رابطه مستقیم سحرخیزی با فراوانی نعمت

حجت الاسلام علی اصغر تقوی مسئول موسسه فقهی حضرت جواد الائمه  و عضو اتاق فکر تبلیغ

حجت الاسلام علی اصغر تقوی مسئول موسسه فقهی حضرت جواد الائمه <ع> و عضو اتاق فکر تبلیغ

در شرح دعای روز هجدهم ماه مبارک رمضان به بیان برکات سحرخیزی پرداخت.

حجت الاسلام تقوی، مدیر مرکز فقهی جوادالائمه(ع)  و اتاق فکر تبلیغ در گفت و گو با رادیو خراسان ظهر امروز به شرح دعای هجدهم ماه مبارک رمضان پرداخت.اللهمّ نَبّهْنی فیهِ لِبَرَکاتِ أسْحارِهِ ونوّرْ فیهِ قلبی بِضِیاءِ أنْوارِهِ وخُذْ بِکُلّ أعْضائی الى اتّباعِ آثارِهِ بِنورِکَ یا مُنَوّرَ قُلوبِ العارفین.

حجت الاسلام تقوی عضو اتاق فکر تبلیغ بیان داشت: در این دعا عرض می کنیم خدایا هشدارم بده و یا به تعبیری گوش زدم کن، آگاهم کن در استفاده از خیر و برکت سحرگاهان نه بیداری تنها در سحرگاهان. قلبم را نورانی کن از نورهای نرم و ملایم سحرهای پر برکت رمضان.من از آن نور آرام نرم و لطیف انوار خودت می خواهم.

عضو اتاق فکر تبلیغ افزود: تمام وجودم را در تسخیر طبیعت قرار ده قو علی خدمتک جوارحی، با آن روشنائی که دل عارفان را منور کردی چون شما دل عارفان را منور کردی و الا هیچ عارفی بدون بهره گیری از نور تو خاموش است. خدایا متنبه کن مرا نسبت به برکات سحرها من سحرخیزی تنها را نمی خواهم بیدار بودن تنها رانمی خواهم تنبه می خواهم بهره گیری را می خواهم.

مدیر مرکز فقهی جوادالائمه و عضو اتاق فکر تبلیغ ابراز داشت: سحرگاهان همچون باغی مملو از میوه است اگر کسی در باغ باشد ولی در فکر استفاده و چیدن از ثمرات آن نباشد بهره ای نخواهد برد و به عبارتی ثمری نمی بیند که از آن استفاده کند. مثالی دیگر اینکه کسی در بازاری مملو از طلا و جواهر باشد اما خرید نکند و یا پول خرید نداشته باشد طلا ندارد که از آن بهره ببرد.

عضو اتاق فکر تبلیغ  در ادامه گفت: پس به صرف بودن در رمضان و بیداری در سحرگاهان کفایت نمی کند بلکه آنچه اهمیت دارد بهره برداری معنوی از این فرصت های کوتاه و صیقل دادن روح و روان با ادعیه و عبادات وارده همراه با اصلاح نفس است تا انسان را به سمت بندگی شایسته و حقیقی خدا حرکت دهد. در همین رابطه پیامبر اکرم(ص) فرمودند سه گروه از شر شیطان در امان هستند که یکی از آن گروها سحرخیزانند.

استاد حوزه و دانشگاه خراسان  و عضو اتاق فکر تبلیغ بیان داشت: سحرخیزی رابطه مستقیمی با برکت دارد. عادت به این امر نیک در رمضان و توفیق ادامه آن در دیگر ایام سبب رشد معنوی انسان و تاثیر در جوانب مختلف زندگی، حتی در زمینه مادی دارد. حضرت رضا (ع) می فرمایند کسی که بین الطلوعین خواب باشد از روزی جا می ماند. امام سجاد (ع) هم تقسیم روزی را صبح و بین الطلوعین معرفی می کند. امام صادق(ع) می فرمایند نشستن در جایگاه نماز و دعا کردن بعد از نماز صبح بهتر است از روی زمین راه رفتن و به دنبال روزی گشتن. یعنی رزق و روزی در سایه دعای سحرگاهان میسر می شود نه در سایه تلاش و کوشش تنها.

عضو اتاق فکر تبلیغ افزود: همه بزرگان علم و فرهنگ و عرفان با استفاده از روایات مآثوره از معصومین مذمت شدید از خواب درصبح گاهان می کنند. توصیه به سحرخیزی در بخش عمده ای از روایات دلالت بر برکات سحر و سحرخیزی دارد. برکات  یا برکت عبادت لزوما  زیاده شدن و یا زیاد بودن نیست، گاهی مقدار کمی اثرات و فواید فراوان دارد و گاهی مقدار زیادی فواید کم دارد.

عضو اتاق فکر تبلیغ  بیان داشت: در روایات اشاره شده که مال حلال برکت دارد و مال حرام بی برکت است. امام صادق (ع) می فرمایند خداوند در گوسفند برکت قرار داده است. گوسفند در سال یک بار زاد و ولد می کند و بیشتردر چرخه غذایی انسان وارد می شود.با اینکه هجم زیادی تقاضا از این حیوان وجود دارد اما باز نیز بی شمار وجود دارد.به خلاف سگ که برکتی در آن نیست با اینکه زادو ولد این حیوان در سال چند برابربیش تراز گوسفند است و در چرخه غذایی نیست لکن در اقلیت هستند.

عضو اتاق فکر تبلیغ افزود: در هرکاری و هر شبی و هر حرکتی اگر خدا برکت عنایت کند آن کار عاقبت به خیر می شود. این درخواست از محضر حضرت حق عالی ترین درجه عبودیت است. چه درخواستی بهتر از این که همه اعضاء و جوارح انسان در اتباع حق قرار بگیرد  و همه هوش و حواس او به عظمت خدا و جلال و جبروت او باشد آنگونه که تیر از پای او درآورند با این که درد وجود دارد اما حس نشود چون در مقابل خداست و این  درد را بی اثر می کند این یعنی همه جوارح و اعضای انسان تمام و کمال درتبعیت خداست.

تفاوت ضیاء و نور

حجت الاسلام تقوی عضو اتاق فکر تبلیغ ابراز داشت: آنجا که درخواست می کنیم از ضیاء انوار الهی بهره مند شویم مطالب زیادی است که نیاز به شرح و تفسیر مبسوط دارد.

عضو اتاق فکر تبلیغ افزود: قرآن از ضیاء به خورشید و از نور به ماه تعبیر می کند و در دعای امروز با بهره گیری از منافع بیشمار ضیاء یا همان خورشید، لطافت و مهربانی، زیبائی، آرامش و نورانیت نرم ماه را می خواهیم. البته این از خدا درخواست ماست. اما براساس آموزه های دینی و روایات، دستوراتی داده شده که اعمالی انجام شود برای نورانیت قلب مثل آنجا که می فرماید، نَوِّرقُلوبُکم بِنُورِالقُران- قلب های خود را با قرائت قرآن جلا دهید. در جای دیگر می فرمایند، نگاه به چهره پدرو مادر قلب را نورانی می کند نگاه به کعبه زنگار از دل می برد و نورانیت را جایگزین می کند.

عضو اتاق فکر تبلیغ در پایان افزود: نور ایمان فوق العاده است وقتی نور ایمان در قلب کسی تابید نه تنها خود او بهره می برد بلکه آن شخص خورشیید می شود و دیگران و اطرافیان نیز از او بهره مند می شوند. حتی قرآن فراتر از این را آموزش می دهد که در قیامت منافقین به دنبال این هستند که از نور مؤمنین بهره گیرند چرا که در تاریکی مطلق قیامت مؤمن  نور است و نور دارد و برای مؤمن ظلمت نیست بلکه منافق درخواست بهره گیری از او دارد






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


+ 1 = 3