آیت‌الله علم‌الهدی:دین جای اعمال ذوق و سلیقه نیست/ رسوخ برخی نمودهای جاهلیت در مسلمانان

امام جمعه مشهد با بیان اینکه برخی نمودهای جاهلیت در مسلمانان روسخ پیدا کرده است گفت: دین جای اعمال ذوق و سلیقه نیست.

خبرگزاری فارس: دین جای اعمال ذوق و سلیقه نیست/ رسوخ برخی نمودهای جاهلیت در مسلمانان
 آیت الله سیداحمد علم‌الهدی دقایقی پیش در جلسه تفسیر سوره مبارکه قریش که در مهدیه مشهد برگزار شد، اظهار کرد: اعجاز مقدس پروردگار به قریش فرمان می‌دهد باید عبادت کنید، قاعده‌ای وجود دارد که آیا قریش واقعا خدا را عبادت می‌کردند که این آیه نازل شد که بت‌پرستان منکر خدا نیستند اما مشرک هستند و در عین حالی که مشرک هستند عبادت می‌کنند اما مسیر آن غلط است.

آیت‌الله علم‌الهدی افزود: بت‌پرستان و کفار قریش اعتقاد داشتند که خدایی که خالق آسمان و زمین است که چوب و سنگی که خود آن‌ها را به وجود آورده، آن‌ها را خلق نکرده و آن بت مظهر بنده و فرشته‌ای است که مقرب درگاه خدا است.

امام جمعه مشهد افزود: قریش بت را نمادی از خدایی می‌دانستند که خداوند به وسیله آن مخلوق خود را موکل کرده تا باران را نازل و گیاه برویاند و به این اعتبار بت را سجده می‌کردند.

وی با اشاره به اینکه عرفات مکانی است که آدم و حوا در آن یکدیگر را شناخته و دریافتند، گفت: پس از آنکه توبه آدم و حوا به درگاه ایزد مقبول واقع شد آن‌ها در کوه صفا زندگی خود را آغاز کردند و تمام زاد و ولد انسان از این مکان آغاز شد و در این هنگام آدم از خداوند تقاضا کرد مکانی خلوت را برای عبادت به وی اعطا کند، سپس دعای آدم مستجاب شد و جبرئیل، میکائیل و اسرافیل را سنگ‌های بهشتی خانه کعبه را به عنوان خانه‌ای برای عبادت خداوند ساختند.

علم‌الهدی با اشاره به اینکه در طول دوران و حوادث، مکان مذکور خراب شد و حضرت ابراهیم(ع) آن را تجدید بنا کرد گفت: قرآن در این رابطه فرمود نخستین خانه‌ای که برای مردم وضع شد خانه کعبه است که معبد آدم شده و مظهر بندگی خدا شد.

وی تصریح کرد: مسلمانان عبادت خدا را به سوی کعبه انجام داده و می‌دهند چرا که عرب‌ها پس از تجدید بنا که حضرت ابراهیم(ع) آن را انجام داد، اولاد اسماعیل به این خانه علاقمند شده و این علاقه منجر شد که هنگامی که به سفر می‌رفتند سنگی از مسجدالاحرام را به عنوان نمودی از کعبه برده و در طول سفر، عبادت را رو به آن سنگ انجام می‌دادند و بدین ترتیب، به تدریج این مسئله ادامه یافت تا جایی که گاه سنگی دیگر را یافته، صیقل داده و عبادت می‌کردند و بت‌پرستی و سنگ‌تراشی از آن هنگام آغاز شد، لذا خداوند در سوره قریش فرمود «فلیعبدوا رب هذا البیت» و خطاب به قریش فرمود خداوند این خانه را عبادت کنید.

عضو مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: در طول زمان، قریش کارهای خلاف اعم از سوت زدن، کف زدن، عریان وارد شدن برای طواف خانه خدا و غیره را به عنوان عبادت انجام داده و منبعی از فساد را در عبادات خود تشکیل دادند، به طوری که حتی در لبیک گفتن نیز برای خداوند شریک قائل می‌شدند.

وی تصریح کرد: در حال حاضر نیز در جامعه ما مشکلاتی در عبادات الهی با افزودن چنین اعمالی در عبادات الهی شیعیان مشاهده می‌شود و متأسفانه ابزار موسیقی در هیئت‌های سینه‌زنی مانند شیپور، سوت و طبل استفاده می‌شود، درحالی که در لشکر امام حسین(ع) نی‌لبیک و طبل وجود نداشت و این وسیله در لشکر عمر سعد موجود بود و اکنون طبل لشکر عمر سعد را در عزاداری شیعیان شاهد هستیم.

علم‌الهدی افزود: دین جای اعمال ذوق و سلیقه نیست و از جانب خداوند نازل شده و آنچه که از دین نباشد نباید در دین ورود یابد.

وی تأکید کرد: کف زدن در مساجد کار بت‌پرستان است، لذا به اسم دین در شب ولادت اهل‌بیت علیه‌السلام، در مجالس امام حسین(ع)، حسینیه‌ها، مساجد و حرم امام رضا علیه‌السلام که نوعی معبد به شمار می‌رود کف نزنید زیرا این اعمال بت‌پرستی و شرک است.

عضو مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: اکنون برخی از نمودهای جاهلیت در مسلمانان رسوخ کرده و ما شاهد اعمال بت‌پرستان در مساجد و عبادات الهی شیعیان هستیم.

امام جمعه مشهد در خصوص تفسیر آیه بعدی سوره قریش «الذین اطعمهم من جوع و من خوف» نیز گفت: خداوند به قریش بت‌پرست فرمان می‌دهد خدایی را عبادت کنید که شما را از گرسنگی و ترس رهایی بخشید.

وی ادامه داد: در روایتی از اهل‌بیت علیهم‌السلام آمده است که افرادی هستند که خداوند را به خاطر دادن نعمت و بهشت عبادت می‌کنند که این عبادت، عبادت تجار است زیرا در پی سود صورت می‌گیرد و عده‌ای نیز از ترس خداوند او را عبادت می‌کنند که این نوع عبادت نیز عبادت بردگان به شمار می‌رود و عده‌ای نیز به دلیل عاشق شدن به خداوند او را عبادت کرده و بندگی می‌کنند و این عبادت، عبادت آزادگان محسوب می‌شود.

علم‌الهدی در اشاره به نکاتی راجع به آیه مذکور در سوره قریش گفت: تأمین معیشت باید در خط بندگی خدا باشد و آن‌چنان درپی سود و درآمد نباشید و چشم‌های خود را بر روی حلال نبندید زیرا اگر کسب درآمد با بندگی خداوند منافات داشته باشد، شما به جنگ خداوند رفته‌اید.

علم‌الهدی در ادامه به نکته دیگری در این رابطه اشاره کرد و گفت: سیری در غذا و شهوت دو جریان در وجود انسان است که اگر به وقوع بپیوندد انسان را دچار لغزش کرده و در مسیر معصیت خدا قرار می‌دهد، چرا که سیری در شهوت حتی از طریق حلال، انسان را درنهایت به قانع نشدن به حلال و رفتن به سوی حرام می‌کشاند.

علم‌الهدی تصریح کرد: انسان شکم‌چران و شهوتران هم دین خود را و هم آبروی خود را از دست می‌دهد.

علم‌الهدی در خاتمه در خصوص تفسیر آیه مذکور به عبادت خداوند اشاره کرد و گفت: این آیه انسان را به عبادت خداوندی رهنمون می‌کند که او را از انواع ترس‌ها و گرسنگی‌ها (تأمین نیازهای اقتصادی، گرسنگی علم و ذلالت) رهایی می‌بخشد.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


5 + 6 =