رفاقت با خدا با ذکر‌ زیاد محقق می‌شود

استاد حوزه علمیه گفت: کسانیکه اهل ذکر هستند چشم و گوششان هرز نمی شود و هیچ مطلبی آنها را از ذکر خدا باز نمی دارد.

حجت الاسلام والمسلمین سید حسین مؤمنی در سخنرانی شب هشتم ماه مبارک رمضان در حرم مطهر بانوی کرامت با اشاره به اذکار قرآنی از قبیل «أُفَوِّضُ أَمْرِی إِلَى اللَّهِ ۚ إِنَّ اللَّهَ بَصِیرٌ بِالْعِبَادِ»، «لا إِلَهَ إِلا أَنتَ سُبْحَانَکَ إِنِّی کُنتُ مِنَ الظَّالِمِین» و «مَا شَاءَ اللَّهُ لا قُوَّهَ إِلا بِاللَّه» دائم الذکر بودن را دارای آثار مهمی دانست و گفت: ذکر خداوند قلب را صاف و از کدورت ها پاک و عقل و خرد انسان را روشن می کند.

وی با بیان اینکه یاد خدا کلید انس با خداست و انسان با ذکر گفتن با خدا رفیق می شود و درها به روی انسان باز می شود، گفت: کسانیکه اهل ذکر هستند چشم و گوششان هرز نمی شود و هیچ مطلبی آنها را از ذکر خدا باز نمی دارد و در گوش غافلان هم می دمند بنابراین همواره باید از اهل بیت علیهم السلام بخواهیم که یکی از اهل ذکر را در مسیر راهمان قرار دهد.

استاد حوزه علمیه نتیجه انس با خدا را دوری کردن از مردم و علاقه نداشتن به مطرح شدن دانست و گفت: اگر دیدید که خداوند شما را به ذکر خودش مأنوس کرده و علاقه‌مند به شرکت در مجالس مناجات و ذکر خداوند و اهل بیت علیهم السلام هستید بدانید که خداوند شما را دوست دارد.

وی ادامه داد: امیرالمؤمنین(ع) فرمودند خدا را از روی غفلت فراموش نکن و ذکر کامل بگو و ذکر کامل چیزی است که قلب و زبانت با هم موافق باشد و درون و برونت با هم فرق نداشته باشد.

مؤمنی با بیان اینکه غفلت از ذکر دو عارضه را برای قلب به دنبال دارد، افزود: اولین عارضه تاریکی قلب و توجه به امور مادی است که قلب را تاریک می کند و دومین عراضه وقف قلب است که سبب غفلت از یاد خدا و بی اثر شدن انوار و نشانه های الهی در وجود انسان می شود.

وی با اشاره به نشانه های سه گانه وقف قلب، اظهار کرد: اولین نشانه این است که انسان از عبادت خدا لذت نمی برد، دومین نشانه اینکه گناه برایش تلخ و نا گوار نیست و از گناه لذت می برد و نشانه سوم قصاوت قلب است و انسان به جایی می رسد که برای مال بیشتر دست به هر جنایتی می زند.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


+ 3 = 9