استاد درس خارج حوزه علمیه خراسان: تعامل با اهل سنت دستور ائمه اطهار است

آیت‌الله رضازاده گفت: طبق روایاتی که از ائمه (ع) به ما رسیده است ما نسبت به اهل سنت نباید تقابل داشته باشیم بلکه باید تعامل داشته باشیم و وحدت را حفظ کنیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد،  آیت الله رجبعلی رضازاده، استاد درس خارج حوزه علمیه و عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان امروز در پایان درس خارج اصول خود در مدرسه ایت الله خوئی با اشاره به ایام عید غدیر، اظهار داشت: با توجه به احادیثی که در کتب شیعه و سنی نقل شده است،‌ جایگاه حضرت علی(ع) قابل مقایسه با دیگر صحابه پیامبر اکرم (ص) نیست.

وی در ادامه افزود: زمانی که حضرت علی(ع) مقر حکومت خود را به کوفه بردند حکیمی خدمت ایشان آمد و گفت: تو سبب زینت خلافت شده‌ای و خلافت باعث زینت تو نشده است. تو موضع خلافت را رفیع کردی و خلافت سبب بلندی مقام تو نشد. خلافت، احتیاجش به تو بیشتر از احتیاج تو به خلافت بود.

آیت‌الله رضازاده با بیان این‌که پیامبر(ص) در سه ماه پایان عمر خویش به طور خاص به مسأله جانشینی حضرت علی(ع) توجه داشتند، تصریح کرد: تنها یکی از مواردی که پیامبر اکرم(ص) به مسأله جانشینی پرداختند روز ۱۸ذی‌الحجه در منطقه غدیرخم است، دیگری اواخر محرم است و آخر نیز زمانی که ایشان در بستر از دنیا رفتن قرار داشتند.

وی در ادامه اظهار داشت: در اواخر ماه محرم ماجرای سپاهی پیش آمد که رسول خدا (ص) به طرف کفار برای جنگ فرستادند. ایشان عده‌ای از بزرگان آن زمان از انصار و مهاجر را به اسم صدا کردند و به آن‌ها دستور دادند که در سپاه اسامه وارد شوند اما بعد از مدتی پیامبر (ص) متوجه شدند که آن‌ها به سپاه اسامه ملحق نشده‌اند.

وی افزود: هدف پیامبر (ص) از این دستور این بود که این افراد در شهر نباشند تا بعد از رحلت ایشان، حضرت علی(ع) جایگاه خود را محکم کند و آن‌ها نتوانند کاری انجام دهند. حضرت رسول (ص) زمانی که از آن‌ها می‌پرسند: چرا نرفته‌اید؟ پاسخ‌ می‌دهند: ما نمی‌توانستیم شما را در بستر بیماری ببینیم و خودمان به مسافرت برویم.

استاد درس خارج حوزه علمیه خراسان به تصمیم سوم رسول خدا (ص) برای جانشین ساختن علی (ع) اشاره کرد و گفت: در روزهای آخر عمر شریف و با برکت رسول خدا (ص)،‌ دستور دادند که کاغذ و قلم بیاورند تا وصیتی بنویسند و بعد از آن گمراه نشوند. در آنجا نیز عده‌ای سر باز زدند و حرف‌هایی به زبان آوردند که بسیار نامناسب بود.

وی در پاسخ به این‌ سؤال که وظیفه ما در روزگار کنونی در ارتباط با اهل سنت چیست، گفت: طبق روایاتی که از ائمه (ع) به ما رسیده است ما نسبت به اهل سنت نباید تقابل داشته باشیم بلکه باید تعامل داشته باشیم و وحدت را حفظ کنیم.

استاد درس خارج در تبیین مسأله تعامل با اهل سنت به نقل چند روایت از ائمه اطهار(ع) پرداخت و افزود: در حدیث آمده است که امام(ع) می‌فرمایند؛ برای ارتباط با اهل سنت به روش ائمه خود رفتار کنید، ما به دیدار آن‌ها می‌رویم، مریض‌های آن‌ها را عیادت می‌کنیم و در تشییع جنازه‌شان حضور داریم و اگر امانتی به ما بدهند در حفظ آن تلاش می‌کنیم. شما نیز رفتارتان باید مانند رفتار ما باشد.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


1 + 3 =