نامه امیرالمومنین(ع) به قاضی اهوازی الگوی قضات باشد

 

 

 

 

 

 

حوزه/ گردآورنده «نامه امیرالمومنین(ع) به قاضی اهوازی» گفت: این نامه الگویی نمونه از قضاوت در اسلام است که باید سرلوحه کار قضات قرار گیرد. 

حجت الاسلام والمسلمین سید محمدرضا حسینی جلالی امروز در «پیش نشست همایش بین المللی حکومت علوی، نگاهی پس از چهارده قرن» در تشریح متن کامل نامه قاضی اهوازی به امیرالمومنین(ع) اظهار داشت: رفاعه بن شداد البجلی(قاضی اهوازی) از شخصیت های بزرگ بجلی و از شیعیان و اصحاب علی(ع) بوده و مواقف بسیار مهمی در تاریخ خود دارد.


وی تصریح کرد: رفاعه در جمل و صفین پرچمدار قبیله خود بوده است و نام وی در حرکت اهالی کوفه برای دعوت از امام حسین(ع) در ردیف سلیمان بن صرد خزاعی  قرار دارد و تنها فرمانده ای بود که در قضیه توابین باقی می ماند و شهید نمی شود و به کوفه بازمی گردد و حرکت مختار را کلید می زنند و در یکی از جنگ های مختار کشته می شود.        

گردآورنده «نامه امیرالمومنین(ع) به قاضی اهوازی» با اشاره به این که این نامه را رفاعه به امیرالمومنین(ع) ارسال می کند و حضرت به قلم خودشان پاسخش را می دهد، گفت: رفاعه در این نامه به حضرت می گوید من فقیه نیستم و به همین دلیل قضاوت برای من سنگین است و این روش را به من یاد بدهید که حضرت پاسخ نامه را بر اساس ۱۴۰ ماده ارسال می کند.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی جلالی تصریح کرد: این نامه با ولایت عهدی مالک اشتر تفاوت دارد، چرا که مالک به عنوان حاکم به مصر اعزام شد، اما این نامه برای امر قضا ارسال شده است.

وی با اشاره به موضوعاتی که در نامه امیرالمومنین(ع) به قاضی اهوازی وجود دارد، ابراز داشت: حقیقت قضا و امور آن، امانت قضاوت، علم و فهم قاضی، مشورت قضا، سیره کارگزاران نظام قضایی، روش برخورد با قاضی فاسد، حبس، تعلیم به مردم، کیفیت خصم؛ احکام های ادیان، اهل کتاب، مرتدان، آب، منابع طبیعی، خانواده، تعدد زوجات، محارم، معاملات اموال، مضاربه، فروش آلات لهو، احتکار، صرافی و ربا بخشی از موضوعاتی است که در این نامه مطرح شده است.  

حجت الاسلام والمسلمین حسینی جلالی با بیان این که‌ گردآورنده «نامه امیرالمومنین(ع) به قاضی اهوازی» با بیان اینکه حضرت علی(ع) اهتمام به ساخت بنای مساجد را از وظایف قاضی عنوان کرده اند، ابراز داشت: همچنین حضرت تاکید کرده اند قاضی در گام نخست خانواده خود را تربیت کند تا از جرم و خطا پرهیز کنند و این مسئله نشان دهنده این است که خانواده ها و آشنایان قضات مصون از رسیدگی به جرم نیستند.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی جلالی با بیان این که امروز بسیاری از میراث فرهنگی در اختیار ما قرار دارند اما تفسیر نشده اند، گفت: ۳۰ هزار از ۵۰ هزار نسخ خطی کتابخانه ملی ایران هنوز شناخته نشده هستند و مفسران به سراغ آن ها نرفته اند و در نجف اشرف نیز به دلیل سختی متون، مفسرین نتوانسته اند معرفی کنند.

گردآورنده «نامه امیرالمومنین(ع) به قاضی اهوازی» با تاکید بر اینکه ما باید میراث‌های گذشته را عزیز بداریم و آن ها را بشناسیم، تصریح کرد: کار شریف سید رضی خوب بوده است، اما می توان ده کار مشابه نظیر نهج البلاغه را گردهم آورد که بر اساس بلاغت نباشد.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی جلالی در پایان خاطرنشان کرد: نهج البلاغه بر اساس بلاغت است و به همین دلیل همه افراد نمی توانند به خوبی آن را متوجه شوند.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


6 + 7 =