تفکیک جنسیتی در دانشگاه‌ها اجرایی شود/ فضای دانشگاه‌ باید اسلامی و انقلابی باشد

آیت الله نوری همدانی
حضرت آیت الله نوری همدانی با تاکید بر اجرایی شدن طرح تفکیک جنسیتی در دانشگاه های کشور، این طرح را دارای آثار بسیار دانست و گفت: فضای دانشگاه‌های کشور باید فضای اخلاق، علم و ایمان و اسلامی باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله حسین نوری همدانی از مراجع تقلید عصر پنج شنبه در دیدار سرپرست وزارت علوم، زندگی انسان را دارای ابعاد متعدد سیاسی، نظامی، فرهنگی و اقتصادی دانست و گفت: در میان این ابعاد مهم ترین و ظریف ترین بُعد، عرصه فرهنگی است، از این رو انبیای الهی نیز دعوت خود را از جنبه فرهنگی آغاز کردند.

این مرجع تقلید گفت: در نتیجه فرهنگ انسان ها ساخته می شوند، انسان ها نیز جامعه خود را می سازند، از این رو برای ساختن یک جامعه برومند و عزت مند باید به فرهنگ توجه شود.

حضرت آیت الله نوری همدانی با تاکید بر این که در اسلام فرهنگ نقش حیاتی را ایفا می کند، گفت: علم به تنهایی فرهنگ نیست، بلکه علم توام با اخلاق مهم است از این رو علم ما باید همراه با اخلاق و ایمان باشد.

این مرجع تقلید با بیان این که علم منهای ایمان و اخلاق حربه و وسیله ای برای گمراهی است، یادآورشد: مساله نخست و مهم در این عرصه موضوع تربیت است، هر انسانی با فطرت پاک آفریده شده است منتهی عوامل تربیت باید بیدار و هوشیار باشند.

حضرت آیت الله نوری همدانی با بیان این که یکی از کارهای مهم شما شناخت استعدادها است که بر آن اساس گام بردارید، بر ضرورت اصلاح علوم انسانی بر مبنای آموزه های دینی تاکید و تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب بارها بر اسلامی سازی علوم انسانی تاکید کرده اند این نشان می دهد کتبی که در دانشگاه های ما تدریس می شود غرب زده است؛ در سابق این مراکز در اختیار سرسپردگان و دست نشاندگان غرب بود و این مصیبتی برای ما بود که به فضل الهی با پیروزی انقلاب به پایان رسید.

وی خطاب به سرپرست وزارت علوم تاکید کرد: نخستین کار شما این است که فضای دانشگاه، فضای اخلاق، علم و ایمان و اسلامی باشد.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: طرح تفکیک جنسیتی کار خوبی است که باید محترمانه در دانشگاه ها انجام شود، در اسلام زن دارای ارزش والا است، اما اگر بنا باشد اختلاط باشد مفاسدی به وجود می آید از این رو باید این طرح عملی و اجرایی شود.

وی با اشاره به تاکیدات رهبر معظم انقلاب مبنی بر برگزاری کرسی های آزاد اندیشی در دانشگاه ها، خواستار اجرایی شدن این مهم شد و تصریح کرد: امروز همه باید نسبت به سیاست بصیر باشند چراکه سیاست ما از دین ما جدا نیست، منتهی این سیاست باید اسلامی باشد و نباید در دانشگاه عده ای طرفدار این سیاست و عده ای طرفدار آن سیاست باشند بلکه همه باید در مسیر انقلاب و اسلام و ولایت باشند.

حضرت آیت الله نوری همدانی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این که حوزه و دانشگاه باید پاسخگوی مشکلات باشند، گفت: الان غرب گرفتار مشکلات اقتصادی است و در برخی مجامع و کشورها نیز مشکلات سیاسی وجود دارد، از این رو دانشگاه و حوزه باید پاسخگوی این مسائل و نیازها باشند.

وی با بیان این که فضای دانشگاه باید اسلامی، اخلاقی و انقلابی باشد و به علوم اسلامی توجه شود، اظهار داشت: غرب زدگی و شرق زدگی باید به کلی از فضای دانشگاه های کشور برطرف شود.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم بیان کرد: تفاوت و فاصله بین حوزه و دانشگاه را غرب به وجود آورده است، آنها دیوارهایی بین این دو نهاد علمی ایجاد کرده اند تا بتوانند از این فاصله بوجود آمده اهداف و نقشه های خود را عملیاتی کنند، اما خوشبختانه با پیروزی انقلاب این مساله شرایط تغییر کرد و باید از این فرصت به بهترین شکل ممکن استفاده کرد.

حضرت آیت الله نوری همدانی دومین مساله مهم در مراکز آموزش عالی کشور را اساتید و مربیان دانست و یادآورشد: اساتید و مدیران باید خود ساخته باشند؛ در قرآن کریم و روایات دینی ما نیز نسبت به این مساله تاکید و تصریح شده است.

وی مساله تربیت پذیری دانشجویان را مهم ارزیابی کرد و گفت: باید استعدادها را شناخت و در آنها روحیه تحقیق و تفحص را تقویت کرد.

این مرجع تقلید با اشاره به این که میلیون ها نفر در اختیار شما هستند و باید در تربیت و ساختن آنها دقت کنید، فرازهایی از وصیت نامه حضرت امام راحل رضوان الله تعالی علیه را درباره دانشگاه ها بیان کرد.

حضرت آیت الله نوری همدانی در پایان حاضران را به مطالعه آثار حضرت امام به ویژه کتاب های صحیفه نور، دفتر تبیان و وصیت نامه امام توصیه کرد.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


3 + = 8