محبت؛ رکن اساسی در تعلیم و تربیت

حجت الاسلام مشیری با تأکید بر تعلیم و تربیت همراه با محبت، گفت: محبت کردن در تعلیم و تربیت خود یک تخصص ویژه است اما کمتر به آن پرداخته شده است.

حجت الاسلام مشیری، عضو اتاق تبلیغ خراسان در حسینیه طفلان مسلم گفت: بحث آموزش در کشور ما مظلوم است و همت لازم در حوزه آموزش نیست.

وی اظهار کرد: یادگیری و آموزش با سختی هایی همراه هست، وقت گذاشته و در کنار سختی ها از فرصت ها استفاده کنید و مراعات حال مخاطب را در آموزش داشته باشید.

حجت الاسلام مشیری محبت را رکن اساسی در تعلیم و تربیت خواند و بیان داشت: محبت بعد از تفکر در تربیت انسان اثر دارد، خدا در قرآن خطاب به پیامبر می فرماید:«پیامبر با مردم مهربان باش». اهل بیت با همه مهربان بودند، کسی که در تعلیم و تربیت افراد نقش دارد باید رفتار مهربانانه داشته باشد.

استاد حوزه علمیه به رابطه مهربانی با تکبر و قاطعیت اشاره و ابراز کرد: مهربانی با استبداد و تکبر در تضاد است اما در راستای قاطعیت است؛ وقتی با افراد مهربان هستیم، سعی می کنیم فرصت مهربانی برای آن ها ایجاد کنیم، محبت کردن با لودگی متفاوت است، گاهی نیاز است بافرد قاطع برخورد کرد تا تربیت شود.

وی با اشاره به انواع محبت ها، خاطرنشان کرد: محبت ها متفاوت است، در تعلیم و تربیت هم محبت گفتاری و هم محبت رفتاری داشته باشید، در تعلیم و تربیت دقت کنید که فرد به چه نوع محبت نیاز دارد؛ دختر و پسر، مستمع در مسجد و دانش آموز، نوجوان و جوان هر کدام نیاز به نوعی محبت دارد.

حجت الاسلام مشیری افزود: محبت کردن در تعلیم و تربیت خود یک تخصص ویژه است اما کمتر به آن پرداخته شده است، بخشی از محبت ها به قاعده انصاف بر می گردد یعنی من اگر جای او بودم توقع چه محبتی داشتم و بخشی از محبت در تعلیم و تربیت به مخاطب بستگی دارد.

عضو اتاق تبلیغ خراسان با اشاره به این آیه از قرآن کریم که می فرماید:«فَقُولا لَهُ قَوْلاً لَیِّنًا لَعَلَّهُ یَتَذَکَّرُ أَوْ یَخْشی»، گفت: خداوند می فرماید:«با متکبرین هم کلمات خوب را امتحان کند.»، وقتی حضرت موسی سراغ فرعون می رود خداوند از او می خواهد که اول با ملایمت با او صحبت کند، هر کاری باید به جای خود و به اندازه انجام شود.

استاد حوزه علمیه قوه تفکر بالا را موثر در تعلیم و تربیت دانست و ابراز کرد: هر چه قدر قوه تفکر مربی بالاتر باشد، تعلیم و تربیت بهتر جواب می دهد چنانچه که امام حسین(ع) با حرکت به طور کامل عقلانی جامعه را اصلاح و تربیت کرد، اگر این حرکت امام حسین(ع) در کربلا و شهادت ایشان نبود، با توجه به استبداد و شراب خواری یزید و معاویه و رواج بی بندباری امروز چیزی از اسلام باقی نمانده بود.

وی به دلایل عقلانی بودن قیام امام حسین(ع) اشاره و اظهار کرد: عقل در اسلام جایگاه ویژه دارد و امام به عنوان مبلغ و مفسر باید عاقل بوده و عقلانی عمل کند، عقل برای بندگان صالح است حال چه کسی از امام صالح تر است همچنین کسانی که گفته شیعه در مورد عقلانی بودن حرکت امام را زیر سوال می برند و آن را تعصب می خوانند، ماهاتما گاندی که عده ای را از استبداد نجات داد، آیا بی شعور بود؟ وی امام حسین را الگوی خود می خواند پس چه قدر حضرت عقلانی عمل کرده است که رهبران انقلاب ها از ایشان درس می گیرند.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


7 + = 15