تفکر متحجرانه برخی مسؤولان سیاسی بیانگر دوستی با دشمن است/ دنبال روضه خوانی که فقط بیان کننده مصائب کربلا است نباشید

آیت الله علم الهدی
آیت الله علم الهدی در حرم مطهر رضوی گفت: مبارزه با کفر و دفاع از دین مسأله ای تاریخی و منحصر به ائمه نیست بلکه مبارزه با دشمن در هر شرایط و زمانی وظیفه مسلمانان است اما متأسفانه برخی مسؤولان سیاسی آن را تفکری متحجرانه می پندارند و تمایل به دراز کردن دست دوستی به دشمن را دارند.

آیت الله سید احمد علم الهدی، امام جمعه مشهد ظهر امروز در ویژه برنامه هفتمین روز محرم الحرام حرم رضوی در رواق امام خمینی(ره) اظهار کرد: آنچه برای سیدالشهدا در کربلا صورت گرفت، منحصر به یک رسالت امام نبود که امام حسین(ع) بر حسب علم امامت و تکلیف شناسی مقام ولایت خود انجام داده باشند، بلکه یک تکلیف عمومی اسلامی برای همه مسلمانان است که در همه شرایط مکانی و زمانی وجود دارد اما سیدالشهدا(ع) با توجه به این که امام و حجت خدا بودند این وظیفه را به شکل قطعی و جامع انجام دادند.

وی تصریح کرد: امروز با وجود همه روشن اندیشی ها این مسأله برای مردم به عنوان تفکری متحجرانه و دارای مرز است که چنین بر زبان ها جاری می شود؛ اجرای آن برنامه مختص ابی عبدالله الحسین(ع) بود که حضرت صرفا به جهت امام بودن در آن زمان و شرایط انجام دادند و به عنوان یک تکلیف اسلامی و قرآنی متوجه دیگران نیست.

امام جمعه مشهد اظهار کرد: این موضوع قبل از پیروزی انقلاب برای مبارزه با طاغوت به عنوان مسأله ای مطرح و بحث می کردند، خیلی ها وارد عرصه مبارزه نمی شدند و تنها به حوزه عبادی و عزاداری سیدالشهدا(ع) به طور فردی در منازل خود اکتفا می کردند.

وی افزود: اگر تکلیف همان راه سیدالشهدا(ع) در کربلا بود که ایشان به همراه اصحاب در مقابل طاغوت تا مرحله نهایی پیش رفتند و شما چرا برای مبارزه با طاغوت قدمی برنمی دارید، در عین اینکه سینه زنی و عزاداری اظهار می کردند تکلیفی ندارند و برای تعیین تکلیف باید تا ظهور امام عصر(ع) صبر کرد.

نماینده مردم خراسان رضوی در مجلس خبرگان رهبری گفت: منطق شان این بود که کربلا مسأله شخصی و مختص امام بود که برحسب ولایت مداری خود حتی تا مرز گرفتارشدن اهل بیتش پیش رفتند.

وی بیان کرد: علی رغم محکوم شدن این تفکر متحجرانه، روشن اندیشی ها و رشد دینی و سیاسی مردم امروز بطلان این حرف را ثابت کرده است در عین حال عده ای متحجر معتقدند در حاکمیت دینی برای براندازی کفر و ستم در دنیا وظیفه ای نداریم.

آیت الله علم الهدی تأکید کرد: مبارزه با طاغوت یک وظیفه عمومی تعیین شده از سوی خدا است و کربلا تابلو شفاف جامع و کاملی برای انجام این وظیفه است.

وی با اشاره به آیات ۱۷۲ و۱۷۳ سوره آل عمران که شأن نزول آن جنگ احد است، ابراز کرد: کسانی که خدا و رسولش را اجابت کرده اند، پس از زخمی و مجروح شدن در جنگ در حالی که بدن هایشان پاره پاره بود، رسوا خدا دعوت به جنگ با کفر دعوت کردند و آن ها باهمان وضعیت به جنگ با دشمنان خود رفتند، آنان افرادی با احسان تقوا بودند که اجر بزرگی نزد خدا دارند.

امام جمعه مشهد افزود: آن ها کسانی بودند که وقتی با آن وضعیت تن های زخمی متوجه حمله دشمن شدند باور و اعتقادشان به خدا افزوده شد که خدا بهترین یاور، وکیل، مدافع و محافظ است از این رو با همان وضعیت در تعقیب دشمن به راه یافتند.

نماینده مردم خراسان در مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: این دو آیه برای این جریان نازل کرده است فرمان راهبردی قرآن به مسلمانان است که وظیفه شان در دفاع دین مقابل دشمن چیست، راهبرد قرآن دارای سه اصل است که از آن استفاده می کنیم اما به نمونه عملی که این سه اصل را نشان داد تابلوی رنگین سیدالشهدا در کربلا بود.

وی تصریح کرد: عملکر امام حسین(ع) تنها اجرای وظیفه خاص امامتی و ولایتی نبود بلکه اجرای راهبردهای قرآن برای مسلمانان در خط دفاع از دین در مقابل کفار در هر زمان و شرایطی بیان کرده است.

آیت الله علم الهدی عنوان کرد: این ها اصول راهبردی برای من و شما و جامعه دینی ما در این زمان هست که نمونه عملی، جامع و کاملش را سیدالشهدا(ع) در کربلا انجام داد.

دفاع از دین مرز ندارد

وی با بیان این که اولین اصل مسأله مرزنشناسی در دفاع از دین است، مطرح کرد: در مبارزه با کفر تا کجا باید جنگید؛ تا جایی که از پیروزی مأیوس شویم، تاجایی که در موازنه قدرت خود را بالاتر قدرت دشمن ببیینم یا تا جایی که تجهیزاتمان در مقابل دشمن کامل باشد و اگر متوجه شویم که تجهیرات کامل برای دفاع از دین در مقابل دشمن نداریم یا اگر احساس کردیم تجهیزات دشمن در موازنه قدرت از ما به مراتب بیشتر و قوی تر است و اگر وارد مبارزه برای دفاع از دین شویم از دشمن شکست می خوریم.

نماینده مردم خراسان رضوی در مجلس خبرگان رهبری با بیان این که در هر حال ما برای دفاع از دین وظیفه داریم، ادامه داد: برای دفاع از دین نمی توان حد و مرزی نمی توان تعیین کرد و اجازه هر نوع تجاوز به دین و براندازی آن را به دشمن دهیم و در منزل خود نشسته و ایمان خود با خواندن نماز های واجب و روزه را حفظ کنیم ودر سایر امور دخالتی نکینم زیرا قدرت دفاع از دین را نداریم.

وی افزود: این منطق برخی افراد است، همچنین در عرصه سیاسی ما، هم در مسؤولان حکومتی و هم در جریان تحجری که مقابل انقلاب ما ایستاده است عده ای اینگونه فکر می کنند که وظیفه ای برای دفاع از دین نداریم زیرا قدرت مبارزه را به لحاظ نابرابری موازنه قدرت، نداشتن نیرو و تجهیزات در حد دشمن نداریم.

امام جمعه مشهد با بیان این که تاسوعا و عاشورا منحصر به گریه و سینه زنی برای امام حسین(ع) نیست، ابراز کرد: تاسوعا و عاشورا راهبردی عملی و کاربردی برای امروز اسلام است که باید برای ما تعیین تکلیف و تعیین مسیرحرکت کند.

حمله دشمن به اقتصاد ما

آیت الله علم الهدی هشدار داد: دنبال روضه خوانی که فقط بیان کننده مصیبت کربلا است نباشید، بلکه دنبال کسی باشید که  راهبر تاسوعا و عاشورا را به طور کاربردی تبیین کند.

نماینده مردم خراسان رضوی در مجلس خبرگان رهبری بیان کرد: امروز کفر جهانی بنا دارد ریشه اسلام را برکند و پیامبر اکرم(ص) را براندازی کند و از آنجا که زورشان به ما نرسیده است، اقتصاد، سفره و شکم مارا هدف قرار داده اند تا کم بیاوریم و دست دوستی به آن ها دهیم، اما این معنای تاسوعا و عاشورا نیست به محض حمله  به اقتصاد، خلوت شدن بازارهایمان، کم شدن پولمان  شانه خالی کنیم و دست دوستی دراز کنیم.






اخبار مرتبط

  • روحانیت نباید در مقابل مردم ژست حکومتی به خود بگیرد
  • مشکلات اقتصادی؛ نتیجه روی کارآمدن افراد نالایق
  • مسؤولان وضعیت اقتصادی و معیشتی مردم را مدیریت کنند
  • آیت‌الله مصباح الگویی برای جامعه طلبگی و دینی است
  • خواص بی بصیرت؛ قصه پر غصه دیروز و امروز
  • آیت الله یزدی از نیروهای پا به کار انقلاب بود
  • امام رضا دین را از نابودی و اسلام را از انحراف نجات دادند
  • لزوم الگوگیری مسلمانان از سیره رسول‌الله در مبارزه با مستکبران
  • دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


    2 + 8 =