هدف؛ ابزار تقرب به درگاه پروردگار

حجت الاسلام نظافت گفت: تا انسان هدف در زندگی نداشته باشد، تعریف از زیبایی ندارد هر چیزی ما را به خدا نزدیک کند، زیبا و هر چه ما را از خدا دور کند، زشت است.

حجت الاسلام محمدجواد نظافت، مدیر مدرسه حضرت مهدی(عج) در مراسم عزاداری دهه سوم محرم و در مزار شهدای گمنام دانشگاه آزاد اسلام به عقوبت های الهی اشاره کرد و گفت: خدا خیر کسی را بخواهد، عقوبت وی را جلو می اندازد و اگر نخواهد او را به حال خود رها کرده و غافل می کند.

وی بیماری را از جمله عقوبت های الهی بیان و اظهار کرد: واگذاری به خودشان و بیماری ها از جمله عقوبت های الهی است، امام سجاد(ع) در صحیفه سجادیه از خدا به خاطر بیماری تشکر می کند، کلیه غم ها و غصه ها کفاره گناه است و کسی گناه نداشته باشد، تمیز شده و رشد بیشتر می کند مانند زینب که رشد کرده و تقرب به خدا پیدا می کند و بی خود نیست که حضرت همه کربلا را زیبا می بیند چون به خدا نزدیک می شود.

حجت الاسلام نظافت با اشاره به تعریف زشت و زیبا، بیان داشت: تا انسان هدف در زندگی نداشته باشد، تعریف از زیبایی ندارد هر چیزی ما را به خدا نزدیک کند، زیبا است و هر چه ما را از خدا دور کند، زشت است؛ اگر انسان هدف زندگی را به خوبی و بفهمد به آن هدف ملتزم شود، خیلی چیزها را زیبا می بیند.

استاد حوزه علمیه افزود: بیشتر آدم ها هدف از زندگی را نمی دانند بلکه فکر می کنند که پول درآورده تا زندگی کند و غذا بخورد که این دور باطل است، هدف از زندگی این نیست، خداوند در قرآن می فرماید:«شما فکر می کنند ما شما را بیهوده آفریده و به سمت ما بر نمی گردید».

وی ابراز کرد: حکمت آفرینش این است که من زیبا را انتخاب کنم، با داشتن هدف مسأله زشتی و زیبایی حل می شود، بسیاری از چیزها که در نظر دیگران زشت است در نظر انسان با هدف زیبا است چون او را به خدا نزدیک می کند و بسیاری از چیزها که در نظر دیگران زیبا است در نظر او زشت است چون موجب دور شدن او از خدا می شود، حضرت علی(ع) در حکمت ۱۴۷ نهج البلاغه فرمود:«چیزهایی که دیگران می گویند دشوار است، مومن می گوید نرم است.»

حجت الاسلام نظافت با اشاره به این آیه از قرآن که می فرماید: «ثُمَّ رَدَدْناهُ أَسْفَلَ سافِلِینَ»، گفت: خدا ما را در چاه دنیا و نفسانیت قرار داده و اگر اگر دوست داشتیم، بالا می رویم، حیوانات هم أَسْفَلَ سافِلِینَ هستند اما این انسان است که می تواند بالا رفته و رشد کند.

مدیر مدرسه حضرت مهدی (عج) ابراز کرد: دنبال زندگی بدون غم نباشید، انسان باید بمیرد و یا دیوانه باشد که غم نداشته باشد، در ذات انسان غم و غصه است اما اسلام معرفت داده که غصه های شما کودکانه و حیوانی نباشد، پول، توجه نکردن دیگران به تو، غیبت دیگران از تو و غیره مهم نیست بلکه فقط باید این غصه را داشته باشید که از چشم خدا بیفتید.

وی افزود: با ایمان مدل زندگی و تلقی ها و نگرش های انسان از غم ها و غصه ها متفاوت می شود؛ اگر فرد متدین از زاویه اهل دنیا به دنیا نگاه کند، چه فرقی بین او و فرد اهل دنیا است؟ فرد متدین باید با معیار دینی به دنیا نگاه کرده و به بررسی سوال ها و شبهات بپردازد.

حجت الاسلام نظافت نماز و زکات را پاک کننده گناهان بیان و اظهار کرد: در روایات آمده است که اگر می خواهید آثار گناهان از بین برود، هر گناهی که انجام دادید، بلافاصله کار خوب انجام دهید، نماز و زکات اثر تمیز کنندگی را دارد و در کنار هم کامل می شود و با هم وسیله تقرب است، حضرت علی(ع) در این مورد می فرماید:«بیشتر مسلمانان با بال شکسته نماز به سوی خدا پرواز می کنند در حالی که زکات بال دیگر پرواز به سوی خدا است.»






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


+ 8 = 9