تاکید معاون تبلیغ حوزه بر جذب جوانان نخبه در حوزه های علمیه

 ne_l_140090معاون تبلیغ و آموزش های کاربردی حوزه های علمیه گفت: با جذب استعدادهای نخبه، آنها را با ارائه آموزش های تخصصی، برای ورود به عرصه طلبگی آماده سازیم. 
به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام و المسلمین نبوی، پیش از ظهر امروز در چهاردهین اجلاسیه مدیران حوزه های علمیه سفیران هدایت، در قم با اشاره به این که‌ شکل‌گیری سفیران هدایت از پیگیری یک طرح مغفول مانده در حوزه آغاز شد که با حمایت آیت‌الله حسینی بوشهری به سرانجام رسید، گفت در واقع در این طرح به دنبال آن بودیم که بتوانیم به نیازهای متعدد جامعه پاسخ دهیم و خروجی مشخصی را نیز برای حوزه تبیین کنیم؛ به گونه ای که ضمن آموزش اجتهادی علومی چون فلسفه، کلام، تاریخ‌، تفسیرو … بتوانیم از ظرفیت‌های نسل جوان مومن برای پوشش نیاز کشور بهره ببریم.

وی با بیان این که ما به دنبال آن بودیم که بدانیم که خروجی علمی تحصیلات حوزوی تا چه اندازه است، ابراز داشت: مردم نیازمند آموزش‌های علمی در حوزه‌های مختلف هستند و از آن جمله می‌توان به اخلاق و احکام اشاره کرد که هرکدام روش‌های خود را دارند و در مدارس سفیران آموزش داده می‌شوند.

معاون تبلیغ و آموزش های های کاربردی حوزه ادامه داد: یکی از مشکلات آموزشی که در مدارس سفیران حل شد، بحث دروس تکراری بود که با تجزیه و تحلیل و آسیب‌شناسی، این کتب به شکل کاربردی و قوی تنظیم و ارائه شد.

حجت الاسلام والمسلمین نبوی، تصویب مدرک سفیران هدایت به عنوان مدرک سطح ۲ حوزه را یکی از کارهای مهم دانسته و گفت:‌ در مقایسه‌هایی که بین طلاب سفیران و طلاب عادی انجام شده است، بر موفقیت علمی این طرح صحه گذاشته شده و همگان را به تحسین واداشته است.

وی ادامه داد: طلاب سفیران در طول ۵سال، آموزش‌های دقیق و تخصصی را فرا می گیرند و از جمله تحول‌هایی که در این مدارس ایجاد شد می‌توان به آموزش غیر حضوری، تصویب سطح ۳ سفیران و تصویب گرایش‌های سطح ۳، تصویب نقل و انتقال عادی و سفیران و همچنین راه‌اندازی فقه و اصول سفیران بر پایه شاگردمحوری اشاره کرد.

معاون تبلیغ و آموزش های کاربردی حوزه به ویژگی های تدریس بر پایه شاگرد محوری اشاره کرد و  ابراز داشت: در این روش به جای تدریس استاد، طلاب به شکل اتفاقی انتخاب می‌شوند و مکلف هستند که درس آن روز را پس از پیش مطالعه‌ای که انجام داده‌اند، تدریس کنند و استاد به رفع اشکال آنها می‌پردازند.

حجت الاسلام والمسلمین نبوی با اشاره به فعالیت ۶۱ مدرسه سفیران هدایت، گفت: فعالیت حوزه علمیه خراسان برای گسترش فعالیت این مدارس، بسیار قابل تحسین بوده است.

وی همچنین از ارزیابی کتب تحصیلی طلاب در این مدارس خبر داد و خاطرنشان کرد: طلاب، اساتید و مدیران باید نقاط ضعف و قدرت این کتب را رصد کرده و برای رفع مشکلات آنها نکات پیشنهادی خود را ارائه کنند.

مدیر مرکز تخصصی آموزش های تبلیغ حوزه با اشاره به اهمیت گزینش طلاب سفیران هدایت، ابراز داشت: جامعه هدف جذب در این مدارس، دانش‌آموزان پیش‌دانشگاهی و سال آخر دبیرستان هستند که در این زمینه باید در ابتدا سراغ مدارس تیزهوشان، مدارس امین و مدارسی برویم که دانش‌آموزان نخبه در آنجا فعالیت‌ می‌کنند.

معاون تبلیغ و آموزش های کاربردی حوزه یادآور شد: برای جذب این جوانان، باید به نکات مختلفی توجه شود که از آن جمله می توان به نشاط، سرزندگی، توان هوشی، داشتن روحیه طلبگی و… اشاره کرد.

حجت الاسلام والمسلمین نبوی با اشاره به نقش ائمه جماعات، مدیران مدارس، امامان جمعه و مبلغان طرح هجرت در جذب دانش‌آموزان به مدارس سفیران، گفت: باید با جذب استعدادهای نخبه، آنها را با گذراندن دوره‌های تخصصی، برای ورود به عرصه طلبگی آماده سازیم.

وی با اشاره به این که برای پایه‌گذاری اصول علمی این مدارس فعالیت زیادی انجام شده است که از جمله آن می‌توان به مقایسه نظام‌های آموزشی و تربیتی دانشگاه‌های بزرگ جهان و کشور و حوزه‌های علمیه اشاره کرد، تصریح کرد: می‌توان اطمینان داشت طلاب این مدارس، آماده پاسخ‌گویی به سوالات متعدد دنیای امروز و رفع نیازهای فرهنگی و اجتماعی به کشور خواهند بود.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


9 + 7 =