تفاوت جامعه دینی و غربی در نوع جهان بینی است

امام جمعه مشهد اصل تفاوت بین جامعه دینی و غیر دینی را در نوع جهان بینی بیان کرد و گفت: بینش ما نسبت به جهان الهی و بینش آن ها مادی است.

آیت الله علم الهدی، نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی در شبکه استانی خراسان رضوی در ادامه سلسله جلسات تفسیر سوره مائده در ماه مبارک رمضان، گفت: اولین جمله ای که در اول سوره مائده مورد خطاب پروردگار قرار گرفته است، تبیین کننده ماهیت جامعه اسلامی و دینی می باشد.

وی با اشاره به آیه یک سوره مائده، اظهار کرد: آیات سوره مائده از آیات اجتماعی قرآن است، خداوند در اولین آیه این سوره فرمان وفای به عهد و پیمان را اعلام می کند که این نشان می دهد جامعه اسلامی جامعه ای متعهد است و نقطه تمایز جامعه دینی و جامعه اومانیستی نیز همین است.

آیت الله علم الهدی تفاوت بین جامعه دینی و غیردینی را در نوع جهان بینی بیان و ابراز کرد: اصل تفاوت در جامعه دینی و جامعه غیردینی در اصل جهان بینی است، ساختار و ماهیت زندگی و جامعه  و نیز بینش نسبت به انسان و جهان در دو تمدن متفاوت است، بینش ما نسبت به جهان الهی و بینش آن ها مادی است.

امام جمعه مشهد دین گریزی در غرب و اروپا را نتیجه جنایت کلیسا و به وجود آوردن انگیزاسیون بیان و ابراز کرد: در نتیجه جنایت کلیسا، چهار قرن انگیزاسیون در بلاد اروپا و غرب به وجود آمد، مظالم جنایتکارنه انگیزاسیون براساس خرافات مسیحیت بود که به وسیله کلیسا در غرب اجرا شد و حالت دین گریزی در مردم به وجود آمد.

نماینده مجلس خبرگان رهبری افزود: جنایتی که کلیسا در این چهار قرن در بیزار کردن مردم از دین انجام داد از جنایت کلیسا در جنگ های صلیبی بدتر بود چون در جنگ صلیبی با اسلام جنگیدند اما در این چهار قرن انجام انگیزاسیون، بشر را از دین بیزار کرده و مردم زندگی خود را از دین جدا کردند و مدرنیسم نیز در نتیجه این نفرت مردم از دین به وجود آمد.

وی خاطرنشان کرد:  مدرنیسم تلاش دارد تا اندیشه باطل خود را به کشورهای اسلامی منتقل کنند و انسان هایی که براساس دین سالم و ناب زندگی می کردند و این دین در همه اصول زندگی به آن ها کمک می کرد، ندانسته تابع و مجری مدرنیسم غربی شدند.

آیت الله علم الهدی بیان داشت: مدرنیسم براساس سه اصل سکولاریسم، اومانیسم و راسیونالیسم به وجود آمد، سه فیلسوف غربی به نام های لاک، هابز و رسو این اصول را مطرح کردند که مبانی و اندیشه اقتصادی و سیاسی و تمدن غرب و اروپا بر اساس این سه اصل استوار است.

امام جمعه مشهد به دیدگاه اومانیستی اشاره و ابراز کرد: در اومانیسم انسان را برترین موجودات می داند و همه چیز را فدای انسان بیان می کند، براساس این دیدگاه همه موجودات در اختیار انسان قرار می گیرد تا او به خوردن، آشامیدن، لذت و عیش و نوش دست یابد، با این نظریه زندگی برای انسان مدور بوده و نقطه ای بالا برای انسان نیست که تلاش کنند تا بالاتر برسد.

وی وابستگی نداشتن انسان به نیروی بیرونی را از مبانی راسیونالیسم بیان و اظهار کرد: بر اساس دیدگاه راسیونالیسم انسان به چیزی وابسته نیست، نیازی ندارد تا هیچ القا و تلقینی و آموزه ای از بیرون اخذ کند، همه تجربیات او نتیجه فعالیت و تعالیم مادی خود او باشد و در خارج از وجود خدا و دین بی نیاز است.

آیت الله علم الهدی دیدگاه سکولاریسم را دین زدایی در زندگی عنوان و بیان کرد: براساس این دیدگاه دین در همه موضوعات حذف و از زندگی انسان محو شود.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی افزود: نتیجه این سه بینش این است که جامعه اومانیستی جامعه ای آزاد است، هیچ قید و بند و تعهدی ندارد، زور و قدرت و حرف اول را می زند، درآمد و فعالیت ها در جهت برآوردن لذات و نفسیات است و موجودات دیگر را در استخدام خود در آورده برای این که لذت بیشتر ببرد.

وی بیان داشت: زندگی براساس تمدن و دیدگاه جامعه غربی مانند رستوران است که هر چه می خواهند بخورند و عیش کنند اما براساس تمدن اسلامی به تعبیر اهل بیت(ع) و پیامبر(ص) جامعه و زندگی مانند کشتی و مرکب است، مدیریت یکی کشتی با رستوران متفاوت است، اندیشه غرب خوش گذارنی در فضای آزاد و لیبرالیسیم سرمایه داری را ایجاد کرده است ما نمی توانیم از تمدن غرب استفاده کنیم.

آیت الله علم الهدی ابراز کرد: در مقابل تمدن غربی ما تمدن اسلامی را داریم، براساس تمدن اسلامی انسان اشرف مخلوقات است اما اشرف موجودات و نقطه آخر وجود نیست بلکه نقطه بالاتر از انسان به نام خدا وجود دارد که انسان باید در عرصه زندگی خود عرصه ای را طی کند تا به خدا برسد، خدا ابدی است انسان هم باید به ابدی برسد و خداگونه باشد.






اخبار مرتبط

  • روحانیت نباید در مقابل مردم ژست حکومتی به خود بگیرد
  • مشکلات اقتصادی؛ نتیجه روی کارآمدن افراد نالایق
  • مسؤولان وضعیت اقتصادی و معیشتی مردم را مدیریت کنند
  • آیت‌الله مصباح الگویی برای جامعه طلبگی و دینی است
  • خواص بی بصیرت؛ قصه پر غصه دیروز و امروز
  • آیت الله یزدی از نیروهای پا به کار انقلاب بود
  • امام رضا دین را از نابودی و اسلام را از انحراف نجات دادند
  • لزوم الگوگیری مسلمانان از سیره رسول‌الله در مبارزه با مستکبران
  • دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


    3 + 1 =