آیت‌الله سبحانی: سیاست اشتباه کاهش جمعیت را تکرار نکنیم/ افزایش جمعیت عامل حرکت چرخه زندگی است

آیت الله جعفر سبحانی
حضرت آیت‌الله سبحانی در پیامی نسبت به نرخ کاهش جمعیت کشور هشدار داد و گفت: مبادا در داخل کسانی باشند که بخواهند بار دیگر این موضوع را تمدید کنند و بر خلاف منویات مقام معظم رهبری و خواسته همه علما و روحانیان آن سیاست قبلی را ادامه دهند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت‌الله جعفر سبحانی از مراجع تقلید در پیامی به همایش ملی تغییرات جمعیتی و نقش آن در تحولات مختلف جامعه که امروز در دو نوبت صبح و بعدازظهر در سالن همایش‌های مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی‌(ره) قم در حال برگزاری است، نسبت به نرخ کاهش جمعیت کشور هشدار داد.

وی از همه شخصیت‌های علمی که این فضای روحانی را پدید آوردند تا درباره یکی از مسائل مهم کشور بحث و گفت‌وگو شود، تشکر کرد و گفت: مسأله کنترل جمعیت، تنظیم خانواده و یا سیاست‌های مربوط به جمعیت از جهات گوناگونی مایه بحث و بررسی است، چه بهتر نخست دیدگاه وحی الهی را در این‌باره بازگو کنیم و سپس به جهات دیگر بپردازیم.

این مرجع تقلید افزود: از نظر قرآن اگر جامعه خود را از گناه و آلودگی پاک سازد، مشمول الطاف الهی می‌شود، که یکی از آنها فزونی اولاد است، و وحی الهی وجود فرزندان را زینت انسان دانسته و می‌فرماید «المال و البنون زینه الحیاه الدنیا».

وی با بیان اینکه رسول خدا‌(ص) پرفرزندی را یکی از صفات زن و فزونی امت اسلامی را مایه مباهات خویش در روز رستاخیز می‌شمارد، ابراز کرد: قرآن آشکارا می‌گوید که خداوند ضامن روزی هر جنبنده است و در جایی که او ضامن هر جنبده است طبعا روزی هر انسان را که برای هدف خاصی آفریده شده به طریق اولا ضامن است.

حضرت آیت‌الله سبحانی تصریح کرد: اگر در برخی از جوامع فقر دیده می‌شود ناشی از سوء مدیریت آن جامعه یا جوامع بشری است، آنجا که گروهی همه چیز را تحت سیطره خود گرفته و برای گروه‌های دیگر هیچ ارزشی قائل نیستند.

وی با بیان اینکه مزایای فزونی جمعیت بیش از آن است که در این پیام کوتاه یادآور شوم، رونق اقتصادی و نشاط تجارت، صنعت و کشاورزی و دیگر فعالیت‌های درآمدزا را مرهون رشد جمعیت دانست و افزود: هرگاه جمعیت رشد منفی به خود بگیرد و اکثریت اعضای جامعه را پیران از کارافتاده تشکیل دهند رونق اقتصادی از دست رفته و چرخه اقتصاد دچار رکود می‌شود.

این استاد خارج فقه حوزه علمیه قم ادامه داد: جوامعی که امروز با کاهش روبه‌رو هستند برای مهاجرت جوانان کشورهای دیگر برنامه‌ریزی کرده‌اند تا آنجا که کانادا درهای خود را برای مهاجرت گشوده و حتی برای هر فرزندی هفت هزار و پانصد دلار نقد در نظر گرفته است، درست بر خلاف کشور ما که برای کاهش جمعیت جایزه تعیین کردیم.

حضرت آیت‌الله سبحانی متذکر شد: نظام ما اسلامی است که برای جهان استکبار قابل پذیرش نیست و لذا پیوسته برای ما ایجاد دردسر کرده و دائما اوباما می‌گوید گزینه حمله نظامی روی میز من است، پاسخ‌گوی این حمله کیست آیا با جمعیتی پیر و فرسوده می‌توان پاسخ حمله دشمنان را داد.

وی با بیان اینکه نشاط خانواده بستگی به فزونی اولاد دارد، گفت: تک اولادی یا جفت اولادی تا مدتی نشاط‌بخش زندگی زوجین است، پس از رشد، هر یک جدا شده محیط خانواده یک محیط خاموش و مرده به نظر می‌رسد و از این رو در گذشته نشاط خانواده حتی بر تهی‌دستان بیشتر حاکم بود، اما اکنون پدر و مادر باید به خانه سالمندان منتقل شوند.

این مرجع تقلید مسأله معیشت و پیامدهای آن، به رایگان در اختیار نهادن وسایل کنترل جمعیت، اشتغال زنان در نهادها و کارگاه‌ها و سرگرمی‌های متنوع را از عوامل کاهش جمعیت برشمرد و افزود:‌ در بحث کنترل جمعیت، استان‌های شیعی از مسأله کاهش جمعیت استقبال کردند اما استان‌های دیگر چنین نبود بلکه خواستار فزونی جمعیت شدند.

وی با بیان اینکه گزارش‌های رسمی حاکی از آن است که از هر دو نفر که دعوت حق را لبیک می‌گوید ۱/۷ درصد جانشین دارند و این نشان می‌دهد که رشد جمعیت منفی است، ابراز امیدواری کرد که در کمیسیون‌های همایش راهکارهای جبران این رشد منفی مورد بحث و بررسی قرار گیرد.

حضرت آیت‌الله سبحانی نقش کلیدی وزارت بهداشت و درمان را در این زمینه یادآور شد و تذکر داد: مسؤولان مراقب باشند مبادا در داخل وزارتخانه کسانی باشند که بخواهند بار دیگر این موضوع را تمدید کنند و بر خلاف منویات مقام معظم رهبری و خواسته همه علما و روحانیان آن سیاست قبلی را ادامه دهند.

وی تصریح کرد: فزونی جمعیت نه تنها ملازم با فقر نیست بلکه مایه حرکت چرخه زندگی است؛ به طوری که کشور چین با یک جمعیت یک میلیارد و دویست میلیونی زندگی آبرومندی دارد و کشورهای صنعتی را به واسطه فراوانی تولیدات خود به مخاطره افکنده است.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


+ 4 = 13