برخی مقامات امام خمینی را تنها خواص درک می کنند

آیت الله مرتضوی شاهرودی:
شاگرد امام خمینی(ره) به بیان خصوصیاتی از ایشان همچون شجاعت، علم و عبادت، سیاست و اخلاص پرداخت و تأکید کرد که برخی مقامات امام خمینی را تنها خواص درک می کنند.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت الله سید حسن مرتضوی شاهرودی، عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان امروز در پایان درس خارج فقه خویش در جمع شاگردانش به بیان خصوصیاتی از شخصیت استاد خویش حضرت امام راحل پرداخت.آیت الله مرتضوی شاهرودی بیان داشت: مناسب است که در خصوصیات سیدنالاستاد حضرت امام رحمت الله علیه کتاب ها نوشته شود. برخی از خصوصیات ایشان را همه طلاب هم درک نمی کنند بلکه خواص از آنها می فهمند.

وی افزود: خصوصیاتی مثل شجاعت را که همه خواص و عوام از طلاب و غیره می فهمند. و نیز علم را اکثر طلاب اعم از خواص و عوامشان درک می کنند که ایشان چه اندازه عالم بوده اند.

دوری امام از ریاست

استاد سطح خارج حوزه بیان داشت: خصوصیتی مثل سیاست ایشان را هم علمای سیاست درک می کنند که چقدر مطابق با واقع و چگونه بوده است و اما یکی از خصوصیاتشان دوری از ریاست بوده است که این را همه کس نمی فهمند بلکه خواص از طلاب درک می کنند که کسی دنبال پست بوده یا انجام وظیفه کرده است.

وی افزود: خواص می فهمند اگر کسی عبا و عمامه گذاشته، دنبال این است که نماز میت بخواند یا احکام میت را بازگو کند. در دراز مدت طلاب هم می فهمند که این اقا دنبال ریاست بوده یا نه، وقتی ده مرتبه ببینند شخصی از این کارها اجتناب می کند یا از خود تعریف نمی کند خواص می فهمند که این آقا دنبال بیان واقع است و یا برعکس در پی به دست آوردن پست و مقام است.

عبادت در گرمای ۵۰ درجه

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان بیان داشت: یکی دیگر از خصوصیات ایشان بحث عبادات است که اکثرا با دقت و توجه این را می فهمند اما اخلاص ایشان را خواص هم ممکن است درک نکنند مگر فرد زرنگی که متوجه باشد کجا کار مشکل و سخت است و حال انجامش برای خداست یا ریاست؟ خواص می فهمند که این مرد عمل و با اخلاص است یا مثل خلق الله است.

وی افزود: آنچه که من می دیدم و یقین دارم، قبل از انقلاب در عراق مسجد شیخ انصاری ایشان نماز جماعت می خواند و در آن گرمایی که شاید بین ۴۵ تا ۵۰ درجه بود در ماه مبارک رمضان هنگام  ظهر نوافل ظهر و عصر را که دوتا ۸ رکعت بود ایستاده می خواند در حالی که برخی نشسته هم نمی خواندند. این بُعد تعبد ایشان قابل توجه است.

آیت الله مرتضوی شاهرودی بیان داشت: ما چقدر مقیدیم که هر روز به زیارت حضرت رضا علیه السلام مشرف شویم؟ خودمان قضاوت کنیم! سیدنا الاستاد در اغلب شب ها به زیارت امیرمؤمنان علی علیه السلام مشرف می شدند.

وی افزود: بنابراین اگر کسی می خواهد در مورد ایشان سخن بگوید باید همه این خصوصیات را روی هم بگذارد  و بگوید اگر به همه جوانب نپرداخت نتیجه چندانی ندارد. می توان در ابعاد زندگی ایشان کتاب ها نوشت مثلا سیاسیونی که حرکاتی داشتند و فعالیت کرده اند چقدر موفق بوده اند؟!

وی در پایان گفت: امسال که ظاهر جلسات بزرگداشت سالگرد رحل ایشان تعطیل است آنچه که همه ما می توانیم انجام بدهیم قرائت حمد و سوره برای شادی روح ایشان و بزرگداشت مقام ایشان است.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


+ 1 = 2