اظهارنظر اندیشمندان جهان درباره واقعه کربلا

اظهارنظر اندیشمندان جهان درباره واقعه کربلا/ گاندی: نهضتم را مدیون حسین(ع) هستم
 
 
 
 
 
 
 
 
قیام امام حسین(ع) یک واقعه جهانی است و اندیشمندان جهانی نیز آن را بازگو کرده‌اند.

اندیشمندان بزرگ جهانی پس از آگاهی از واقعه قیام عاشورا، این مهم را به زبان خود بیان کرده‌اند. آنچه در زیر می‌آید بخشی از اظهارنظر اندیشمندان جهانی است درباره این واقعه تاریخی:

گاندی: من نهضتم را مدیون حسین بن علی(ع) هستم و من چیز تازه‌ای برای مردم هندوستان به ارمغان نیاورده‌ام.

چارلز دیکنز (نویسنده انگلیسی): اگر منظور امام حسین(ع) جنگ در راه خواسته‌های دنیایی خود بود، من نمی‌فهمم چرا خواهران و زنان و اطفالش به همراه او بودند. پس عقل چنین حکم می‌کند که او فقط به خاطر اسلام فداکاری کرد.

جرجی زیدان (نویسنده لبنانی): پس از رحلت پیامبر(ص)، حب جاه و مال بر فضایل اخلاقی فائق آمد و افکار و آرای آل علی(ع) در میان چنان مردمی بی‌اثر ماند. چنانکه مردم کوفه به خاطر جاه و مال بیعتی را که با امام حسین(ع) بسته بودند، در هم شکستند و به این نیز اکتفا نکرده و او را کشتند.

توماس مان (متفکر آلمانی): اگر بین فداکاری مسیح و حسین(ع) مقایسه شود حتما فداکاری حسین پرمغزتر و باارزش‌تر جلوه خواهد نمود. زیرا مسیح روزی که آماده برای فدا شدن گردید زن و فرزند نداشت و در فکر آنان نبوده که بعد از او به چه سرنوشتی دچار خواهند آمد. امام حسین(ع) زن و فرزند داشت و بعضی از آنها کودک خردسال بودند و احتیاج به پدر داشتند.

کورت فریشلر (مورخ بزرگ آلمانی): امام حسین(ع) در فداکاری قدم را از حدود فدا کردن خود برتر نهاد و فرزندانش را هم فدا کرد. تصمیم ثابت حسین(ع) برای فداکاری مطلق نه ناشی از لجاجت بود نه معلول هوا و هوس و او با پیروی از عقل مصمم شده بود که به طور کامل فداکاری کند تا اینکه مجبور نشود بر خلاف عقیده و آرمان والای خود به وسیله سازشکاری با یزید بن معاویه، زندگی را ادامه دهد. می‌دانیم که حسین(ع) خود را برای کشته شدن آماده کرده بود. و او عزم داشت خویش را فدا نماید چرا توقف نکرد تا به قتلش برسانند و چرا دائم اسب می تاخت و شمشیر می‌انداخت … حسین(ع) دست روی دست گذاشتن و توقف برای کشته شدن را دور از مردانگی و جهاد در راه عقیده و آرمان خود می‌دانست. در نظر حسین(ع) در همانجا توقف کردن و گردن بر قضا دادن تا اینکه دیگران نزدیک شوند تا او را به قتل برسانند خودکشی محسوب می‌شود. یک مرد دلیر و با ایمان خودکشی نمی‌کند.

توماس کارلایل (دانشمند بزرگ انگلیسی): بهترین درسی که از تراژدی کربلا می‌گیریم این است که حسین و یارانش ایمان استوار به خدا داشتند. آنان با عمل خود روشن کردند که تفوق عددی در جایی که حق و باطل روبرو می‌شوند اهمیت ندارد. پیروزی حسین(ع) با وجود اقلیتی که داشت موجب شگفتی من است.

تندن (اندیشمند هندی): قیام کربلا معدل بشریت را بالا برد و سطح آن را ارتقا بخشید.

آنتوان بارا (دانشمند مسیحی سوری): اگر بگویم حسین(ع) چراغ اسلام است کم گفته‌ام، اگر بگویم که او زره اسلام است کم گفته‌ام، بهترین جمله‌ای که می‌توانم بگویم این است که او وجدان تمام ادیان در تمام تاریخ است.

واشنگتن ایروینگ (مورخ آمریکایی): برای امام حسین(ع) ممکن بود که زندگی خود را با تسلیم شدن به اراده یزید نجات بخشد، لیکن مسئولیت پیشوایی مسلمین اجازه نمی‌داد که او یزید را به عنوان خلیفه بشناسد. او به زودی خود را برای قبول هر ناراحتی و فشاری به منظور رها ساختن اسلام از چنگال بنی‌امیه آماده ساخت، در زیر آفتاب سوزان سرزمین خشک و در روی ریگ‌های تفتیده … روح حســـین فناناپذیر است؛ ای پهلوان من و ای نمونه شجاعت و ای شهسوار من، حســـــین.

پرفسور ادوارد براون (شرق‌شناس انگلیسی): آیا قلبی پیدا می‌شود که وقتی درباره کربلا سخن می‌شنود آغشته به حزن و اندوه نگردد؟ حتی غیر مسلمانان نیز نمی‌توانند پاکی روحی را که این جنگ اسلامی در تحت لوای آن انجام گرفت انکار کنند … هر کس اندکی حس در نهاد خود داشته باشد نمی‌تواند از این غصه غم‌انگیز متاثر نشود.

موریس دوکبری (اندیشمند فرانسوی): حسین برای شرف و ناموس مردم و بزرگی مقام مرتبه اسلام از جان و مال و فرزندان گذشت و زیر بار استعمار و ماجراجویی یزید نرفت، پس بیایید ما هم شیوه او را سر مشق قرار داده از زیر دستی یزیدیان نوعی رهایی یابیم و مرگ با عزت را بر زندگی با ذلت ترجیح دهیم، زیرا مرگ با عزت و شرافت بهتر از زندگی با ذلت است.

پرفسور ماربین (فیلسوف و خاورشناس آلمانی): من معتقدم که رمز بقا و پیشرفت اسلام و تکامل مسلمانان به خاطر شهید شدن حسین و آن رویدادهای غم‌انگیز می‌باشد و یقین دارم که سیاست عاقلانه مسلمانان و اجرای برنامه‌های زندگی‌ساز آن به واسطه عزاداری حیسنی بوده است. مادامی که این روش و خصلت در میان مسلمانان وجود دارد هرگز آنها تن به خواری نمی‌دهند و تحت اسارت کسی نمی‌روند.

سر پرسی سایکس (خاورشناس انگلیسی): حقیقتا آن شجاعت و دلاوری که این عده قلیل از خود بروز دادند به درجه‌ای بوده است که در تمام قرون متمادی هر کسی که آن را شنید بی‌اختیار زبان به تحسین و آفرین گشود. این عده مردم دلیر غیرتمند، نامی بلند و غیرقابل زوال برای خود تا ابد باقی گذاشتند.

کورت فریشلر (مورخ مشهور آلمانی و نویسنده کتاب امام حسین و ایران): تصمیم ثابت حسین برای فداکاری مطلق نه ناشی از لجاجت بود، نه معلول هوی و هوس؛ او با پیروی از عقل مصمم شده بود که به طور کامل فداکاری کند تا مجبور نشود بر خلاف عقیده و آرمان والای خود با سازش کاری با یزید بن معاویه به زندگی ادامه دهد.



(خبری بعدی) »



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


6 + 3 =