ضرورت نگاه تخصصی به مقوله تعلیم و تربیت در حوزه های علمیه

حجت الاسلام مشیری گفت: در حوزه های علمیه به تعلیم و تربیت به عنوان تخصص پرداخته نشده است در حالی که یکی از فقه های گسترده ما در حوزه علمیه فقه تربیت است.

حجت الاسلام محمدهادی مشیری، دبیر اتاق تبلیغ خراسان رضوی در حسینیه طفلان مسلم به مبانی تعلیم و تربیت و مهندسی فرهنگی اشاره و اظهار کرد: تعلیم و تربیت موضوع مهمی است که در حوزه های علمیه مورد غفلت قرار گرفته است.

وی افزود: در حوزه های علمیه به تعلیم و تربیت به عنوان تخصص پرداخته نشده است در حالی که یکی از فقه های گسترده ما در حوزه علمیه فقه تربیت است، یکی از مباحث ویژه که در اسلام جایگاه ویژه دارد تعلیم و تربیت است و انسان اول باید تربیت یابد.

حجت الاسلام مشیری با بیان این که تربیت اولین چیزی است که باید مورد توجه انسان قرار گیرد، بیان داشت: مبنای تعلیم و تربیت باید چیزی باشد که خدا فرستاده و این بهترین تربیت برای بشر می باشد چون خالق خدا است.

استاد درس خارج حوزه علمیه ابراز کرد: ما وقتی می خواهیم در تعلیم و تربیت ورود کنیم خیلی ها در مقابل ما می ایستند، یکی از دردهای ما این است که بشر جاهلانه با دین مخالفت می کند و یکی از دلایل آن هم این است که ما دین را به خوبی معرفی نکرده ایم، دین هم تکلیف و هم حق است اما ما دین را به عنوان تکلیف به مردم معرفی کرده ایم.

وی ادامه داد: به خاطر این که دین را به عنوان حق آن ها معرفی نکرده ایم در برابر دین می ایستند، اگر در ترویج دین به این نکته اهمیت داده شود که شما نیاز به دین دارید و خدا به دین داری شما نیازی ندارد، پذیرش دین آسان تر می شود.

حجت الاسلام مشیری در ادامه به تفاوت قانونگذاری بین انسان ها مانند نمایندگان مجلس و قانون خدا اشاره و اظهار کرد: نماینده مجلس در قانون گذاری منافع خود و منافع جناح خود را در نظر داشته و نیز علم کافی ندارند چون علم آن ها براساس علم روز است و ده سال دیگر این قانون نقض می شود همچنین این نماینده ها مصنوع هستند و خالق نیستند در حالی که قانون کامل توسط خداوند وضع می شود و نام قانون خدا دین است حال این بیان را پذیرا هستند.

دبیر اتاق تبلیغ خراسان با بیان این که مباحث اسلام عقلانی است، گفت: خداوند در قرآن به تعقل و تفکر در موارد مختلف با «یتفکّرون» و «یَتَدَبَّرُونَ» به تدبر اشاره داشته است و عقل و تفکر اولین نکته ای است که اسلام بیان می دارد تا با آن انسان را تربیت کند همچنین اولین چیزی که از ما در رفتارهای انسانی خواسته است، تدبر و تفکر است.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


4 + 9 =