عضو اتاق تبلیغ خراسان: مبلغان توان اثرگذاری بر باورها و اخلاق اقتصادی مردم را دارند

حجت الاسلام فیض آبادی گفت: یک طلبه نمی تواند شرایط اقتصادی کشور را تغییر دهد اما می تواند درباره اخلاق اقتصادی مردم و اعتقادات آن ها سخن بگوید.

حجت الاسلام محمدعلی فیض آبادی عضو اتاق تبلیغ خراسان در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، با اشاره به ویژگی های یک منبر خوب و موفق، اظهار کرد: مطالبی که در منبر بیان می شود باید به گونه ای توسط سخنران پخته شود که به درد مخاطب بخورد.

عضو اتاق تبلیغ خراسان افزود: منبری باید هدف مشخصی داشته باشد و بداند که وقتی با مخاطب خود سخن می گوید به دنبال تغییر باور اوست یا به دنبال تغییر اخلاق و رفتارش؟ اگر هدف منبری معلوم نباشد، سخنان او کاربردی نخواهد داشت. اگر هدف فقط ابلاغ مطالب باشد، مسأله با خواندن روایت و حدیث تمام می شود و در ذهن مخاطب باقی نخواهد ماند.

وی بر ضرورت توجه مبلغان به نیازهای مخاطب تأکید کرد و گفت: منبر باید هم مورد نیاز باشد و هم کارآمد. گاهی ما یک موضوع کلی خوب را مطرح می کنیم اما جزئیات آن را برای مردم تشریح نمی کنیم. مثلا سفارش به مهربانی، توصیه خوبی است اما باید به صورت جزئی و کارآمد برای مخاطب شرح داده شود.

حجت الاسلام فیض آبادی خاطرنشان کرد: منبر باید هنر و زیبایی داشته باشد تا ارتباط با مخاطب را از ابتدا تا انتهای سخن حفظ کند. بهترین شیوه ارتباط با مخاطب استفاده از زبان بدن است. تأثیر زبان در رساندن مطلب تنها ۷ درصد است و این در حالی است که فرا زبان ۳۰ درصد و زبان بدن حدود دو برابر این میزان تأثیرگذاری به همراه دارد.

عضو اتاق تبلیغ خراسان ضمن تأکید بر قدرت اثرگذاری منبر بر باور و رفتار مردم، اظهار کرد: یک طلبه نمی تواند شرایط اقتصادی کشور را تغییر دهد اما می تواند درباره اخلاق اقتصادی مردم و اعتقادات آن ها سخن بگوید. برای نمونه اعتقاد به رزاقیت پروردگار، سخاوت، قناعت و پرهیز از اسراف جزو مسائلی است که می تواند در کلام مبلغان مطرح شود.

وی تأکید کرد: در تبلیغ باید روی تفقه و فهم دین بیشتر تمرکز صورت گیرد چون اگر ما دین را به صورت سطحی برای مردم بیان کنیم، اثر مخرب خواهد داشت.

حجت الاسلام فیض آبادی یادآور شد: امروز مبلغ باید نظریه پرداز باشد و با تخصص وارد عرصه تبلیغ شود اما متأسفانه ما در بسیاری از حوزه ها همچون حوزه جوان و نوجوان، مبلغ متخصص نداریم. ما در زمینه منابر عمومی مشکلی نداریم و منبر موفق زیاد است اما در منبر تخصصی خلأهای فراوانی وجود دارد.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


4 + = 9