ضرورت الگو گرفتن از سیره رضوی در نشر دین

حجت الاسلام مقری با بیان این که امام رضا(ع) نهضت علمی و فرهنگی ایجاد کردند، گفت: ما باید از فرصتی که انقلاب ایجاد کرده برای نشر معارف اهل بیت بهره ببریم.

حجت الاسلام اسماعیل مقری، عضو اتاق تبلیغ خراسان در حرم مطهر رضوی به نهضت علمی و فرهنگی امام رضا(ع) و ضرورت الگوگرفتن از ایشان در زندگی امروز اشاره کرد.

وی با بیان این که پیامبر(ص) درحدیث ثقلین مسؤولیت تفسیر و تبیین قرآن را بر عهده اهل بیت بیان می فرماید، گفت: کار علمی و فرهنگی، تبیین دین و مبارزه با بدعت مهمترین وظیفه ائمه است و این که مردم به اهل بیت(ع) به عنوان منبع دین مراجعه کنند از مهمترین جایگاه ایشان است.

حجت الاسلام مقری به شرایط ویژه ارائه خدمات فرهنگی و تبلیغ دین در زمان امام رضا(ع) اشاره و ابراز کرد: در زمان امام باقر(ع) و امام صادق(ع) نیز فرصت های علمی ایجاد شد اما فرصت امام رضا(ع) ویژه است، امام رضا(ع) به سفر اجباری از مدینه به مرو می آیند و حضرت این سفر اجباری را به بهترین فرصت ها تبدیل می کنند.

عضو اتاق تبلیغ خراسان بیان داشت: تا قبل از حضرت رضا(ع) چنین فرصتی برای شیعه فراهم نشده بود؛ اگر زمان قبل از امام رضا(ع) را بررسی کنیم، می بینیم که در تمامی این دوران شیعه در محدودیت و سانسور و انحصار فوق العاده است تا جایی که کسی جرات نمی کند نام امیرالمومنین را ببرد یا فضیلتی از اهل بیت را بیان کند یا شعر در وصف آن ها بسراید چون بنی عباس و بنی امیه اختناقی شدید را به وجود آورده اند.

وی ایجاد فرصت علمی را از خدمات فرهنگی حضرت رضا(ع) بیان و ابراز کرد: وقتی ثامن الحجج(ع) از مدینه به مرو می آید با اصرار مأمون ولایت عهدی را قبول می کند اما اجازه نمی دهد مأمون به هدف خود برسد و با وجود ایشان حکومت نامشروع خود را مشروع جلوه دهد و در عین این که نقشه مأمون را نقش برآب می کند، فرصت فوق العاده برای خود، شیعه، علما، شعرا، محدثین و راویان شیعه ایجاد کرد.

حجت الاسلام مقری بیان داشت: در دوره حضرت رضا(ع) علما، شعرا، اهل حدیث و هر کسی هر چه در توان داشته در جهت اهل بیت(ع) بیان کردند، شیعه در هیچ دوره ای به لحاظ فرهنگی، تبلیغ مکتب اهل بیت و دفاع از جایگاه اهل بیت نتوانسته بود کاری کند اما این تدبیر حضرت رضا(ع)  بود که این سفر اجباری را که می توانست موجب بحران روحی و روانی برای وی و پیروانش باشد را به بهترین فرصت تبدیل کرد و دشمن را از این که از وی بهره برداری کند، ناامید کرد.

سخنران حرم رضوی مباحثه علمی بین علمای مذاهب مختلف را از دیگر خدمات حضرت رضا(ع) در نهضت فرهنگی بیان و ابراز کرد: حضرت رضا(ع) وقتی به نیشابور می رسند، تمام علمای جهان اسلام از مذاهب مختلف را به مبارزه علمی برای روشن شدن حق دعوت می کنند می فرمایند:«دین نجات بخش است اما آن دینی که از ما اهل بیت بیاموزید.» و این سخن حضرت نوعی مبارزه طلبی علمی است که در نیشابور رجز خوانده و میدان آن در مرو یعنی پایتخت مأمون است.

وی اظهار کرد: امام رضا(ع) جهش علمی و نهضت علمی را شروع می کنند، ما عالی ترین مباحث که در حوزه امام، امام شناسی و اهل بیت داریم از حضرت رضا است و بسیاری از این بحث های علمی در حضور مأمون بوده است.

حجت الاسلام مقری بیان کرد: امام مردم را در حوزه اخلاقی و تربیتی تغییر داد از جمله زمانی که مأمون به ایشان اصرار می کند که نماز عید را بخواند، ایشان می فرماید:«من مطابق رسول الله(ص) نماز را می خوانم.» و برخلاف شیوه حاکمان وقت با پای برهنه و ساده به سمت محل برگزاری نماز رفته و نماز را اقامه می کنند.

وی در پایان با تأکید بر الگوگرفتن از سیره امام رضا(ع)، گفت: ما باید از حضرت درس گرفته و این انقلاب که برای ما فرصتی را فراهم کرده است، استفاده کنیم؛ جهان تشنه معارف اهل بیت(ع) است ما نیز از این فضایی که امام فراهم آورده است در جهت نشر معارف اهل بیت بهره ببریم.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


5 + 3 =