آقای وزیر موضع خود را مشخص کنید

ایت الله سید احمد علم الهدی امام جمعه مشهد مقدس و عضوهئت امناء اتاق فکر تبلیغ

ایت الله سید احمد علم الهدی امام جمعه مشهد مقدس و عضوهئت امناء اتاق فکر تبلیغ

امام جمعه مشهد به هجمه‌های که اخیرا در عرصه فرهنگی کشور رخ داده است، اشاره کرد و گفت: اهانت به ارزش ها و مبانی اسلامی به اندازه ای است که موجب نگرانی مراجع عظام تقلید شده است چرا که مقاله ای در روزنامه آسمان، قصاص را که قانون الهی است، غیر انسانی عنوان کرده است.

آیت الله علم الهدی در خطبه های نماز جمعه این هفته از موضع گیری وزیر فرهنگ و ارشاد انتقاد کرد و گفت: قوه قضاییه روزنامه آسمان را توقیف کرد، اما وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عنوان کرده است که قوه قضاییه کار خود را انجام داده و ما دخالت در این امور نمی کنیم و این موضع گیری ها ضد مصلحت کشور است.

آیت الله علم الهدی معیشت عقلانی را بهترین سبک و روش زندگی دانست و افزود: عقل، عامل زیربنایی زندگی و حیات انسان است و این سرمایه اصلی، بالاترین بهره ای است که خداوند از میان تمام سرمایه های وجودی انسان به وی عطا کرده است.

وی به نتایج معیشت عقلانی اشاره کرد و گفت: انسان باید در تمام عرصه های زندگی از عقل و خرد خود استفاده نماید چرا که عقل، تکیه گاه انسان در برابر مصیبت هایی است که در زندگی برای او  رخ می دهد.

بزرگترین کاربرد عقل، برنامه ریزی برای انتخاب سبک درست زندگی  

امام جمعه مشهد با بیان اینکه بزرگترین کاربرد عقل، برنامه ریزی برای انتخاب سبک درست در زندگی است، ادامه داد: در زندگی از هر امکاناتی که بخواهیم استفاده کنیم باید بر مبنای عقل گرایی باشد و انسان با بکارگیری خرد خود می تواند بر حوادث و دغدغه های زندگی چیره شده و به عزت برسد چرا که سخن ها و گفته ها بر پایه عقل با صداقت همراه می شود.

نماینده مجلس خبرگان رهبری با اشاره به آیه هفت سوره اعراف گفت: خداوند در قرآن می فرماید: «و لقد مَکناکم فِی الارض وَ جَعلنالکم فیِها مَعایش» و به راستى شما را در زمین مکنت دادیم، و براى شما در آن انواع معیشت‏ها نهادیم» و از سویی راغب اصفهانی معیشت را عبارت از چیزی می داند که به وسیله آن زندگی انجام گیرد و انسان جریان زندگی را باید از طریق معیشت کسب کند و هیچ چیز به اندازه خرد ورزی در معیشت دخالت ندارد و بنابراین عقل گرایی مصداق آن است.

امام جمعه مشهد عنوان کرد: عقل مداری به دو قسمت، معاد و معاش تقسیم می شود و عقل معاد، عبارت است از خرد و عقلانیتی که سرنوش آخرت را برای فرد مشخص می کند و انسان را به فکر تامین آخرت می اندازد اما عقل معاش، تنها به عرصه درآمد زایی، کسب وکار و خرج کردن خلاصه نمی شود، بلکه گستره وسیع تری دارد و در تمام جریان زندگی حضور داشته و سبک زندگی ارائه می دهد.

 انتقاد از موضع گیری های وزیر ارشاد

آیت الله علم الهدی اولین رهنود عقل را به کارگیری آموزه های دینی دانست و ابراز داشت: خرد ورزی سبکی بر مبنای آموزه های اسلامی و دینی را انتخاب می کند و خداوندی که مهندسی ساختار وجودی انسان را خلق کرده است بهترین سبک را به اشرف مخلوقات ارائه داده و او با توان عقل می تواند به سراغ آموزه های دینی برود.

آیت الله علم الهدی ادامه داد:در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی ایران، جبهه ملی قانون قصاص را، غیر انسانی نامید وامام خمینی(ره) نیز آنها را مرتد دانست و به نهضت آزادی گفت باید موضع خود را در برابر آنها مشخص کنید، اما اخیرا همان مقاله به چاپ رسیده است.

وی از موضع گیری وزیر فرهنگ و ارشاد انتقاد کرد و گفت: قوه قضاییه روزنامه آسمان را توقیف کرد، اما وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عنوان کرده است که قوه قضاییه کار خود را انجام داده و ما دخالت در این امور نمی کنیم در حالی که این افراد متولی مطبوعات و فرهنگ کشور هستند.

نماینده مجلس خبرگان رهبری گفت: اتفاقات اخیری که در کشور رخ داده است، مذاکرات هسته ای را نیز تحت الشعاع قرار می دهد، آمریکا با عنوان این نکته که آزادی بیان در کشور ایران نیست، مساله حمایت از حقوق بشر را بهانه می کند و تحریم ها و جنایات خود را ادامه می دهد.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


+ 5 = 9