تبیین شخصیت امام حسن مجتبی

حجت الاسلام تقوی عضو اتاق تبلیغ خراسان در تبیین واژه کریم ابراز داشت: یک وقت هست کسی به ما خوبی می کند ما جواب او را به خوبی می دهیم که این وظیفه است یک وقت هست که کسی به ما  بدی می کند ما به او خوبی می کنیم که این نیک است اما یک وقت هست که کسی می خواهد بدی کند ولی شخص با کار خوب و عملی که پیش از او انجام می دهد طرف را از انجام عمل باز می دارد این معنی است که صاحب منتهی العرب برای شخص کریم نام برده و امام حسن مجتبی(ع)  را از همین قشر دانسته است.

عضو اتاق فکر تبلیغ خراسان و مدیر مرکز فقهی جوادالائمه  بیان داشت: ایشان با صفات و اعمال حسنه به گونه ای عمل می کردند که جلوی خیلی از بدی های جامعه و کارهای دشمن را می گرفت در مقابله با معاویه نمونه آن صلح امام است. ایشان از یک حوادث خطرناکی  که می توانست تاریخ را عوض کند با تدبیر خود و اعمال و رفتار نیک جلوگیری کردند.

عضو اتاق فکر تبلیغ خراسان افزود: معنی دیگر کریم اهم و مهم کردن در کارها و تشخیص درست در انتخاب اعمال و رفتار در شرایط مختلف است. کریم اهم و مهم می کند که کدام بهتر است و با تشخیص صحیح این کار مهم تر را انجام می دهد به عنوان مثال الان ساعت نماز شب است و عمل خیلی خوب است اما برای من گوینده اکنون بیان صفات و اخلاقیات امام حسن برای انبوه بینندگان مهم تر است.

عضو اتاق فکر تبلیغ خراسان گفت: امام حسن(ع) در مسجدالنبی معتکف شدند جزو ارکان اعتکاف عدم خروج از آن محل در این سه روز است اما در اواسط اعتکاف  ایشان خارج شد اصحاب سوال پرسیدند و خواستار دلیل این کار شدند بعد مشخص شد که کسی برای جبران طلب  خود خدمت آقا رسیده و آقا فرموده فعلا جبران آن از لحاظ مالی ممکن نیست  که فرد از آقا خواسته شخصا بیاید و با آبرویی که دارد ضمانت کند و وقت بگیرد که آقا سریعا خارج می شود برای این کار و این خواسته شخص را که می تواند انجام می دهد.

یاری به ایتام و مستمندان

عضو اتاق فکر تبلیغ خراسان  با انتقاد از افطاری های پر زرق و برق در باغ های ویلایی مشهد و دیگر سالن های پذیرایی، خواستار توجه به قشر مستمند و ایتام شد که این را بهترین کار دانست و افزود: با این که برای افطاری دادن ثواب بسیاری نقل کرده اند. اما در این شرایط اقتصادی  جامعه می شود به افطار ساده تر بسنده کرد و یا از ان صرف نظر کرد و در کنار آن به ایتام و مستمندان رسیدگی و دسترسی کرد که سبب برکت در زندگی افراد چه از لحاظ مالی و چه معنوی می شود.

استاد حوزه و دانشگاه و عضو اتاق فکر تبلیغ خراسان بیان داشت: آیا این گونه خرج ها و افطاری دادن ها بهتر است یا کمک  به بیمارستان‌ها و تهیه داروهای نایاب و پرهزینه برای افراد بی پول و مستمند؟ کریم کسی  است که تشخیص می دهد در چه روزی در چه حالی در چه مقطعی چه کاری کند که بهتر و مفید تر باشد.

صلح امام از کرم ایشان بود

عضو اتاق فکر تبلیغ خراسان افزود: بحث صلح امام هم، اهم و مهم ایشان بود در صلاح اسلام و مسلمین که  ایشان صلاح داد که برای اسلام صلح بهتر و مفیدتر است. صلح ایشان هم از کرم ایشان است.

حجت الاسلام تقوی عضو اتاق فکر تبلیغ خراسان ابراز داشت: امام حسن(ع) نیز برادر امام حسین(ع)  است ایشان در صفین حماسه آفریده است. در جنگ جمل بعد از نا امیدی محمد حنفیه از حل مشکل، ایشان با دستور پدر مشکل را حل کرده و شمشیر به دستان را متفرق کردند چنین کسی اگر تشخیص نمی داد که صلح بهتر است این کار را نمی کرد. و در برابر معاویه صلح را به جنگ ترجیح نمی داد.

عضو اتاق فکر تبلیغ خراسان  افزود: رهبر معظم انقلاب اسلامی درباره صلح امام حسن دیدگاه جالب و خوبی دارند که در این زمینه نوشته اند که امام مجتبی از کیان اسلام  با این صلح حفاظت کردند.

مصلحت اندیشی و تشخیص صحیح امور

مدیر مرکز فقهی جوادالائمه و عضو اتاق فکر تبلیغ خراسان بیان داشت: تشخیص و بروز بودن معنی دیگر کریم بودن است برخی تشخیص درست می دهند لکن بروز نیستند و این از دایره کریم بودن خارج می شود. به طور مثال، رفتن به سفر حج و مکه و مدینه یا افطاری دادن بهتر است یا دستگیری از مستمندان و ایتام خصوصا در این ماه و دادن جهیزیه برای ازدواج جوانان و یا اشتغال آن ها و غیره؟ اینجا مشخص می شود با نوع تصمیم گیری که چه کسی به امام کریم خود اقتدا کرده و راه کریمان را در پیش می گیرد.

عضو اتاق فکر تبلیغ خراسان  افزود: نمونه تشخیص درست و بروز را در تاریخ داریم که شخصی هزینه سفر حج خود را به ایتام داد و نرفت لکن در مکه او را بین حاجی ها مشاهده کردند.این تشخیص درست و بروز این فرد را می رساند. با این کار به ایتام کمک کرد و اجری وی را حاصل شد و ازسویی ثواب حج او را ثبت کردند.

حجت الاسلام تقوی عضو اتاق فکر تبلیغ خراسان بیان داشت: انتخاب و مصلحت اندیشی در برخی شرایط و بروز بودن باعث خیر و برکت در زندگی خود و دیگران می شود اما اگر شرایط عادی بود انتخاب و برنامه ای دیگر پی گرفته می شود. خود آقا بارها حتی پای پیاده به حج رفتند ویا پای برهنه وارد شده است که مشرف شده اند. افرادی سعی می کردند با آقا به زیارت بروند که به دلیل اخلاق نیکوی ایشان، تلخی سفر و دوری راه در آنها اثری نداشت. آقا سه بار ثروت خود را تماما بخشیدند و از صفر شروع کردند و چندبار نیمی از آن را بخشیدند.

مشورت کردن

عضو اتاق فکر تبلیغ خراسان و مدیر مرکز فقهی جوادالائمه یکی دیگر از صفات ایشان را مشورت کردن دانست و افزود: ایشان مشورت بسیار انجام می داد و این را نهادینه می کرد تا در زندگی مردم راهگشا باشد. همین بحث مشورت کردن می تواند در تشخیص امور و بروز بودن افراد در امور زندگی و تصمیم هایشان تاثیر گذار باشد.

عضو اتاق فکر تبلیغ خراسان در ادامه گفت: روزی مصلحت اسلام در صلح است روزی مصلحت در بخشیدن اموال است. روزی مصلحت در این است که امام جامعه است لکن با مشورت با افراد جامعه این را در زندگی آنها نهادینه می کردند. حتی علامه مجلسی آورده ایشان  با فرزند کوچکی از امام حسین (ع) که خردسال بود مشورت کرد.

عضو اتاق فکر تبلیغ خراسان در پایان افزود: هر چه از امام حسن می بینیم حسن است. خود حسن اسست و شمشیری که در جمل زد حسن است شمشیری که درصفین زدند یا مشک آبی که در بین تشنه ها پخش کردند در صفین، حسن است. چه شب هایی که در خرابه ها به بینوایان رسیدگی می کرد چه تفسیری که از امیر مؤمنان علی (ع) می شنیدند و به مردم انتقال می دادند چه اعتکاف در مسجد مدینه، چه شرحی که بر بیانات امام علی (ع) برای درباریان معاویه انجام می دادند و چه زندگی عامیانه و خالصانه همه و همه حسن است که از شخصی کریم بر می آید






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


1 + 3 =