چهاردهمین نشست «نهج البلاغه و زندگی»

چهاردهمین نشست «نهج البلاغه و زندگی» با تفسیر حکمت های ۴۲تا ۴۴ نهج البلاغه توسط حجت الاسلام نظافت در جوار حرم رضوی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار رسا در مشهد، حجت الاسلام محمدجواد نظافت، کارشناس سلسله نشست های «نهج البلاغه و زندگی»، شب گذشته ۱۹ فروردین ماه در چهاردهمین نشست که در بنیاد پژوهش های آستان قدس رضوی برگزار می شود، به شرح تفسیر حکمت های ۴۲تا ۴۴ پرداخت.

 بیماری و پاک شدن گناهان

 عضو اتاق فکر تبلیغ استان خراسان اشاره به سخن امیرمؤمنان(ع) به یکى از یارانش که بیمار بود، اظهار کرد: «خداوند، رنج تو را باعث برطرف شدن گناهانت قرار داده، البته بیمارى پاداشى ندارد، امّا گناهان را از بین مى‏برد، و آنها را مانند برگ درختان مى‏ریزد، بلکه پاداش در گرو گفتار زبان و کردار دست و پاهاست، خداوند پاک- هر که را از بندگانش بخواهد- به دلیل شایستگى و پاکدلى وارد بهشت مى‏سازد».

 حجت الاسلام نظافت با تاکید بر ترویج سنت حسنه عیادت بیمار، به فواید بیماری اشاره کرد و گفت: در صورتی که انسان در دنیا به واسطه بیماری دچار رنج و مشقتی شود، گناهانش ریخته می شود و در آخرت عذابی را متحمل نمی شود.

 موسس حوزه علمیه حضرت مهدی(عج) تصریح کرد: انسان به خاطر بیماری پاداشی دریافت نمی کند؛ به دلایل اختیاری چون در مسیر بندگی خدا یا تلاش برای حفظ ارزشهای ملی، قومی، مذهبی دچار تشنگی، گرسنگی، رنج ویا زخمی از سوی دشمن شود.

 اهمیت نیت

 عضو اتاق فکر تبلیغ استان خراسان با بیان این که پاداش بیمار در حالت سوم به اعتبار نیت فرد بستگی دارد، عنوان کرد: ثواب عبادت یا کار خیری که اگر فرد، بیمار نباشد به آن مشغول بود یا برعکس جزای کافری که به واسطه بیماری شرش قطع شده است، برای هر دو نفر درنظر گرفته می شود.

 این استاد حوزه و دانشگاه باتاکید بر اهمیت نیت در پاداش اعمال به خطبه ۱۲ نهج البلاغه با همین موضوع اشاره کرد.

 الگوهای انسانی

 حجت الاسلام نظافت با بیان حکمت ۴۴«یَرْحَمُ اللَّهُ خَبَّابَ بْنَ الْأَرَتِّ فَلَقَدْ أَسْلَمَ رَاغِباً- وَ هَاجَرَ طَائِعاً وَ عَاشَ مُجَاهِداً» به معرفی خبّاب بن ارتّ به عنوان یکی از الگوهای مسلمانان در صدر اسلام پرداخت.

 موسس حوزه علمیه حضرت مهدی (عج) تصریح کرد: خبّاب بن ارتّ ششمین نفری بود که به اسلام ایمان آورد، به خاطر ایمان به پیامبر(ص) شکنجه فراوانی دید و در جنگ های صفین و نهروان در رکاب حضرت علی (ع) نیز بود، پس از بازگشت از جنگ صفین، در کوفه از دنیا رفت و نخستین کسى است که امام (علیه السلام) با دست خود او را دفن کرد.

 حجت الاسلام نظافت ابراز کرد: از خبّاب با صفت های صالحان در این حکمت یاد می شود؛ اسلام آوردن از روى میل و رغبت که اسلام سودمندى است، مهاجرت علاقه‏مندانه وى با پیامبر خدا (صلی الله علیه و آله و سلم)، که هجرت کامل از روى میل و رغبت در راه خدا و پیامبر خداست، زندگى خود را با پیامبر خدا در جهاد با کفّار و در زمان امام (علیه السلام) در جهاد با سرکشان، خوارج و بیعت شکنان، گذراند.

 عضو اتاق فکر تبلیغ استان خراسان ضمن بیان حکمت۴۴ «خوش به حال کسی که به یاد مرگ باشد، برای قیامت کار کند، با قناعت زندگی کند و خدا از او راضی باشد» به تبیین ارزش آخرت گرایی پرداخت و افزود: حیات ویژه مومن حیات طیبه است که تفسیر آن قناعت است و از دو راه یاد مرگ و توجه به زیر دست محقق می شود.

 این کارشناس نهج البلاغه تصریح کرد: از ویژگی های حیات طیبه شادی مداوم و دائم در زندگی است به این معنا که انسان در شرایط آسان و سخت، فقر و غنی ، بیماری و سلامتی شادابی و نشاط خود را حفظ کند.

 حجت الاسلام نظافت با بیان اینکه قناعت تضادی با برنامه ریزی و تلاش برای توسعه رزق و روزی ندارد، خاطرنشان کرد: از مصادیق مهم سبک زندگی اسلامی قناعت این ثروت بی پایان است که متاسفانه امروزه با تبلیغات گسترده رسانه ملی و رفت و آمدهای وسیع با اقشار بالادست مورد هجمه تجمل گرایی قرار گرفته است.

 به گفته موسس حوزه علمیه حضرت مهدی(عج) هرکس یاد مرگ باشد، قانع است.

 یادآور می‌شود، سلسله نشست های «نهج البلاغه و زندگی» از سلسله نشست های سزا(سبک زندگی اسلامی) است که سه شنبه هر هفته در بنیاد پژوهش های آستان قدس رضوی برگزار می شود.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


6 + = 14