قیام عاشورا میراث مشترک بین شیعه و سنی

 
مسؤول پژوهشگاه جامعه المصطفی در افغانستان با تأکید بر مسأله وحدت اظهار داشت: مبلغان در گفت‌وگو با افراد دیگر مذاهب به خصوص اهل تسنن به گونه‌ای صحبت کنند که باعث تفرقه و ایجاد اختلاف نشود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام عبدالمجید ناصری داودی، مسؤول پژوهشگاه جامعه المصطفی در افغانستان، در هفتمین و آخرین روز از سلسله نشست های با عاشورا پژوهان به نگاه اهل سنت نسبت به قیام امام حسین(ع) و عاشورا اشاره کرد وگفت: تا زمانی که فردی به خارج از کشور سفر نکند، فکر می کند که قضیه عاشورا را فقط شیعه قبول دارد، اما این گونه نیست.

 

وی با بیان لزوم فراگیری دیدگاه اهل سنت نسبت به واقعه عاشورا افزود: سلفی ها و دشمنان شیعه سعی می کنند که قیام عاشورا  را مختص به این مذهب کنند در حالی که این گونه نبوده و این قیام میراث مشترک بین دو مذهب شیعه و سنی است.

 

این مبلغ حوزوی با تاکید بر مسأله وحدت، اظهار داشت: مبلغان نباید در گفت‌وگو با افراد دیگر مذاهب و به خصوص اهل تسنن به گونه‌ای صحبت کنند که باعث تفرقه و ایجاد اختلاف بشود بلکه باید بحث وحدت را مورد توجه خاص قرار دهند.

 

وی با بیان تمرکز ویژه وهابیت بر بعضی از اهل تسنن، ادامه داد: اهل تسنن واقعه عاشورا را قبول دارند، اگر مبلغان در مناطق سنی نشین با استفاده از کتاب های مور قبول آن ها واقعه عاشورا را مطرح کنند، باعث وحدت هر چه بیشتر و عدم گرایش سنی ها به وهابیت می شود.

 

حجت الاسلام نا صری داودی به یکی از مقاطع راه گشا تاریخی اشاره کرد و بیان داشت: در زمان تیموریان کار مهمی که صورت گرفت، انجام فعالیت های عاشورا پژوهی به هدف تقریب مذاهب بود.

 

وی ابراز داشت: مسأله تقریب مذاهب از دیدگاه رهبر انقلاب، مسأله ای آرمانی و غیر قابل تردید است؛ بنابراین مبلغان باید به این موضوع توجه ویژه ای داشته باشند.

 

این پژوهشگر حوزه با اشاره به روضه خوانی اهل سنت برای اهل بیت(ع) خاطرنشان کرد: یکی از شاگردان ملا حسین کاشفی که خود سنی مذهب بود، در جمع اهل سنت روضه اهل بیت(ع) را خواند و مردم در سوگ این روضه گریه کردند این نشان دهنده  این است که اهل سنت این واقعه ها را قبول دارند.

 

وی به بیان دیدگاه اهل سنت درباره قیام امام حسین(ع) پرداخت و گفت: بعضی به اهل سنت نسبت داده اند که آنها هم امام حسین(ع) و هم یزید را مجتهد می دانند، و می دانیم که مجتهد اگر هم اشتباه کند باز هم پیش خداوند اجر دارد، در حالی که هیچ کدام از منابع اهل سنت چنین چیزی را بیان نمی کنندو یزید را نهایتا یک ادیب می دانند.

 

مسؤول پژوهشگاه جامعه المصطفی در افغانستان با بیان شبهه دیگر در مورد اهل سنت، افزود: برخی از افراد به سنی ها نسبت داده اند که آنها معتقدند یزید از کار سپاه خود برائت جسته و نقشی در واقعه عاشورا ندارد باز هم با بررسی منابع متوجه این می شویم که این نسبت صحت ندارد.

 

وی در پایان به مسأله لعن یزید پرداخت و خاطرنشان کرد: در مورد بحث لعن یزید که آیا جائز یا حرام است، باید گفته شود که تنهاد تعداد کمی از اهل سنت که اقلیت را تشکیل می دهند قائل به حرمت لعن یزید شده اند، به عنوان مثال غزالی در کتاب خود آورده که لعن یزید حرام است به دلیل این که  احتمالا بعد از واقعه عاشورا توبه کرده باشد، با بررسی در این قضیه هم متوجه می شویم که علت این سخن غزالی، پولی بوده که از حکومت وقت می گرفته است.



(خبری بعدی) »



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


+ 4 = 6