فرهنگ نماز باید در جامعه توسعه و ترویج یابد

حضرت آیت الله نوری همدانی بر توسعه و ترویج فرهنگ نماز در جامعه تأکید کرد و گفت: نماز را که نقش محوری در حیات انسان دارد باید به معنای حقیقی درک کرد.

حضرت آیت‌الله حسین نوری همدانی به پنجمین اجلاس استانی نماز که در سالن همایش های شهرداری قم برگزار شد پیامی صادر کرد.

متن پیام که در این مراسم قرائت شد به شرح زیر است:

بحث توحید، عبودیت و صلات در دعوت همه انبیا بوده است و حضرت ابراهیم علیه‌السلام نیز، پس‌ازآنکه به امر الهی خانه خدا در مکه را بنا می‌نهد اهل‌بیت خود را در آنجا علی‌رغم اینکه به تعبیر قرآن وادی غیر زرع، یعنی سرزمین خشک و بایر و غیر غیرقابل کشاورزی بوده، سکونت می‌دهد.

پس برای اینکه  لِیُقِیمُوا الصَّلَاهَ) یعنی نماز را به پا دارند و از دعاهای اوست که می‌فرمایند:

 

(رَبِّ اجْعَلْنِی مُقِیمَ الصَّلاهِ وَ مِنْ ذُرِّیَّتِی رَبَّنا وَ تَقَبَّلْ دُعاءِ )یعنی خدایا کاری کن که  من و بچه‌هایم، همگی اهل نماز باشیم و نماز را اقامه کنیم و مخلصانه از درگاه الهی می‌خواهد که این دعای او را مستجاب فرماید.

 (أَقِمِ الصَّلاهَ لِذِکْرِی)هنگامی که از طرف پروردگار به حضرت موسی(ع) وحی شد که من تو را به پیامبری انتخاب کردم، پس گوش به آنچه برایت وحی می‌شود بلافاصله می‌فرماید: (إِنَّنِی أَنَا اللَّهُ لا إِلهَ إِلَّا أَنَا فَاعْبُدْنِی وَ أَقِمِ الصَّلاهَ لِذِکْرِی ) یعنی من  همان خدایی هستم که معبودی جز من نیست. پس بنابراین مرا به پرست و برای اینکه به یاد من باشی نماز را به پا دار.

از آیات نتیجه می‌گیریم که نماز خواندن و عبودیت پروردگار محور دعوت انبیاء بوده است و آرزویشان این بوده است که بچه‌های آنان نمازخوان باشند و بنابراین ما هم اگر می‌خواهیم فرزندانمان دین‌دار و نمازخوان باشند باید این خواسته مهم را از درگاه الهی مسئلت کنیم.

نماز بهترین شکل رابطه با خدا است، عبادتی به زیبایی نماز نیست، نماز به مانند چشمه آب زلال و پاکی است که انسان روزانه ۵ نوبت خود را در این چشمه پاک می‌شوید و طاهر می‌شود و این طهارت، پیوستگی انسان را از آلودگی‌ها و گناهان به دور می‌دارد و لذا فرموده است: (أَقِمِ الصَّلاهَ إِنَّ الصَّلاهَ تَنْهى‌ عَنِ الْفَحْشاءِ وَ الْمُنْکَرِ) یعنی این نماز انسان، را از بدی‌ها و زشتی‌ها دور می‌کند.

در حدیث مشهوری از پیامبر اکرم(ص)، منقول است که فرمودند: (اِنْ قُبلت قُبِلَ ما سواها و اِنْ رُدّت ردَّ ما سَواها) یعنی: نماز پایه و ستون دین است و اگر نماز قبول شود مابقی اعمال انسان نیز قبول می‌شود و اگر نماز رد شود، بقیه اعمال نیز رد می‌شود باید توجه داشت، با این بیان که عمود دین نماز معرفی می‌شود یعنی اصل فرد متدین و اجتماع دین‌دار با نماز معرفی می‌شود و لذا اولین واجبی که بر پیامبر(ص) نازل شد، نماز است و اولین امر تبلیغی برای پیامبر(ع) (وَ أْمُرْ أَهْلَکَ بِالصَّلاهِ )






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


5 + 4 =