بعد از فتح مکّه ابوسفیان در کنار پیامبر… قدم می‌زد به حضرت رو کرد و گفت کاش می‌دانستم که شما با چه وسیله‌ای بر ما پیروز شدید؟ آخر شما نه تجهیزاتی داشتید و نه لشکر آماده‌ای و بر عکس ما آن همه تشکیلات جنگی، پول و نفرات داشتیم چگونه مغلوب شدیم؟ پیامبر خدا … به او فرمود من به کمک خدا بر تو پیروز شدم.

حجت‌الاسلام بیاتی ادامه داد: آری ایمان و توکل بر خدا ناممکن‌ها را ممکن می‌کند و مشت خالی را بر تانک‌ها پیروز می‌کند در پیروزی انقلاب اسلامی ما همین توکل حاکم بود آزادسازی خرمشهر در همین موضوع می گنجد.

تعاون و همیاری بادیگران

حجت الاسلام بیاتی گفت: تاسیس واحدهای وسیع برای رسیدگی به امور نیازمندان و رفع دردهای اجتماعی در نوع خود برای پیوند قلوب و پیوستگی هرچه بیشتر مردم نقش بسیار مهمی دارد. واین نقش اجتماعی در پیشبرد اهداف مؤثر است.

وی افزود: پیامبر…(ص) می‌فرمایند مؤمنان در دوستی با مؤمنان دیگر همچون اعضاء یکدیگر که اگر عضوی به درد آید بقیه اعضاء نیز نا ‌آرامی می‌کنند. شعر معروف، بنی آدم اعضاء یکدیگرند نیز تاکید بر این مطلب دارد.

توجه به طبقه مستضعف

استاد حوزه و دانشگاه خراسان بیان داشت: دعوت پیامبر… را هم مستضعفانی چون بلال و سلمان و جویبر و عمار و سمیه و یاسرها پیش بردند.

وی افزود: پیامبر… در طول دوران نبوت چه در مکه با صرف اموال خدیجه برای نیازمندان و چه در مدینه باحضور مداوم درجمع اصحاب صفه، همیشه به این قشر توجه خاصی داشتند. و بیشترین قضایایی که از سیره اجتماعی  معصومین‡ به ما رسیده توجه به همین قشر نیازمند و محروم جامعه بوده است.

حجت‌الاسلام بیاتی ادامه داد: روایات کثیری از باب نوع دوستی و محرومیت زدایی پیرامون توجه به نیازمندان و تأمین نیازهای آنها و برقراری عدالت اجتماعی و مبارزه با زراندوزی و استثمار وارد شده که عمل به آن باید از وظایف منتظران در زمینه‌سازی ظهور دانست.

وی گفت: در قرآن سوره قصص آیه ۵ حکومت حضرت مهدی†(عج) را حکومت غلبه مستضعفان بر مستکبران معرفی کرده است.

ایجاد اتحاد و انسجام در بین مسلمانان

عضو اتاق فکر تبلیغ خراسان گفت: بدون شک اتحاد مسلمانان نقش مؤثر و اعجازآوری در پیشبرد اهداف اسلام دارد، قدرت مسلمین را چند برابر می‌کند مَثَل اتحاد مَثَل سد است که باعت عمران و آبادانی زمینهای زیادی از اطراف آن می‌شود.

حجت الاسلام افزود: پیامبر می فرماید افراد مؤمن نسبت به همدیگر همانند اجزاء یک ساختمان هستند که هر جزئی از آن جزء دیگر را محکم کرده و نگه می‌دارد.

وی ادامه داد: اتحاد مسلمانان با محوریت اسلام و قرآن همچون دریای خروشانی خواهد بود که در برابر امواج سهمگین طوفان‌ها ایستادگی خواهد کرد. برای زمینه‌سازی ظهور حضرت مهدی(عج) و تشکیل حکومت جهانی، اتحاد و انسجام مسلمانان نقش اساسی را خواهد داشت.

عقیده و پیروی از رهبری شایسته

حجت الاسلام بیاتی بیان داشت: در اسلام اعتقاد به ولایت اهمیت فراوانی دارد که همه احکام در محور آن قرار گرفته است همه احکام دین باید تحت نظارت ولایت باشد. تا جایی که اگر ولایت نباشد چیزی از آن باقی نمی‌ماند.

وی افزود: در واقع امام است که راه را نشان می‌دهد ولایت یعنی حکومت و سرپرستی دین و دنیای مردم، که مقام بسیار بزرگ و پرمسئولیتی است و تنها افراد شایسته و کامل می‌توانند عهده‌دار آن شوند.

حجت الاسام بیاتی ادامه داد: اگر در عصر حضور معصوم† سرپرستی از آن معصوم بود امروز در عصر غیبت، با یک درجه تنزل، فقهای عظام به نیابت آن حضرت عهده‌دار سرپرستی و ولایت دینی و دنیایی مردم هستند که باید از آنها تبعیت نمود. این نوعی تمرین برای قبول سرپرستی امام زمان و عمل به دستورات آن حضرت است.

لزوم داشتن برنامه

عضو هیئت امنای اتاق فکر تبلیغ گفت: بحث آمدن منجی در همه ادیان و فرق آمده و به نوعی همه منتظر آمدن آن حضرت می‌باشند و اسلام هم به عنوان یک اصل محکم و قطعی آن را طرح نموده و آن را ثمره قیام همه انبیا و اولیا شمرده که برای وصول به این هدف، باید برنامه‌ریزی کرد، تلاش کرد، خون داد و خون دل خورد و خود را از بُعد نظامی، سیاسی، فرهنگی و علمی مسلّح کرد.

کسب آمادگی رزمی و فراگیری فنون نظامی

‏استاد حوزه و دانشگاه خراسان بیان داشت: امام صادق(ع)† فرمودهر یک از شما باید برای خروج حضرت قائم (سلاحی) مهیا کند، هر چند یک تیر باشد. خدای متعال هر گاه بداند کسی چنین نیتی دارد امید آن است که عمرش را طولانی کند تا آن حضرت را درک کند و از یاران و همراهان او قرار گیرد.

وی افزود: این کار باعث می‌شود که انسان از یاد خدا غافل نشود دقیقا مثل کسی که وصیت نامه می‌نویسد، کفن آماده می‌کند، جای قبر می‌خرد که این نشان می‌دهد مرگ را باور کرده و خود را برای مرگ و شب اول قبر آماده کرده است. در بحث آمادگی، منظور آمادگی نظامی، جسمانی و تهذیب و تربیت و غیره می‌باشد و از همه مهم‌تر آمادگی فکری و نظامی است.

اصلاح و تهذیب نفس و فراهم نمودن زندگی پاک و سالم

حجت الاسلام بیاتی گفت: امام صادق(ع) †می‌فرمایند برای صاحب الامرغیبت طولانی می‌شود و در این دوران هرکس باید تقوی پیشه کند و به دین خود چنگ زند. تقوی و چنگ زدن و مواظبت بر دین یعنی این‌که دین را از اهلش بگیریم و به سراغ خِبره‌های قرآن و احادیث یعنی علماء و فقهاء برویم، اهل تفقه باشیم و نگذاریم ابهامی‌ در امر دین باقی بماند.

وی افزود: آنچه را از دین یاد گرفتیم به کار ببریم، حلال خدا را حلال و حرام او را حرام بشماریم. مواظب دین فرزندان خود هم باشیم و اگر با شبهه‌ای در دین روبه رو می‌شویم سریع راه واکسینه کردن خود و فرزندانمان را پیش بگیریم.

حجت الاسلام بیاتی ادامه داد: فرزند شهید مطهریŠ نقل می‌کند پدرمان چند نوبت در هفته بچه‌ها را جمع می‌کرد که از اوضاع‌مان پرس و جو شود، باردیگر وقتی که شبهه‌ای در جامعه می‌دید ما را جمع می‌کرد و با راهنمایی‌های خود واکسینه‌مان می‌کرد.

وی در پایان گفت: در پی اصلاح جامعه باشیم یعنی روحیه امر به معروف و نهی از منکر داشته باشیم. منتظر واقعی کسی هست که در کنار اصلاح فردی وتهزیب نفس خود به فکر اصلاح جامعه هم می باشد. که خدا در قرآن از این گروه تعبیر به بهترینها می کند.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


+ 9 = 17