آیت‌الله علم‌الهدی هشدار داد:خطر ورود گفتمان ضدانقلاب و تحجر‌گرایی در حوزه‌های علمیه

امام جمعه مشهد خطر تحجر از درون روحانیت را بیش از مخاطرات بیرونی دانست و گفت: ما باید تمام توجهمان به درون روحانیت باشد که جریانات انحرافی به درون حوزه راه نیابد و مراقب ورود گفتمان ضدانقلاب با چهره و اسم دین باشیم.

خبرگزاری فارس: خطر ورود گفتمان ضدانقلاب و تحجر‌گرایی در حوزه‌های علمیه

همایش تحجر و اسلام آمریکایی صبح امروز با موضوع تبیین و بزرگداشت منشور روحانیت توسط موسسه راهبردی حق‌پژوهی با حضور آیت‌الله علم‌الهدی امام جمعه مشهد مقدس در محل سازمان تبلیغات اسلامی مشهد برگزار شد.

سیداحمد علم‌الهدی در این همایش با اشاره به موضوعات خاصی که امام در آخرین سال‌های عمرشان بر آنها تاکید داشتند، افزود: منشور روحانیت یکی از موضوعاتی است که امام بر روی آن بسیار تاکید داشت و باید توجه نمود که انقلاب اسلامی ممکن است از درون با تحجر و روحانیت متحجر ضربه بخورد اما از طریق قدرت بیرونی ضربه‌پذیر نیست.

امام جمعه مشهد افزود: در زمان جنگ، امام راحل توصیفی از جنگ مبنی بر اینکه دیوانه‌ای سنگی را به چاه انداخته، داشتند ولی تاکید ایشان بر مراقبت از گروه‌های تندروی داخلی نظیر گروهک‌ منافقین و برخی افراد خاص بود که امام بر آنها دقت کامل و زیادی داشتند.

علم‌الهدی یادآور شد: به نظر من باید این مسئله (منشور روحانیت) با مراجع عظام و رؤسای حوزه‌های علمیه به طور گسترده و عمیق مطرح شود تا بتوان تصمیمات درست و دقیق گرفت.

امام جمعه مشهد در ادامه با اشاره به آیات قرآن در مورد شرک و مشرکین گفت: متحجر بودن، مسئله‌ای است که شرک به آن دامن زد و به پیروی از هواهای نفسانی منجر شد.

وی گفت: تحجر و تسلط مسئله‌ای است که از زمان پیامبر اکرم (ص) مطرح بوده و مسئله جدیدی نیست ولی برنامه کلی و اصلی متحجرین زمان حال این بوده که از کارهای علمی و پیشرفت انقلاب جلوگیری کنند.

امام جمعه مشهد با ذکر مثالی در مورد بنی‌اسرائیل و فرعونیان افزود: این قضیه را در انقلاب پیغمبر نیز می‌بینیم که البته در آن زمان اصل انقلاب آن حضرت دستخوش تحریف نشد ولی در بدنه دچار ارتجاع اجتماعی و سیاسی شد که علت آن باقی ماندن افکار جاهلی بود.

علم‌الهدی گفت: ما این تحجر را در همه زمان‌ها از جمله امویان و بنی‌عباس نیز دیده‌ایم که منجر به ادامه یافتن حکومت هزار ماهه این فاسقان بوده است.

امام جمعه مشهد افزود: استکبار ترس و وحشتی که از اسلام دارد، از مساجد و برگزاری مراسم مذهبی نیست بلکه تمام ترسش از این است که اسلام، همه جوامع را در خط خود قرار دهد و پیروی از نظام سیاسی غلطی که استکبار دارد را برچیند.

وی در ادامه با اشاره به موضوع دکترین سیاسی افزود: جامعه دینی باید در پرتو یک دکترین سیاسی باشد که مدیریت را از دین و خداگرایی جدا نپندارد، اما جریان تحجر می‌گوید مسائلی که مربوط به ۱۴۰۰ سال قبل اتفاق افتاده را باید گرامی داشت و فقط برای آنها مراسم و برنامه‌ای اجرا کرد.

به گفته وی، در حوزه‌های علمیه بعضاً تحجر دیده می‌شود و برخی روحانیون متحجرانه به قضیه نگاه می‌کنند، این تفکر چه در روحانیت و چه در جریانات مذهبی و چه توسط جریاناتی که به وسیله دشمن شکل گرفته یک مسئله کلی است که باید برای جلوگیری و درک آن اقدامات لازم را انجام داد.

وی افزود: انقلاب اسلامی یک انقلاب جهشی است اما زمینه آن تدریجی است که پشتوانه این حرکت اراده مردم و اعتقاد است، برای ایجاد این زمینه ما مکلفیم و باید حرکت کرده و پویا باشیم، آمریکایی ها این را نمی‌خواهند و اسلام تحجری را خواهانند که باید برای مقابله با آن تلاش نماییم.

امام جمعه مشهد در پایان خطر تحجر از درون روحانیت را بیش از مخاطرات بیرونی خواند و افزود: ما باید تمام توجهمان به درون روحانیت باشد که جریانات انحرافی به درون حوزه راه نیابد و مراقب ورود گفتمان ضد انقلاب با چهره و اسم دین باشیم.






اخبار مرتبط

  • روحانیت نباید در مقابل مردم ژست حکومتی به خود بگیرد
  • مشکلات اقتصادی؛ نتیجه روی کارآمدن افراد نالایق
  • مسؤولان وضعیت اقتصادی و معیشتی مردم را مدیریت کنند
  • آیت‌الله مصباح الگویی برای جامعه طلبگی و دینی است
  • خواص بی بصیرت؛ قصه پر غصه دیروز و امروز
  • آیت الله یزدی از نیروهای پا به کار انقلاب بود
  • امام رضا دین را از نابودی و اسلام را از انحراف نجات دادند
  • لزوم الگوگیری مسلمانان از سیره رسول‌الله در مبارزه با مستکبران
  • دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


    7 + = 10