امام صادق پاسخگوی تمامی تفکرات مخالف تشیع است

رییس مرکز فقهی جوادالائمه گفت: از زمان امام صادق(ع) تاکنون هیچ قدرت و توانی در جامعه شیعی و اسلامی نبوده که بتواند پاسخ عقلایی و علمی به تمام تفکرات مخالف تشیع بدهد.
حجت الاسلام علی اصغر تقوی، رییس مرکز فقهی تبلیغی جوادالائمه در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، ضمن تسلیت شهادت امام صادق(ع) اظهار کرد: شخصیت امام صادق (ع) از دیدگاه دانشمندان تشیع و تسنن و حتی سایر ادیان و دانشمندانی که اگر چه به دین اسلام و مکتب توحید معتقد نیستند، شخصیتی بی بدیل، بی نظیر و قابل تحسین و تکریم است.وی با بیان اینکه تقریبا می توان گفت هر کدام از دانشمندان جهان بعد از امام صادق(ع) که با تفکر، تعقل و اندیشه ایشان آشنا شدند، علم، درک و فکر امام صادق(ع) را تحسین و ستوده اند، ادامه داد: تمام قوانین بشری و قوانینی که بر نظام حاکمیتی جهان حاکم است برگرفته از مکتب فکری امام صادق(ع) است و بدون تردید جایی، مطلبی و قانونی برای ارائه به بشریت جهت زندگی بهتر وجود ندارد مگر اینکه در مورد آن قال صادق(ع) و قال باقر(ع) وجود داشته باشد.

رییس مرکز فقهی تبلیغی جوادالائمه(ع) با اشاره به راه اندازی مکتب علمی و تخصصی توسط امام صادق(ع) و امام باقر(ع) گفت: امام صادق(ع) شاگرادنی تربیت کردند که از جمله شخصیت های بی بدیل و بی نظیر عالم علم و دانش هستند؛ بعضی از مقالات دانش آموختگان ایشان در بهترین دانشگاه ها و کتابخانه های سراسر جهان موجود بوده که مورد استفاده محققین، مدرسین و کارشناسان مسائل علمی، فلسفی، کلامی و فقهی است.

حجت الاسلام تقوی با اشاره به مدیریت صحیح امام صادق(ع) در دوران تاریخی انتقال حکومت از بنی امیه به بنی عباس عنوان کرد: این دوران بسیار سخت بود که ایشان توانست روش های متعددی را برای مدیریت فراهم کند که از جمله آنها می توان به گسترش علم اشاره کرد.

وی با تاکید بر اینکه جامعه جاهل به جایی نمی رسد، اضافه کرد: جامعه ای که از نظر علمی ضعیف باشد، نمی تواند در میان مردم جهان رشد کند؛ لذا امام صادق(ع) با اقدام به موقع و لازم خود زمینه دانش آموزی را برای جامعه فراهم کردند و مکتب خود را باز گذاشتند تا از تمام مکاتب، مذاهب، مرام ها، فرق ها و انواع دانش ها که کسانی آموخته بودند بتوانند اشکالات و شبهات خود را از ایشان بپرسند.

استاد حوزه علمیه ابراز کرد: امام صادق(ع) شبهه و اشکال هر کسی را بر مبنای خواسته و نظر او پاسخ می دادند؛ در نتیجه یکی از ویژگی های ایشان این بود که مکتب علمی خود را باز و گسترده کرده بودند تا هیچکس مدعی نباشد که نمی توان از محضر علمی امام صادق(ع) استفاده کرد.

وی با بیان اینکه امام صادق(ع) نمونه عملی این جمله امام علی(ع) هستند که فرمودند«هر کس در هر زمینه های علمی سوال دارد، بپرسد»، عنوان کرد: ۴۰۰ شاگرد در محضر ایشان کسب فیض می کردند که خود آنها هر کدام یک شخصیت علمی و شناخته شده جهانی بودند.

حجت الاسلام تقوی ابراز کرد: اقدام دیگر امام صادق(ع) در رابطه با اهل بیت(ع) و قرآن انجام دادند، تبیین جایگاه تفکر قرآنی و دینی در جامعه مسلمان بود؛ ایشان شروع کردند، ریز و درشت نیاز جامعه بشری را بازگو کردند، به صورتی که اگر قرار است در محیط خانه و سبک و سیاق زندگی مساله ای مطرح شود، امام صادق(ع) صدها روایت در مورد سبک و سیاق زندگی بیان کردند و به دانش آموزان خود آموزش دادند.

وی با بیان اینکه امام صادق(ع) در تمامی علوم اعم از انسانی، سیاسی، و اجتماعی ورود پیدا کردند، گفت: اگر نیاز به بازگو شدن مسائل سیاسی بود، ایشان با توجه به درک حکومت چندین خلیفه به خوبی به این مسائل ورود پیدا می کردند و با توجه به سیاست و شیطنتی که هر خلیفه داشت امام آنها را هدایت می کرد.

رییس مرکز فقهی و تبلیغی جوادالائمه با اشاره به ترویج و تبلیغ مسائل علمی، اخلاقی، اجتماعی، سیاسی امام صادق(ع) در جامعه ابراز کرد: زمانیکه امام احساس کردند مردم نیاز دارند تا با معارف و آموزه های دینی آشنا شوند لذا شروع به تربیت شاگردانی مبرز در تمام زمینه ها کرده و مسائل را به آنها واگذار کردند تا در مساجد کوفه و مدینه به نیابت ایشان به سؤالات و پرسش های مردم پاسخ دهند؛ به این وسیله راهی باز کردند تا اینکه مسأله شبهناک و بی پاسخ نمانده باشد.

وی با اشاره به رونق تفسیر قرآن در زمان امام صادق (ع) افزود: کسی غیر از اهل بیت(ع) و اولیا الهی نمی توانست قرآن را تفسیرکند لذا امام صادق(ع) نیز در زمینه تفسیر گام های بزرگی برداشتند و هم شاگردانی را در تفسیر تربیت کردند که آنها به تفسیر قرآن بپردازند و قرآن را برای مردم معرفی کنند.

حجت الاسلام تقوی با اشاره به فعالیت های امام صادق(ع) در زمینه مبارزه با ظلم و استکبار تصریح کرد: ایشان در مجامع مختلف علمی، فکری و فرهنگی و برای افراد مختلفی که به محضر ایشان می آمدند اوضاع سیاسی را مطرح می کردند و با توجه به و وقوف و اشراف کامل امام به مسائل خلفا، ریز و درشت مسائل آنان را تا آنجا که لازم بود با مردم در میان می گذاشتند.

عضو اتاق تبلیغ خراسان عنوان کرد: چه در زمان امام صادق(ع) و چه بعد از ایشان تا به امروز به جرأت نمی توانیم این قدرت و توان را در جامعه شیعی و اسلامی ببینیم که به تمام تفکرات و اندیشه هایی که بخواهد در برابر تشیع قد علم کند، پاسخ علمی، منطقی، گویا و عقلایی بدهد. بنابراین کسانی که مکتب ایشان را درک کنند، توان این را دارند که اداره سیاسی و اجتماعی جامعه جهانی را به دست بگیرند و ذره ای در مسائل و قوانین دچار چالش نشوند.

وی با بیان اینکه امام صادق(ع) به حق رییس مکتب تشیع هستند و به حق آن را به جهانیان معرفی کردند، تاکید کرد: امروز نمی توانید در دنیا قانونی را پیدا کنید که جنبه های معنوی، عرفانی و انسانی آن زیر سؤال نباشد اما قوانین قال باقر و قال صادق جزو قوانینی است که کوچکترین خلل و اشکالی به آن وارده شده است و نه خواهد شد.

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه امام صادق(ع) خلاصه وجود خاتم انبیا(ص) و زبان گویای حضرت علی (ع) بودند، اضافه کرد: امروز هر چه که داریم، چه انقلاب اسلامی، چه قاعده جمهوری اسلامی، چه در زمینه مسائل فقه حکومتی و حکومت فقی و چه مسائل معارفی که نیاز امروز بشریت است، از مکتب امام صادق(ع) است، ایشان امام عرفان، تقوا، هدایت، علم، خداشناسی و توحید بود.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


6 + = 9