جامعه بدون عدل و عقل آرامش پیدا نمی کند | دعا را دست کم نگیریم

حضرت آیت الله جوادی آملی با تأکید بر این که جامعه بدون عدل و عقل آرامش پیدا نمی کند، گفت: حضور مردم عاقل و وارسته سهم تعیین کننده در اهداف نبوت و ولایت دارد.

حضرت آیت الله عبدالله جوادی آملی با تبریک ایام ولادت مبارک حضرت ولیعصر(عج) ابراز امیدواری کرد که ذات اقدس اله طلوع و ظهور آن حضرت را زمینه تمدن جهانی بشر، عقلانیت جامعه و تحقق عینی رهاورد قرآن و عترت قرار دهد.

وی با بیان این که ماه پر برکت شعبان ذخایر فراوانی دارد، افزود: اعیاد پر برکتی در این ماه وجود دارد و این ماه ادعیه فوق العاده ای دارد و برجسته ترین ذخیره این ماه میلاد مبارک امام زمان(عج) است، نیمه شعبان از یک منظر لیله قدر است و برخی از امور در نیمه شعبان تنظیم می شود و نهایت آن در لیالی قدر ماه مبارک رمضان است.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه با بیان این که عنصر محوری حرکت حضرت ولیعصر(عج) این است که فرهنگ قرآن و عترت را برجسته ترین مکتب و والاترین مرام قرار می دهند، اظهار داشت: آیات و روایات برجسته ترین نمونه های کلمه الله هستند که باید علما و عملا تحقیق شوند.

وی ادامه داد: محققان علمی باید معارف قرآن و عترت را خوب ارزیابی کنند و متحققان جامعه آن ها را از علم به عین جامعه بیاورند و عملی کنند، این کار اول وجود مبارک حضرت ولیعصر(عج) است، اولین کار حضرت این است که مکتب را جهانی می کند یعنی «کلمه الله هی العلیا» را عملی خواهد کرد.

حضرت آیت الله جوادی آملی با بیان این که حضرت همزمان که به دنبال جهانی کردن مکتب اسلام و تشیع است جامعه را به تمدن جهانی می رساند، ابراز داشت: بهترین تمدن مربوط به اسلام و بهترین متمدنان مسلمانان هستند چون در اسلام به تمام جوانب توجه و عمل شده است.

وی عنوان کرد: سر پیروزی حضرت آن است که جامعه را عقلانی می کند و با جامعه عقلانی هم کلمه الله، علیا می شود و هم اسلام بر همه نحله ها و مکتب ها پیروز خواهد شد، اگر مردم عقلانی نیاندیشند و گرفتار گمان و خیال و وهم در اندیشه باشند و در انگیزه مبتلا به هوا و هوش شوند اگر رهبری مانند علی بن ابی طالب هم داشته باشد نمی تواند پیروز شود.

مفسر برجسته قرآن کریم خاطرنشان کرد: داشتن رهبر والایی چون حضرت علی(ع) یک طرف قضیه است و مادامی که مردم در در بحث های علمی عالمانه نیاندیشند بلکه روی گمان فکر کنند و در عمل به جای عدل و عقل به هوا و هوس عمل کنند اگر هم رهبری عالی داشته باشد کامیاب نخواهد بود.

وی اضافه کرد: وقتی جامعه ای عقلانی شد و در بخش های اندیشه به علم و تحقیق و در بخش های انگیزه به عدل و عقل عمل کرد این همان ملت و امت وجود مبارک حضرت ولیعصر(عج) خواهد بود که اسلام را جهانی می کند، آنگاه همزمان هم مکتب بالا می رود و هم ملت متمدن خواهد شد.

حضرت آیت الله جوادی آملی با بیان این که بهترین تمدن بر اساس وعده قرآن کریم تمدن اسلامی است که با فرهنگ عدل و عقل پیش می رود، گفت: هیچ امت و جامعه ای مانند این ها نخواهد بود، بهترین مخلوقات جهان مربوط به عصر ظهور حجه بن الحسن(عج) است.

وی افزود: عدل و عقل کار الهی است و نباید تصور کرد که از هر امتی در هر عصر بر می آید، این کار برای خاتم اوصیا است، همانگونه که خاتم انبیا، مهیمن بر سایر انبیا در تمام بخش ها است، وجود مبارک ولیعصر(عج) خاتم ائمه(ع) در بخش اجرا است و والا نور واحد هستند.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با بیان این که حضور مردم عاقل و وارسته سهم تعیین کننده در اهداف نبوت و ولایت دارد، اظهار داشت: بدون عقل و عدل جامعه سکینت و آرامش پیدا نمی کند، وقتی حضرت حضور کنند دل های مردم به سمت حریم ولایت او پرواز می کند و این دل ها سبب جهانی شدن اسلام، برتری آن بر مکاتب و بهترین جامعه شدن خواهد شد، این رهاورد وجود مبارک ولیعصر(عج) است.

وی ادامه داد: در زمان غیبت عرض ادب کردن، دعا کردن و به وظیفه عمل کردن سهم تعیین کننده ای دارد اما وقت ظهور را تنها ذات اقدس اله می داند و مصلحت به دست اوست.

حضرت آیت الله جوادی آملی با بیان این که ماه شعبان از نظر برخی از بزرگان دین آخرین ماه سال است، ابراز داشت: کسانیکه اهل حساب، تزکیه و تعالی هستند سعی می کنند ماه مبارک رمضان را اول ماه قرار دهند و وقتی ماه شعبان شد تمام تلاش کوشش خود را انجام می دهند با بررسی حساب ها اگر حقی بر عهده آنها وجود دارد ادا کنند تا آماده وارد رمضان شوند.

وی عنوان کرد: ماه مبارک رمضان ماه ضیافت و تلاش و کوشش است و پاداش آن در عید فطر داده می شود، رمضان ماه وصال نیست بلکه ماه کار و تلاش است و وصال در شب و روز عید فطر صورت می گیرد.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با بیان این که دعا جزء قضا و قدر است، خاطرنشان کرد: امام سجاد(ع) رهبر و مظهر دعا است، حضرت فرمود دعا بلا را تا نیامده رد می کند، فرمود بعد از آمدن بلا باید برای رفع بلا دعا کرد نه دفع آن.

وی اضافه کرد: الان باید به درگاه الهی دست دعا برداریم که بلای کرونا را آنجایی که نرفته و از افرادی که مبتلا نشدند دفع کند و آنجایی که بلا آمده به سرعت رفع کند تا هیچ جامعه ای گرفتار این بیماری مهلک نشود.

حضرت آیت الله جوادی آملی با بیان این که بخش های علمی هر اندازه هم که پیشرفت کند محدود است، گفت: بسیاری از مسائل هنوز ناشناخته است، خود دعا عبادت است و اگر کسی اهل دعا نباشد مذموم است و نحوه ای از استکبار و خودخواهی به شمار می رود، باید به درگاه الهی با دست لرزان و قلب تپنده عرض کنیم«یا رب العالمین ادفع عنا کل بلا»

وی افزود: خدایا تو را به عزتت اطبا و پرستاران را که در خط مقدم فداکاری برای سلامت جامعه هستند حفظ و افکار آن ها را به تشخیص ویروس و داروی معالجه کامل آن هدایت کن و این افکار را به جهان منتقل و جهانیان را مهمان نظام جمهوری اسلامی کن.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم اظهار داشت: اگر ملتی بخواهد متمدن شود باید روحانی داشته باشد که نه بیراهه برود و نه راه کسی را ببندد یعنی نباید زهد فروشی، فخر فروشی و جاه طلبی داشته باشد، چنین جامعه ای باید پزشک ماهر محقق و متحقق و مورد اطمینان داشته باشد تا مردم وقتی مراجعه کردند احساس امنیت داشته باشند، رکن دیگر تمدن امنیت و نیروی نظامی و انتظامی جامعه هستند.

وی ادامه داد: امیدواریم به برکت این ایام بلا از بشر برداشته شود، نباید فرصت های معنوی و دعا در ماه شعبان را از دست بدهیم و باید خود را آماده مهمانی خدا کنیم، دعا جلوی اشتباه و سهو را می گیرد و عدم توجه به دعا نشانه از استکبار است.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


3 + = 5