ماجرای تفاهم نامه نقد بین حوزه علمیه خراسان و منتقدان

حجت الاسلام مشیری تفاهم نامه نقد بین حوزه علمیه خراسان و منتقدین را سبب پیشرفت حوزه دانست و ضمن بیان تفاوت نقد و ایراد به لزوم ارائه راهکار در بیان انتقاد تاکید کرد.

حجت الاسلام محمدهادی مشیری، دبیر اتاق تبلیغ خراسان، پیرامون تفاهم ایجاد شده بین مدیر حوزه علمیه خراسان و منتقدین در حوزه نقد و مطالبه گری، بیان داشت: آنچه که در این تفاهم نامه حاصل شده برای حوزه علمیه خراسان و طلاب این حوزه در واقع پیشرفتی محسوب می شود.

نقد درون سازمانی

دبیر اتاق تبلیغ خراسان گفت: می توان گفت یکی از اولین مجموعه هایی که نقد درون سازمانی را به رسمیت شناخته و از آن حمایت می کند حوزه علمیه خراسان است و با این کار دوستانی که در حوزه علمیه، نقدی بر مسائل مختلف دارند از این به بعد مورد حمایت قرار خواهند گرفت.

وی افزود: با این نقد کردن‌ها حوزه علمیه عملاً در مسیر پیشرفت قرار خواهد گرفت اما باید توجه داشت نقد هم اصولی دارد و اصولا نقد کردن با ایراد گرفتن و غر زدن تفاوت دارد.

حجت الاسلام مشیری بیان داشت: در نقد کردن نگاه ما باید واقع‌بینانه باشد و به مسائل دقیق بنگریم نگاهی صحیح و درست و دلسورانه داشته باشیم که در نهایت راهکار هم برای حل مشکل ارائه بدهیم.

وی افزود: گاهی ممکن است ایرادی بر ما وارد باشد اما چاره‌ای به جز آن کار وجود نداشته باشد که شما می‌بینید مثلا دست پسر بچه ای میان نرده گیر کرده و چاره‌ای نداریم جز اینکه این نرده را بُرش بدهیم؛ این عمل خسارت است اما اینجا چاره‌ای جز این کار نیست.

حجت الاسلام مشیری ادامه داد: بنابراین در نقد باید همه این مسائل رعایت شود اما آنچه که در حوزه ان شاءالله با این اقدام اتفاق خواهد افتاد در واقع دخیل شدن بزرگان حوزه و دلسوزان در حوزه نقد و نظر و ارائه راهکار است که سبب موفقیت می شود.

لزوم ارائه راهکار در بیان انتقاد

دبیر اتاق تبلیغ خراسان بیان داشت: کانال نقد انقلابی حوزه هم یک نکته‌ای که داشت این بود که به وسیله تعداد اندک و محدودی از عزیزان دلسوز ما مدیریت می شد اما با توافق جدید عملاً کانال نقد هم تبدیل شد به یک مجموعه با اشراف چندین مجموعه دیگر که می خواهد نقدها را به سمع و نظر مسؤولان حوزه برساند.

حجت الاسلام مشیری افزود: سؤالی که اینجا مطرح می شود این است که اکنون اگر فقط نقدها را مطرح کنیم آن هم بدون ارائه راهکار، این سبب تضعیف روحیه نمی شود؟

وی در پاسخ به این پرسش، گفت: قطعاً چرا! اگر نقدها را مطرح کردیم قبل از اینکه به سمت اصلاح برسانیم فضای خوبی ایجاد نمی شود اما اگر قبل از طرح آن برایش راهکار و پاسخی پیدا کردیم و بعد این نقدها را زمانی مطرح کردیم که در حال اصلاح گری هستیم امیدی هم در درون جامعه حوزوی و جامعه دینی ما ایجاد خواهد کرد.

نقد برون سازمانی

استاد حوزه و دانشگاه خراسان نسبت به نقد برون سازمانی حوزه، بیان داشت: نمی توان گفت کسی از بیرون به حوزه نقد نکند، من در صحبت های مختلف خدمت عزیزان عرض کردم که اتفاقا از بیرون هم باید به حوزه نقد کنند اما نقد باید عالمانه باشد.

وی افزود: آیا از بیرون می شود به دانشگاه نقد کرد؟ بله به شرط اینکه نسبت به محیط دانشگاه اشراف داشته باشید. اطلاع داشته باشید اگر کسی نسبت به بازار، اقتصاد، دانشگاه، سیاست، حوزه و هر موضوعی اطلاع لازم را نداشت و نقد کرد این نقیصه و حرف گزافی است اما اگر اطلاع داشت و بر اساس دانش و اطلاعات نقد کرد کاری خوب و دقیقی صورت گرفته که قابل تقدیر و تشکر است.

حجت الاسلام مشیری ادامه داد: بنابراین کسی می تواند از بیرون به حوزه نقد و نظر داشته باشد که عالم به فضای آن، موضوعات و مباحث آن باشد و با در نظر گرفتن همه شرایط نقد کند.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


2 + 5 =