عضو اتاق تبلیغ خراسان: ملاک موفقیت حوزه های علمیه میزان پاسخگویی به نیاز جامعه است

حجت الاسلام وفایی با تأکید بر لزوم کیفیت دادن به گزینش و آموزش داوطلبان ورود به حوزه متناسب با نیاز جامعه، گفت: ملاک موفقیت حوزه های علمیه میزان پاسخگویی آنها به نیاز جامعه است.

حجت الاسلام محمد وفایی، رییس هیأت امنا و مدیر مدرسه علمیه سلیمانیه در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، با اشاره به اهمیت بروزرسانی نظام پذیرش طلاب در حوزه های علمیه، گفت: هر نظام آموزشی اگر مدام خود را به روز نکند دچار ضعف ها و خلأهایی خواهد شد که آسیبهای متعددی را به دنبال دارد.

وی با تأکید بر لزوم کیفیت دادن به گزینش و آموزش داوطلبان ورود به حوزه متناسب با نیاز جامعه، اظهار کرد: بر اساس تدابیر علما و مراجع تقلید به ویژه رهبر معظم انقلاب تاکنون کارهای ارزشمندی برای نظام سازی و پیشرفت در حوزه صورت گرفته است.

مدیر مدرسه علمیه سلیمانیه ادامه داد: با این وجود و با توجه به نیازهایی که برای تربیت نیروهای انسانی متخصص در علوم دینی در جامعه وجود دارد، ضرورت ایجاب می کند تحولاتی در رفع نقائص و بروزرسانی نظام آموزش و پژوهش حوزه ایجاد شود.

کارکردهای حوزه به تناسب هر یک از اقشار جامعه تبیین شود

حجت الاسلام وفایی با تأکید بر اینکه در جذب افراد به حوزه می توان بهتر از آنچه انجام می شود، عمل کرد، افزود: وقتی می شود جذب خوبی داشت که داوطلبان اطلاعات لازم را از انتخاب خود داشته باشند اما آنچه اکنون انجام می شود، اطلاع رسانی عمومی در سطح رسانه ها است، در حالی که سطوح و اقشار مختلف جامعه هر یک به تناسب باید با کارکردهای حوزه آشنا شوند.

زمانی می توانیم رضایت داشته باشیم که پاسخگوی نیاز جامعه باشیم

وی در ارزیابی وضعیت استعدادیابی در حوزه های علمیه، افزود: با توجه به نیازهای فراوانی که در جامعه و خارج کشور برای بهره گیری از کارشناسان دینی در رده های مختلف وجود دارد نمی شود گفت گزینش استعدادها به حد غایی رسیده است؛ رضایت کامل را زمانی می توانیم داشته باشیم که پاسخگوی نیاز جامعه باشیم.

رییس هیأت امنای مدرسه علمیه سلیمانیه اضافه کرد: پاسخگویی به نیاز جامعه وابسته به نظام آموزشی حوزه است و در این زمینه نیز وقتی موفق می شویم که بدنه کلی حوزه و دست اندکاران برنامه ریزی و مجریان امور، هماهنگ عمل کنند.

بستر انقلابی بودن آنگونه که باید در حوزه فراهم نیست

حجت الاسلام وفایی درباره اهمیت کادرسازی برای انقلاب از سوی حوزه علمیه، خاطرنشان کرد: در سطح کلان تلاشهای خوبی در راستای اجرایی کردن مطالبات رهبری است اما هنوز تا وضعیت مطلوب فاصله داریم.

وی گفت: یکی از دلایلی که رهبر معظم انقلاب بر انقلابی بودن حوزه ها تأکید دارند این است که انتظارات جامعه و نظام از حوزه علمیه زمانی محقق می شود که حوزه انقلابی باشد اما اکنون بستر انقلابی بودن آنگونه که باید فراهم نیست.

استاد حوزه علمیه یادآور شد: به هر نسبتی که بتوانیم در راستای مطالبات امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب حرکت کنیم، توفیقات بهتری در امور اجرایی خواهیم داشت.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


4 + 8 =