نقشه جامع کشور با نگاه جهانی تدوین شود/ضرورت داشتن جهان‌دانی، جهان‌داری و جهان‌آرایی

آیت‌الله العظمی جوادی آملی :وقتی نظام اسلامی شد نقشه جامع کشور نیز باید اسلامی باشد/در تدوین نقشه جامع باید جهانی فکر و ایرانی عمل کنیم و لازمه این کار داشتن سه عنصر جهان‌دانی، جهان‌داری و جهان‌آرایی است.به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) شعبه قم، آیت‌الله العظمی عبدالله جوادی آملی، مرجع عالیقدر شیعه امروز چهارشنبه، ۸ آبان‌ماه در دیدار با حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمهدی تقوی، رئیس سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشگاهیان کشور در سخنانی گفت: وقتی نظام اسلامی شد که بحمدلله نظام ما هم اکنون اسلامی است نقشه جامع کشور نیز باید اسلامی باشد.

وی افزود: یک دانشگاه باید با تدوین یک نقشه جامع، حوزه‌های کاری خود را بداند زیرا اگر نداند نمی‌تواند درست عمل کند ضمن اینکه در تدوین نقشه جامع بایست جهانی فکر و ایرانی عمل کنیم.

آیت‌الله العظمی جوادی آملی تصریح کرد: اگر ایران جدای از جهان بود می‌توانستیم یک نقشه جامع ایرانی داشته باشیم، اما چه بخواهیم و چه نخواهیم ایران جزیی از جهان است، پس در تدوین نقشه جامع باید جهانی فکر کنیم.

عناصر لازم برای تدوین نقشه جامع کشور

این مرجع تقلید تصریح کرد: همچنین برای تدوین یک نقشه جامع در نظر گرفتن سه عرصه جهان‌‌دانی، جهان‌داری و جهان‌آرایی ضروری است؛ اگر جهان‌دانی نداشته باشیم و جهان‌دان نباشیم نمی‌دانیم عالم چه خبر است پس نقشه جامع و مثمرثمری هم نمی‌توانیم تدوین کنیم.

وی افزود: اگر جهان‌داری ندانیم مدیریت لایقی نمی‌توانیم اعمال کنیم و اگر جهان‌آرایی نیز مورد توجه قرار نگیرد مقبول طبع مردم نخواهد بود و دانشگاه و کشور نیز جهت تدوین نقشه جامع از این قضیه مستثنی نیستند از این رو بایستی کلی و جهانی فکر کنیم و موردی پیاده نمائیم.

این مفسر قرآن تصریح کرد: از این رو مهمترین کار ما در دانشگاه‌ها جهت رسیدن به تمدن اسلامی و اسلامی کردن دانشگاه‌ها پرداختن به علوم اسلامی است؛ باید علوم اسلامی شود تا دانشگاه اصلاح شود؛ حرف اول در دانشگاه، دانش است نه فرم‌های اسلامی که با آرم‌ها و تصویرهای اسلامی به کتب آموزشی می‌دهیم.

آیت‌الله العظمی جوادی آملی با اشاره به بحث تفکیک جنسیتی در دانشگاه‌ها اظهار کرد: این بحث در حوزه‌های علمیه هیچ موضوعیتی ندارد چرا چون دانش در حوزه‌های علمیه دانش اسلامی است و چون دانش اسلامی است رفتارها و معضلات این گونه نیز در این مرکز علمی موضوعیتی پیدا نمی‌کند.

وی افزود: تنها دانشی که می‌تواند درباره جهان صحبت کند فلسفه است خود فلسفه وقتی وارد بحث می‌شود سکولار است اما سکولار به معنای بی‌طرف نه ضد دین، حال این فلسفه اگر به بیراهه برود خروجی آن فلسفه الحادی است و قاعدتا از این فلسفه نه تنها علوم اسلامی خارج نمی‌شود بلکه این مسئله را افسانه می‌پندارد و هم خود به بیراهه می‌رود و هم دیگران را به بیراهه می‌برد و قایل به علم دینی هم نیست.

این مرجع تقلید ادامه داد: اما اگر فلسفه در مسیر مستقیم و اصلی خود حرکت کند به بیراهه نرفته و توحید را ثابت کند این فلسفه الهی می‌شود پس با این نگاه همه علوم نیز دینی است به عبارتی علومی که در دانشگاه‌ها متداول است لاشه دانش است چرا که دو سئوال اصلی در آن موضوعیتی ندارد که عبارتند از چه کسی این کار را کرده و برای چه این کار را انجام داده است.

همه عالم سخن خداست

این مفسر قرآن بیان کرد: عالم تماما اسماء و صفات و کلمات خداست و مطلقا چیزی در عالم نیست مگر آنکه سخن خداست این نگاه انسان را راحت می‌کند و نه بیراهه می‌رود و نه دیگران را به بیراهه می‌برد چرا که در تمامی علوم به ماقبل و ما بعد که همان دو سوال فوق است (چه کسی و برای چه کرده است) می‌پردازد. با این نگاه تمامی علوم دینی است اما متاسفانه در حال حاضر۷۰ درصد بودجه عالم صرف آدم‌کشی و ۳۰ درصد برای غذای مردم استفاده می‌شود و این مصیبتی بزرگ است.

وی با بیان اینکه باید جهان را اصلاح کنیم و لااقل ببینیم چه خبری در عالم است، تصریح کرد: اینکه خدا به ما عقل داده است برای آن است که کار او را بفهمیم نه اینکه گمان کنیم آنچه را دانشمندان گفته‌اند و می‌فهمند از آن خودشان است تمامی اینها چراغی است که راه را روشن کند.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


9 + = 13