۲۰ مقام معنوی آیت‌الله بهجت

خبرگزاری فارس: 20 مقام معنوی آیت‌الله بهجت
۲۰ مقام معنوی آیت‌الله بهجت

یکصدمین سال تولد آیت‌الله محمدتقی بهجت با حضور فرزند ایشان در شیراز گرامی داشته شد و در این همایش برخی از مقامات معنوی آیت‌الله بهجت مورد اشاره قرار گرفت.

 حجت‌الاسلام والمسلمین علی بهجت یکشنبه‌شب در همایش «اکسیر عشق» اظهار داشت: ما در زندگی براساس قراردادها به سال معتقد هستیم، اما در زندگی نفس‌ها و دم‌ها مهم است که هیچ نفسی از لحظه بعد خود آگاهی ندارد.

وی ادامه داد: ۵۰ یا ۸۰ یا حتی ۱۰۰ سال عمر توفیری ندارد که زمانی زندگی دائم آغاز کنیم و اگر بپرسند چقدر در دنیا زندگی کردید شاید پاسخ دهیم که یک روز یا یک دم زیستیم.

فرزند آیت‌الله بهجت خاطرنشان کرد: ما هر روز باید بر کلامی که از دهان خود خارج می‌سازیم و می‌گوئیم «اهدنا الصراط‌ المستقیم» دقت کنیم و آگاه باشیم که خدا بر ما منت نهاده که پیامبر خاتم (ص) را بر ما منکشف کرده است.

بهجت تصریح کرد: در حدیث قدسی بیان شده که اگر بنده من یک گام به سمت من بیاید من صد قدم به سمت او می‌روم.

وی با تأکید بر لزوم اندیشیدن انسان بر رموز هستی و دلایل خلقت خود، عنوان کرد: تمایز انسان و حیوان در اندیشه است و خداوند در قرآن بیان می‌کند که «إنما یخشى‌الله من عباده‌العلماء» یعنی انسان اندیشمند می‌داند که چه شعوری بر جهان حاکم است؛ از این رو در برابر عظمت خالق خاشع می‌شود.

فرزند آیت‌الله بهجت بیان کرد: تجلی خشیت خداوند را در بندگانی مانند حضرت ابراهیم (ع) می‌توان دید که به دستور خداوند فرزندی را که پس از سال‌ها رنج و سختی ثمره زندگی‌اش محسوب می‌شد به قربانگاه برد.

بهجت ابراز داشت: کل سیستم هستی ارگانیک و به یکدیگر متصل است و حاصل میلیاردها سال تغییر و تکوین انسان را به اینجا رسانده که امتحان شود.

وی اذعان داشت: آیت‌الله بهجت نمونه انسانی بود که برای این امتحان آماده شد و از کودکی با عبادت و ذکر و پرهیز از محرمات راه را به درستی طی کرد.

فرزند آیت‌الله بهجت افزود: بندگان خوب خدا حتی نیات خود را پاک می‌کنند و از علم‌آموزی نیز خدا را در نظر دارند.

به گفته بهجت، بندگان ویژه خدا برای دنیا کار نمی‌کنند و بالاتر از آن را می‌بینند و به مصداق «انما نطعکم لوجه‌الله لا نرید منکم جزاء و لا شکورا» در هر کاری تنها رضای خدا را می‌جویند.

وی اضافه کرد: حضرت ابراهیم (ع) و حضرت اباعبدالله (ع) مثالی از بندگان خالص خدا هستند که حضرت اباعبدالله (ع) می‌فرماید «اللهی رضا به رضاک تسلیماً لامرک» که یعنی جز آنچه تو خواهی نخواهم.

فرزند آیت‌الله بهجت از سفرهای پدر بزرگوار خود به حرم حضرت امام هشتم(ع) گفت و اینکه چگونه مردم در این سفرها به وی هجوم آورده و او را چونان گوهری در بر می‌گرفته‌اند.

اشاره به عصمت دوران کودکی و بلوغ آیت‌الله بهجت دیگر موردی بود که فرزند آیت‌الله بهجت به آن اشاره کرد و بیان داشت: حتی شاگردان نزدیک آیت‌الله بهجت از احوالات وی آگاهی کامل نداشتند و یک عالم بزرگ از نجف بیان کرده بود که آیت‌الله بهجت در جوانی ۲۰ مقام و کرامت را داشتند که برخی مانند پشت و رو نداشتن به گوش مردم رسیده، اما ایشان متعهد شده درباره آن سخنی نگوید.

بهجت متذکر شد: مرحوم آقامصطفى خمینى از پدر بزرگوارشان نقل مى‌کردند که ایشان معتقدند جناب آقاى بهجت داراى مقامات معنوى بسیار ممتازى هستند و از جمله مطالبى که ایشان از پدرشان در مورد آقاى بهجت نقل کردند، این بود که ایشان داراى موت اختیارى هستند.

فرزند آیت‌الله بهجت ادامه داد: آقای ری‌شهری در کتاب زمزم عرفان خود از قول پسر یکی از علما نقل می‌کند که پدرش شاگرد آقای بهجت در نجف بوده و با ایشان طی‌الارض کرده بودند.

به گزارش فارس، از نکات این همایش حضور نماینده ولی فقیه در فارس برای دقایقی در این برنامه بود که با وجود برنامه کاری فشرده برای حضور در مراسم منتسب به این عارف واصل حضور یافته بود.

مراسم گرامیداشت شباهت بسیاری به بزرگداشت داشت و گویی انفاس قدسی «العبد»، محمد تقی بهجت فومنی، چنان در دل یاران و علاقمندان وی اثر کرده که به طور کامل فیض‌رسانی و حضور معنوی وی را باور داشته و به گمان برای وی در زمان حیات، مراسم بزرگداشت برگزار می‌کنند و چه نگاه درستی که اینان زنده و در نزد پروردگار خویش روزی‌ می‌خورند.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


4 + 2 =