چرا به بازسازی عتبات عالیات باید کمک کنیم؟(۱)

download
در این نوشتار در صدد پاسخ به این سوال هستیم . دلایلی را می توان در این باب بیان کرد:
۱- قرآن کریم می فرماید: ”ان تنصرالله ینصرکم”(سوره: ۴۷ , آیه:  ۷) ،”و ذکرونی اذکرکم”(سوره:۲ , آیه: ۱۵۲). یاد من باشید یادتان هستم، نصرت کنید نصرتتان می کنم. تعاونوا علی البرّ”، یعنی در این “برّ” کمک کنید ؛ “بر”یعنی سایبان درست کنید که زوار اذیت نشوند،آب خنک بگذارید،فرش بگذارید ،این مطلب ریشه صحن سازی در قرآن است.چون زیارت قبور را شیعه و سنی همه “برّ” می دانند یعنی کار نیک و خدا در قرآن می فرماید: “تعاونوا علی البرّ”در این کار نیک کمک کنید یعنی اگرهواپیما و بلوارباشد زوار زیاد میشوند،اگر جاده نباشد، امنیت نباشد ،وسیله نباشد زوارکم میشوند.هر کاری بتوانیم انجام بدهیم که رفاهیات زوار را تامین کنیم .
بیرون از مدینه در روستایی که مسجد شجره قرار دارد ؛ حضرت امیرالمومنین (ع)با دست خودشان چاههایی حفر کردند .وامروز هم آب این چاهها  را بسته بندی می کنند ، بنام ”آبار علی”، است یعنی چاه ها یی که حضرت علی(ع) با دست های شریفشان   حفر کردند. حضرت امیر(ع) ۱۴۰۰ سال پیش برای زوار مکه چاه حفر کردند و اگر ما برای زوار امیر المومنین(ع) ، کربلا،کاظمین و سامرا صحن و شبستان یا حتی هتل وفرودگاه بسازیم، قطار راه بیندازیم که زوار زیاد شوند،این مسئله که زیارت اهل قبور “برّ”میباشد وخداوند در قرآن می فرماید “تعاونو علی البرّمحقق می شود.
۲- خدمت‌رسانی به زائرین ائمه اطهار ع نزد ایشان با ارزش  وماجور است  لذا کسی که زوار ائمه را جا و مکان می دهد،ائمه مزد او را می دهند و به او در قیامت پناه می دهند.
محال است حضرت زهرا(س) و امیرالمومنین(ع)  بگویند برای ما و فرزندان ما خانه ساخته اید و ما را در قیامت بی خانه بگذارند. خانه بسازیم برایمان خانه می سازند. کسانی که در امربازسازی حرم امام کاظم(ع)فعالیت می‌کنند باید بدانند که اهل نجات‌اند و امکان ندارد امام کاظم(ع) آن‌ها را در روز قیامت رها کند.
۳- از بهترین کارها برای الفت و اتحاد بین شیعیان عراق و ایران ساخت و بهسازی عتبات عالیات توسط ایرانیان است واین کار به جزء اجر وثواب معنوی از زوایایی دیگر نیز قابل تأمل است . بازسازی عتبات عالیات و آباد کردن قبور ائمه اطهار و زیارت مداوم ایرانیان از بارگاه ائمه در عراق امری مهم است که  واقعیت شیعیان ایرانی را به شیعیان عراق میشناساند و موجب تقویت موقعیت شیعیان عراق و تقویت موقعیت شیعه در مقابل اقدامات وهابیت میشود.
۴- دشمنان اسلام از صدر اسلام تاکنون تمام تلاش خود را برای نابودی مزارات  ائمه معصومین(ع) بکار گرفته‌اند، اما خوشبختانه موفق نشدند و این به دلیل تلاش‌های شیعیان در راستای حفظ  و نگهداری و زیباسازی قبور متبرکه ائمه معصومین(ع) است.
حرم امام رضا(ع) نسبت به ۳۰ سال گذشته هم از لحاظ کمی وهم از کیفی رشد وتوسعه یافته است، بنا براین ما باید حرمین کاظمین را نیز به همان شکل گسترش دهیم تا زائران در فضایی مناسب بتوانند به عبادت و زیارت مشغول شوند.
۵- در شرایط کنونی که متاسفانه به دنبال اشغال عراق شاهد توطئه های شوم دشمنان تشیع و تخریب بارگاه امامان معصوم در عراق هستیم توجه به توسعه و زیبا سازی حرم آن بزرگواران اقدامی ضروری است. زیرا علاوه بر خنثی سازی توطئه های دشمنان نشانگر اهمیت و مقام والای آن امامان بزرگوار در میان شیعیان می باشد.
۶- این بزرگداشت با کمک به مستمندان و نیازمندان منافات ندارد. ما به عنوان مسلمان مؤظف هستیم هم به مستمندان کمک کنیم و هم نسبت به برقراری زیارتگاه های با شکوه اقدام کنیم. چنان که بسیاری از موقوفات ائمه اطهار(ع) این گونه است که واقفانی به این دو منظور، امکانات متعددی را وقف کرده اند. این، رویکردی تک بعدی است که فقط به رفع یک معضل توجه شود، مانند این که کسی مثلاً با دیدن مشکلات در یتیم‌خانه‌ها یا مراکز بهزیستی حکم کند که بودجه آموزش و پرورش کاسته و به ساخت و بازسازی دارالایتام‌ها اختصاص یابد. آموزش و پرورش، فرهنگ‌ساز است، انسان‌ساز است، جلوی ازدیاد نابسامانی‌ها را می‌گیرد و … .
دغدغه فقرا و نیازهای مالی آنان ارزشمند است اما اولویت‌های فرهنگی را منتفی نمی‌کند، به علاوه اگر فرهنگ حسینی (علیه‌السّلام) فراگیر شود، رسیدگی به فقرا هم نهادینه می‌شود. این فرهنگ بر اساس سیره و سخنی از آن امام همام می‌آموزد: «اظهار نیازهای مردم به شما، از نعمت‌های الهی بر شما است، از این نعمت‌ها، با بی‌میلی روی نگردانید.» (بحارالانوار، جلد ۷۵، صفحه ۱۲۱).
۷-  اگر مقایسه ای بین سایر بودجه های کلان فرهنگی کشور و نتایج حاصله با هزینه هایی که در این گونه اقدامات صرف می شود و نتایج آن داشته باشیم، اهمیت این قبیل اقدامات برای ما روشن می شود و در بسط و گسترش آن کوشش می کنیم. البته باید از هرگونه اسراف، ریخت و پاش و انجام دادن اموری که به هیچ وجه زیبنده نظام اسلامی و مکتب اهل بیت(ع) نیست جلوگیری کرد و برای استفاده بهینه از امکانات موجود، در جهت گسترش فرهنگ صحیح اسلامی و ارائه خدمات گوناگون (مانند ایجاد کتابخانه، زائرسرا، سالن اجتماعات، مراکز درمانی، امکانات آسایش، مراکز فرهنگی، تفریحی ورزشی و… برای عموم افرادی جامعه خصوصا افراد نیازمند و کمک به آنان) باید برنامه ریزی های مناسب انجام داد. همان طور که شاهد انجام این گونه اقدامات، از سوی برخی مراکز دینی و زیارتی (مانند آستان قدس رضوی در مشهد، آستانه مقدسه حضرت معصومه (س) در قم و…) می باشیم. به امید آن که روز به روز از تجملات پرهزینه و کم فایده کاسته شود وبه آن چه که در راستای رشد معنوی و آسایش زائران است ، افزوده شود .
۹- مرحوم مجلسی در بحار الانوار حدیثی را از امام صادق  علیه السلام از قول جدش پیامبر ص  بیان میفرماید :
 یَا أَبَا الْحَسَنِ إِنَّ اللَّهَ تَعَالَى جَعَلَ قَبْرَکَ وَ قَبْرَ وُلْدِکَ بِقَاعاً مِنْ بِقَاعِ الْجَنَّهِ وَ عَرْصَهً مِنْ عَرَصَاتِهَا وَ إِنَّ اللَّهَ جَعَلَ قُلُوبَ نُجَبَاءَ مِنْ خَلْقِهِ وَ صَفْوَهٍ مِنْ عِبَادِهِ تَحِنُّ إِلَیْکُمْ أُولَئِکَ یَا عَلِیُّ الْمَخْصُوصُونَ بِشَفَاعَتِی الْوَارِدُونَ حَوْضِی وَ هُمْ زُوَّارِی غَداً فِی الْجَنَّهِ یَا عَلِیُّ مَنْ عَمَرَ قُبُورَکُمْ وَ تَعَاهَدَهَا فَکَأَنَّمَا أَعَانَ سُلَیْمَانَ بْنَ دَاوُدَ عَلَى بِنَاءِ بَیْتِ الْمَقْدِسِ وَ مَنْ زَارَ قُبُورَکُمْ عَدَلَ ذَلِکَ ثَوَابَ سَبْعِینَ حَجَّهً بَعْدَ حَجَّهِ الْإِسْلَامِ وَ خَرَجَ مِنْ ذُنُوبِهِ حَتَّى یَرْجِعَ مِنْ زِیَارَتِکُمْ کَیَوْمَ وَلَدَتْهُ أُمُّهُ فَأَبْشِرْ وَ بَشِّرْ أَوْلِیَاءَکَ وَ مُحِبِّیکَ مِنَ النَّعِیمِ وَ قُرَّهِ الْعَیْنِ بِمَا لَا عَیْنٌ رَأَتْ وَ لَا أُذُنٌ سَمِعَتْ وَ لَا خَطَرَ عَلَى قَلْبِ بَشَرٍ …. پیامبر(ص) فرمود: ای اباالحسن! خداوند قبر تو و فرزندانت را قطعه ای از قطعه ها و عرصه های بهشت قرار داده است و دل های برگزیدگان خلقش و بندگانش را مشتاق زیارت شما قرارداده است. یا علی(ع)! فردای قیامت، شفاعت خاص من شامل اینها است و اینها وارد برحوض می شوند و زیارت کنندگان من خواهند بود. یا علی! هرکس قبرهای شما را آباد کند و با آنها مانوس باشد مانند کسی است که به حضرت سلیمان(ع) در ساختن بیت المقدس کمک کرده است و هر کس قبور شما را زیارت کند ثوابش معادل حج واجب و هفتاد حج مستحبی  پس از آن است و وقتی بر می گردد از گناهانش بیرون می رود مانند کسی که از مادر متولد شده است. پس دوستان و دوستدارانت را به نعمت هایی که هیچ چشمی ندیده و هیچ گوشی نشنیده و به ذهن هیچ انسانی خطور نکرده بشارت ده……..
۱۰ – تعظیم بزرگان دین از طریق آبادانی و زیباسازی قبور آنان می تواند نقش سازنده ای در گسترش و ترویج فرهنگ و ارزش های اسلامی، اسوه قراردادن ائمه اطهار(ع)، تمسک به سیره آن بزرگواران برای عموم مردم داشته باشد. این خود نتایج مهم و ارزشمندی در حوزه فردی و اجتماعی به دنبال دارد و در نهادینه کردن ارزش های الهی و انسانی فوق العاده موثر است.
۱۱- دنیای معاصر برای تربیت نسل‌های نو که فاصله‌ای بیش از دو، سه دهه با پدران و مادران خود ندارند، دچار بحران است و با وجود اندک بودن فواصل زمانی، تسلط یا حتی اشراف بر فرزندان از دست رفته می‌نماید. اما فرهنگ حسینی (علیه‌السّلام) از فراز هزار و چند صد سال، با دل‌ها گره می‌خورد و از جوانان بیشتر دل می‌برد.
در شهر و دیار خود به وضوح می‌بینیم جوانان، با هر فاصله‌ای از ارزش‌های جاری- که حتی گاه به دین گریزی تعبیر می‌شود- با حلول ماه محرم به میزان قابل توجهی تحت تأثیر فضای عزای حسینی (علیه‌السّلام) قرار می‌گیرند.
دریغ که ما در برابر فرهنگ عظیم حسینی (علیه‌السّلام)، از آثار شگرف اخروی و تأثیرات بی‌بدیل فرهنگی‌اش غافل باشیم.
۱۲- از سرفصل‌ها در بودجه هر دولتی، حفظ و تبلیغ میراث فرهنگی با هزینه‌های گزاف است. چرا ما هزینه برای آثاری گاه متعلق به حاکمان و طبقات فاقد ارزش را به جا می‌دانیم و هزینه برای فرهنگی عظیم و احیاگرِ ارزش‌های الهی و انسانی را مورد مناقشه قرار می‌دهیم؟ آیا ابعاد عظیم فرهنگ حسینی (علیه‌السلام) قابل قیاس با آثار باستانی است؟
۱۳- انجام این نوع هزینه‌ها خود یک فرایند معنوی و فرهنگی است. افراد با این کار، علاوه بر تحصیلِ اجر معنوی، دل و روح خود را با فرهنگ حسینی (علیه‌السلام) گره می‌زنند و در عین حال فرهنگ انفاق در راه خدا را به سوی نهادینه شدن پیش می‌برند.





دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


1 + = 5