رعایت قداست شعائر الهی سبب نظام مندی اجتماعی می شود

آیت الله علم الهدی با بیان این که شعائر الله دارای قداست است، گفت: اگر این قداست در زندگی اجتماعی مسلمانان رعایت شد خیلی از نظام مندی های اجتماعی رعایت می شود.

آیت الله علم الهدی، عضو اتاق تبلیغ خراسان و نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی در ادامه سلسله جلسات تفسیر سوره مائده در ماه مبارک رمضان در شبکه استانی صدا و سیمای خراسان رضوی با اشاره به آیه ۲ سوره مائده، گفت: خداوند با بیان «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا» در این آیه برای دومین بار در سوره مائده مومنان را مورد خطاب قرار می دهد که این گونه خطاب قرار دادن نشان از ارتباط با یک مسأله اجتماعی دارد.

عضو اتاف تبلیغ خراسان: به چپاول گری و خشونت بین اعراب در زمان جاهلیت و قبل از اسلام اشاره و اظهار کرد: در بین قبایل ۴ ماه را حرام قرار دادند و در این چهار ماه جنگ و قتل و غارت کاروان ها در مسیر راه ها حرام اعلام شد تا رفت آمد و ارتباطات برقرار باشد و اگر کسی برنامه ای برای حج دارد، بجا بیاورد اما برای محفوظ ماندن کاروان حج از قتل و غارت در زمان های دیگر سال علائمی را مشخص کردند تا اگر کاروانی دارای این علامت ها بود از چپاول در امان بماند و به آن ها حمله نشود.

آیت الله علم الهدی افزود: قربانی از نشانه های کاروان حج بود که به سه شکل نشان دهنده کاروان حج بود، سر کوهان شترها را می بریدند یا قربانی را از کاروان جلوتر می فرستادند و یا به گردن قربانی ریسمانی بسته و آن را به دنبال خود می کشیدند، هر کاروانی این سه علامت را داشت، می فهمیدند که کاروان حج است و باید امنیت داشته باشد، خداوند  در آیه دو سوره مائده این مسأله را معرفی کرده است که مصداق این قضیه است و در حقیقت بیان دستورالعمل دینی است که باید در جامعه اسلامی رعایت شود.

امام جمعه مشهد ابراز کرد: این بخش از آیه که می فرماید:«لَا تُحِلُّوا شَعَائِرَ اللَّهِ» یعنی علامت های خدا را مباح نکنید، شعائر به معنای علامت است، احلال به این معنی است که بی باکی نسبت به حرمت اشیا داشته و بدون رعایت حرمت و منزلت او انجام هر عملی نسبت به او را برای خود مباح بداند و خداوند می فرماید:«ای افرادی که ایمان آورده علامت های خدا را بر خود مباح ندانید که هر طور خواستید، عمل کنید.»

وی ادامه داد: خداوند در این آیه تأکید می کند که این شعائر الله را برخود حلال ندانید اما این نشانه های کاروان های حج و منع از غارت این کاروان ها ظاهر این آیه است و شعائرالله شامل قانون اجتماعی در میان امت است و باید شعائر الله را در زندگی خود نگه داریم.

آیت الله علم الهدی به شعارالله در زندگی اجتماعی امروز اشاره و اظهار کرد: شعائر الله یک زمانی نشانه های قربانی در کاروان حج بوده و زمانی مکانی مانند مکان های مقدس و حرم ائمه است و یا هر چیز که نسبت به خدا دارد یا کسانی مانند پیامبران و اهل بیت(ع) که مظهر خدا هستند و یا کسانی مانند مبلغان دینی که با خصوصیت ارتباط با خدا مشخص می شوند از شعائر الهی هستند و باید قداست و حرمت آن ها حفظ شود.

نماینده مجلس خبرگان رهبری بیان داشت: شعائر الله دارای قداست است و این قداست در زندگی اجتماعی مسلمانان جایگاه ویژه دارد که اگر رعایت شد خیلی از نظام مندی های اجتماعی رعایت می شود و اگر رعایت نشود بسیاری از نظام مندی های اجتماعی از بین می رود.






اخبار مرتبط

  • روحانیت نباید در مقابل مردم ژست حکومتی به خود بگیرد
  • مشکلات اقتصادی؛ نتیجه روی کارآمدن افراد نالایق
  • مسؤولان وضعیت اقتصادی و معیشتی مردم را مدیریت کنند
  • آیت‌الله مصباح الگویی برای جامعه طلبگی و دینی است
  • خواص بی بصیرت؛ قصه پر غصه دیروز و امروز
  • آیت الله یزدی از نیروهای پا به کار انقلاب بود
  • امام رضا دین را از نابودی و اسلام را از انحراف نجات دادند
  • لزوم الگوگیری مسلمانان از سیره رسول‌الله در مبارزه با مستکبران
  • دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


    + 4 = 13