ماه رمضان فرصت ارزشمند نمایش جلوه های متمدنانه اسلام برای رسیدن به کمال است

استاد درس خارج حوزه علمیه قم ماه رمضان را فرصت بزرگ خودسازی و تعالی انسان دانست و بر لزوم استفاده حداکثری از این فرصت ارزشمند تاکید کرد.

آیت الله عباس کعبی استاد برجسته حوزه علمیه قم در ویژه برنامه منبرهای مجازی خبرگزاری رسا، ضمن تبریک حلول ماه مبارک رمضان به تبیین اهمیت این ماه پرداخت و از این ماه به عنوان ماه تزکیه نفس و ماه تهجد، عبادت و شب زنده داری و فرصت بزرگ خودسازی یاد کرد.

وی در این گفت و گو ماه مبارک رمضان را فرصتی ارزشمند برای نمایش جلوه های متمدنانه اسلام برای رسیدن انسان به اوج کمال بر پایه خود کنترلی و تزکیه نفس دانست.

آنچه در ادامه می خوانید بخش نخست سخنان عضو هیات رییسه مجلس خبرگان رهبری در ویژه برنامه منبرهای مجازی سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا است.

بسم الله الرحمن الرحیم

ماه مبارک رمضان، ماه تزکیه نفس، ماه بندگی خدای متعال، ماه تهجد، ماه انس با قرآن، ماه تقویت مواسات، ماه همدلی های مومنانه و ماه رحمت و همدلی و ماه پیروزی های بزرگ اسلام مثل جنگ بدر و ماه تعیین سرنوشت امت اسلامی و مسلمانان در لیالی قدر و ماه پیوند امت و امامت است.

ماه مبارک رمضان فرصت بسیار بزرگی است برای هر مسلمان که از طریق تقویت ارتباط با خدا به اوج برسد. ساخت جامعه و حل معضلات و مشکلات و نیز کارآمدی نهادهای اجتماعی و سیاسی و حتی پیشرفت اقتصادی در گرو بهره مندی از ظرفیت ماه مبارک رمضان است.

در روایت است که نگویید رمضان آمد و رمضان رفت؛ این روایت اشاره به این مطلب دارد که نباید ماه مبارک رمضان را دست کم بگیریم و از قبل برای این ماه آماده شویم.

این ماه، ماه ضیافت الله است و طبعا ضیافت الهی به معنای این است که انسان در محضر خدا قرار گرفته و به تعالی و و اوج برسد.

انسان از لحاظ غریضه و طبع و فطرت در میان دو بی نهایت است که یکی از آن بی نهایت ها انسان را به مرز توحش و بلکه بالاتر از مرز توحش می رساند و یک بی نهایت دیگر انسان را به اوج تعالی، تکامل و رشد می رساند.

انسان اگر برنامه خودکنترلی نداشته باشد قطعا از حیوانات هم پست تر می شود؛ تمدن لیبرال در دنیای معاصر روحیه انسان منهای خدا را با وجود انسان های وحشی به ظاهر متمدن بیشتر در ویترین و تابلو نمایش می دهد. ماه مبارک رمضان فرصتی است که ما جلوه های متمدنانه اسلام را برای رسیدن انسان به اوج کمال بر پایه خود کنترلی و تزکیه نفس به جهان معاصر نشان دهیم.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


2 + 8 =