اصلاح بینش توسعه‌ای کلان، راه اصلاح مشکلات فرهنگی است

آیت الله علم الهدی
امام‌جمعه مشهد مقدس با تأکید بر این‌که همه راهبردهای اقتصادی رهبر معظم انقلاب به دنبال اصلاح این بینش است، بیان داشت: شما عزیزان در هر بعدی از ابعاد قرار گرفتید باید این دید را اصلاح کنید.


آیت‌الله سید احمد علم‌الهدی امام‌جمعه مشهد در سلسله نشست‌های فعالان فرهنگی سطح شهر مشهد در حسینیه قرآن و عترت این شهر به بیان معضلات بینشی در مدیریت خرد و کلان در اداره کشور پرداخت.

وی بابیان این‌که رهبر معظم انقلاب چندی قبل در اجلاس خبرگان سخن خود را با این جمله که «آقایان باید نسبت به مسائل، نگاه کلان داشته باشند» شروع کردند، گفت: این سخن یک راهبرد جالب و قابل‌توجه است.

عضو خبرگان رهبری ادامه داد: مشکل ما این است که چه در عرصه مدیریت دستگاه‌ها و برنامه‌ریزی کارگزاران، چه در مجلس، چه دولت و هم در مسئله بینش عزیزان مسؤول ما در قسمت‌های مختلف در انجام امور، نگاه خرد و بخشی داریم.

مشکل کشور در نگاه خرد مسؤولان به موضوعات است

وی با اشاره به این‌که این مشکل چه در دولت فعلی و چه در دولت قبل قابل‌مشاهده است، اظهار داشت: با این نوع نگاه که یک نقطه را موردنقد و اعتراض قرار دهیم به‌جایی نمی‌رسیم، این مسئله هم در کارهای دولت و کارگزاران دولتی دیده می‌شود و هم در مجلس؛ نقدهای مجلس همه مسائل بخشی است و با نگاه بخشی صورت می‌گیرد، در قانون گزاری، اجرا، بررسی و تحلیل نظارت مردمی باید نگاه کلان داشته باشیم.

آیت‌الله علم‌الهدی در خصوص مشکلات به وجود آمده در برخی سطوح مدیریتی عنوان داشت: در نگاه کلان ما یک اختلاف‌نظر ریشه‌ای داریم و آن این‌که یک عده اسم ما را می‌گذارند مخالف توسعه؛ این بینش توسعه‌ای، بینش واقعی توسعه‌ای نیست، بینش توسعه در زندگی است، نگاه بر این مبنا که توسعه در رفاه و زندگی کشور ایجاد شود که متأسفانه خیلی از کارگزاران اجرایی نظام چه در این دولت و چه در دولت قبل این‌گونه فکر می‌کردند و بخشی از نمایندگان مجلس نیز علی رقم متدین بودن، نگاهی توسعه‌ای به رفاه در زندگی دارند.

وی با یادآوری این نکته که کشور نیاز به توسعه دارد و کسی با توسعه مخالف نیست، ابراز داشت: تعریف توسعه اقتصادی و توسعه رفاه متفاوت است، یا باید بر مبنای توسعه در اقتصاد عمل کرد و یا بر مبنای توسعه رفاه برنامه‌ریزی شود؛ این دو نگاه باهم فرق می‌کند.

توسعه در رفاه، نگاه اسلامی نیست

امام‌جمعه مشهد بابیان این‌که دید توسعه در زندگی و رفاه، دید اسلامی نیست، تصریح کرد: وقتی اصطلاحات دینی را بررسی کنید، در آیات و روایات، مترفین و مترف تقطعه شده همان‌گونه که در سوره واقعه در تعریف اصحاب الشمال آنان را به‌عنوان مترفین معرفی می‌کند، یعنی نگاه توسعه در رفاه وزندگی.

وی افزود: بسیاری از بزرگان ما نیز این بینش را داشته‌اند که اگر کشوری با رفاه، امنیت  و لذایذ نفسانی آزاد داشته باشیم، ایران تبدیل به یک کشور نمونه شده و ازاین‌رو، روزی که جنگ تمام شد، بحث «شهر ما خانه ما» مطرح شد؛ به‌جای آن‌که فعالیت‌های بر توسعه اقتصادی متمرکز شود همه فعالیت‌ها بر توسعه رفاه و توسعه زندگی معطوف شد، این مصداق کامل مترفین است و خداوند در قرآن آن را مذمت کرده است.

آیت‌الله علم‌الهدی بابیان این‌که در مدیریت شهری، مدیریت اقتصادی و مدیریت سیاسی کشور این بینش وجود دارد، ادامه داد: مسئله تساهل و تسامح فرهنگی ریشه در این خواستگاه دارد؛ وقتی مسئله به سمت توسعه رفاه پیش رفت، تسامح فرهنگی نیز پیش می‌آید.

انتقاد به نوع نمایش ورزشکاران خانم

وی به تسامح‌های صورت گرفته در حوزه فرهنگ اشاره کرد و ابراز داشت: مقام معظم رهبری یک‌بار در مورد حضور ورزش‌کاران خانم باحجاب اسلامی فرمودند: «این‌که حجاب اسلامی را ترویج می‌کنید خوب است» اما امروز تلویزیون می‌آید عکس خانمی را در مسابقات ورزشی نشان می‌دهد که پایش را تا بالای سرش بالا می‌آورد؛ این کدام ترویج حجاب اسلامی است که رهبری فرمودند؟

آیت‌الله علم‌الهدی ادامه داد: وقتی دستگاه مدیریت کشور این نگاه را داشته باشد که کشور باید بساط خوش‌گذرانی باشد، اقتصاد نیز سقوط می‌کند؛ بودجه و سرمایه‌گذاری در این مسیر تبدیل به ساختمان‌های ۴۰ طبقه، آپارتمان‌های ۱۰۰۰ متری و مراکز آبی چنین و چنان می‌شود، اگر تمام این سرمایه‌گذاری‌ها در توسعه صنعت صورت می‌گرفت، امروز نتیجه آنچه می‌شد؟

اصلاح بینش توسعه‌ای کلان، راه اصلاح مشکلات فرهنگی است

وی ادامه داد: تا زمانی که این بینش اصلاح نشود، این مشکلات وجود خواهد داشت؛ اگر این بینش توسعه رفاه اصلاح شد بسیاری از مشکلات فرهنگی ما نیز حل خواهد شد و به‌خوبی می‌توانیم حدود الهی را در کشور پیاده کرده و راه ورود فرهنگ سیاسی غربی را به سیاست خود سد می‌کنیم.

امام‌جمعه مشهد مقدس با تأکید بر این‌که همه راهبردهای اقتصادی مقام معظم رهبری به دنبال اصلاح این بینش است، بیان داشت: شما عزیزان در هر بعدی از ابعاد قرار گرفتید باید این دید را اصلاح کنید؛ ورود به عرصه‌های مسؤولیتی با بینش صحیح هزینه دارد و این هزینه ممکن است تا به‌جایی برسد که آبرو را هزینه کند اما باید پای این بینش صحیح ایستاد.

وی اضافه کرد: اگر انسان به دست خود سطح زندگی‌اش را بالا نبرد، به‌خوبی می‌تواند بینش صحیح را بپذیرند اما متأسفانه بعضی از عزیزان ما بااینکه متدین هستند و ولایت را قبول دارند در این بینش غلط گرفتارشده‌اند و دلیل آن نیز تنظیم وضع زندگی خود با بینش توسعه اقتصاد رفاهی است

تغییر مسیر مذاکرات منجر به پیشروی دشمن شد

آیت‌الله علم‌الهدی در خصوص مذاکرات، گفت: مقام معظم رهبری از ابتدا با مذاکره موافق نبودند، اگر ایران در موضع قدرتمندانه خود می‌ایستاد، آنان جز تحریم کار دیگری نمی‌توانستند انجام دهند اما وقتی ما مسیر را عوض کردیم آنان به این نتیجه رسیدند که این برخورد آنان نتیجه داده و باید این تهدید را افزایش دهند.

وی ادامه داد: وزیر امور خارجه می‌گوید ما در این مذاکرات توانستیم ایران هراسی را از بین ببریم و این مسئله را حل کنیم؛ یعنی آخرین حدی که برای این مذاکرات قائل بودند رفع ایران هراسی بود اما باید ببینیم رفع ایران هراسی چه نتیجه‌ای به دنبال داشته است.

امام‌جمعه مشهد با تأکید بر بینش و بصیرت مقام معظم رهبری در مورد مذاکرات، بیان داشت: آقای روحانی سال گذشته و امسال به نیویورک سفر کرد و موضع ایشان نسبت به پارسال زمین تا آسمان تغییر کرده است؛ خودشان نیز به این نتیجه رسیده‌اند که مذاکره با آمریکا نتیجه نخواهد داشت.

وی بابیان این‌که ایران قصد ترک این مذاکرات بی‌نتیجه را دارد اما طرف مقابل نمی‌خواهد، تصریح کرد: اگر این مذاکرات شکست بخورد، حکمت و بصیرت رهبری در نظام توسعه پیدا می‌کند و آنان نمی‌خواهند این اتفاق بیفتد، تمام شدن و بی‌نتیجه ماندن مذاکرات بیش از این‌که برای ایران تبعات داشته باشد، برای طرف غربی مشکل‌ساز است.






اخبار مرتبط

  • روحانیت نباید در مقابل مردم ژست حکومتی به خود بگیرد
  • مشکلات اقتصادی؛ نتیجه روی کارآمدن افراد نالایق
  • مسؤولان وضعیت اقتصادی و معیشتی مردم را مدیریت کنند
  • آیت‌الله مصباح الگویی برای جامعه طلبگی و دینی است
  • خواص بی بصیرت؛ قصه پر غصه دیروز و امروز
  • آیت الله یزدی از نیروهای پا به کار انقلاب بود
  • امام رضا دین را از نابودی و اسلام را از انحراف نجات دادند
  • لزوم الگوگیری مسلمانان از سیره رسول‌الله در مبارزه با مستکبران
  • دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


    5 + 5 =