۲ تبسم قرآن

حجت الاسلام سید مهدی واعظ موسوی استاد حوزه و دانشگاه ، عضو هیئت امناءاتاق فکر تبلیغ و مشاور خانواده

حجت الاسلام سید مهدی واعظ موسوی استاد حوزه و دانشگاه ، عضو هیئت امناءاتاق فکر تبلیغ و مشاور خانواده

_

إِذْ قَالُوا : لَیُوسُفُ وَ أَخُوهُ أَحَبُّ إِلَىٰ أَبِینَا مِنَّا وَ نَحْنُ عُصْبَهٌ إِنَّ أَبَانَا لَفِی ضَلَالٍ مُّبِینٍ !

(یوسف ۸)
_

إِنْ أَحْسَنْتُمْ أَحْسَنْتُمْ لِأَنْفُسِکُمْ ، وَ إِنْ أَسَأْتُمْ فَلَهَ!

اگر نیکی کنید به خودتان نیکی کرده اید و اگر بدی کنید باز به خود کرده اید !

(اسراء ۷)

هر چه کنی به خود کنی ، گر همه نیک و بد کنی ! این آیه سطح توقع ما را از دیگران پایین می آورد ؛ و احساس بی نیازی ما را بالا می برد ! احساس بی نیازی به شما قدرت می بخشد ؛ احساس بی نیازی مقبولیت و محبوبیت ما را در چشم دیگران افزایش می دهد ! چونان باران بباریم ؛ و همچون خورشید بتابیم ! خورشید چشم به راه دریافت پاسخ محبت هایش نیست ! ما بخشی از نقد طلایی عمر را صرف گله کردن از دیگران می کنیم ؛ و چنان محکم دست خود را بر پشت دست دیگر می کوبیم ، و با خشم می گوییم : بشکند این دست که نمک ندارد ! وقتی به همسرم محبت می کنم ، چرا باید منتظر سپاسگزاری او باشم ؟! شاید او شکور نباشد ، و این موجب خشم و رنج من شود ! اگر منتظر لطف او نباشم ، احساس بی نیازی کرده ام !

(مانند چشمه بجوش و انتظاری نداشته باش !)
____________________________

إِنَّ اللّهَ لاَ یَظْلِمُ النَّاسَ شَیْئًا ، وَ لَکِنَّ النَّاسَ أَنفُسَهُمْ یَظْلِمُونَ !

خداوند به هیچ وجه به مردم ستم نمیکند، و لیکن مردم خود بر خویشتن ستم مى کنند !

(یونس ۴۴)

برخی از مراجعان از خداوند به مشاوران شکایت می کنند ! در پاسخ این افراد می گوییم : ما خداوندی را می پرستیم که عادل ، حکیم ، کریم ، مهربان و بخشنده است ؛ و از هر گونه عیب و نقص مبرا است ! ما خدای پنداری ذهن شما را نمی شناسیم ! خدایی که به اندازه تو نفهمد ، خدا نیست ؛ بلکه ساخته ذهن کوچک توست ! بی معرفتی و جهالت ریشه همه بدبختی ها است ! چه بسیار ستم ها و نادانی هایی که خود مرتکب می شویم ؛ پس شگفت نخواهد بود اگر از نتایجش در امان نباشیم ! بلا و مصیبتی که از ناحیه خداوند می رسد ، از نگاه عارفان لطف است ! حافظ شیرازی می گوید : حاشا که من از جور و جفای تو بنالم ؛ بیداد لطیفان همه لطف است و کرامت !

(از خداوند شکایت نکنیم !)
____________________________

روزه

فَإِمَّا تَرَیِنَّ مِنَ الْبَشَرِ أَحَدًا فَقُولِی :

إِنِّی نَذَرْتُ لِلرَّحْمَٰنِ صَوْمًا فَلَنْ أُکَلِّمَ الْیَوْمَ إِنسِیًّا !

(مریم ۲۶)
____________________________

فَأَمْسِکُوهُنَّ بِمَعْرُوفٍ أَوْ فَارِقُوهُنَّ بِمَعْرُوفٍ !

… به شایستگى نگاهشان دارید ، یا به شایستگى از آنان جدا شوید !

(الطلاق ۲)

ادامه زندگی ، و یا جدایی و طلاق هر دو باید به شکلی شایسته و پسندیده باشد ! بعضی ها با این که معتقد به ادامه زندگی هستند ، اما کمترین سعی و تلاشی برای سازگاری و مسالمت نمی کنند ؛ و با دعوا و بداخلاقی به ادامه زندگی می پردازند ؛ و یا در فرآیند طلاق و جدایی توهین و تحقیر را روا می دارند ! در حالی که گویا قرآن ما را در هر دو انتخاب به آرامش ، متانت ، ادب ، انسانیت ، انصاف ، عدالت ، اعتدال و عقلانیت فرا می خواند ! برای زندگی زناشویی چهار تصور ذهنی ممکن است ، که دو تای آن برای قرآن قابل قبول نیست ! یک) ادامه زندگی همراه با دعوا و نزاع ؛ دو) طلاق و جدایی همراه با توهین و تحقیر ؛ سه) ادامه زندگی با سازگاری و گذشت ؛ چهار) طلاق و جدایی همراه با مسالمت ! دو شکل اول مطلوب نیست ! فقط شکل سوم مطلوب است ؛ و شکل چهارم آخرین راه حل است !

(یا خوب زندگی کنیم ، و یا خوب جدا شویم !)
____________________________

فَإِنْ أَرْضَعْنَ لَکُمْ فَآتُوهُنَّ أُجُورَهُنَّ ، وَ أْتَمِرُوا بَیْنَکُم بِمَعْرُوفٍ ، وَ إِن تَعَاسَرْتُمْ فَسَتُرْضِعُ لَهُ أُخْرَى !

پس اگر خانم ها براى شما [بچه] شیر مى دهند مزدشان را به ایشان بدهید ، و به شایستگى میان خود به مشورت پردازید ، و اگر کارتان با هم به دشوارى کشید [زن] دیگرى [بچه را] شیر دهد !

(الطلاق ۶)

واژه (لکم) به معنای (برای شما مردان) نشان دهنده آن است ، که مسؤولیت سرپرستی و تأمین هزینه های فرزندان به عهده پدر خانواده است ! و در واقع مردان در مقابل زحمات و فداکاری های همسران بدهکارند ! از این رو اگر برای شیردادن نوزاد مزدی بخواهند ، درخواست گزافی نیست ! البته کم تر شنیده ایم مادری مسلمان و پر از عشق مزدی طلب کرده باشد ؛ چرا که مسؤولیت پذیری و تلاش های بی وقفه شوهرش برای آسایش او و فرزندانش را از یاد نمی برد ؛ و در واقع لطف و محبت همسرش او را نمک گیر کرده است ؛ از این رو رابطه مهرآمیز حقیقی خود با شوهرش را به رابطه ای حقوقی و خشک مبدل نمی سازد !

(حقیقی زندگی کنیم ، و نه حقوقی)
____________________________
فَلَمَّا سَمِعَتْ بِمَکْرِهِنَّ أَرْسَلَتْ إِلَیْهِنَّ وَأَعْتَدَتْ لَهُنَّ مُتَّکَأً وَآتَتْ کُلَّ وَاحِدَهٍ مِّنْهُنَّ سِکِّینًا وَقَالَتِ اخْرُجْ عَلَیْهِنَّ فَلَمَّا رَأَیْنَهُ أَکْبَرْنَهُ وَقَطَّعْنَ أَیْدِیَهُنَّ وَقُلْنَ حَاشَ لِلَّهِ مَا هَٰذَا بَشَرًا إِنْ هَٰذَا إِلَّا مَلَکٌ کَرِیمٌ !

(یوسف ۳۱)

از امیرالمؤمنین امام علی (ع) نقل شده است که فرمود : خشم انسان عاقل در رفتار اوست ، و خشم نادان در گفتار اوست !
____________________________

فَوَجَدَ فِیهَا رَجُلَیْنِ یَقْتَتِلَانِ ، هَٰذَا مِنْ شِیعَتِهِ وَ هَٰذَا مِنْ عَدُوِّهِ ۖ فَاسْتَغَاثَهُ الَّذِی مِنْ شِیعَتِهِ عَلَى الَّذِی مِنْ عَدُوِّهِ ، فَوَکَزَهُ مُوسَىٰ فَقَضَىٰ عَلَیْهِ ۖ قَالَ : هَٰذَا مِنْ عَمَلِ الشَّیْطَانِ ۖ إِنَّهُ عَدُوٌّ مُضِلٌّ مُبِینٌ !

موسی (ع) دو مرد را در شهر دید که با هم می جنگیدند ، یکی از آن ها از پیروان موسی (ع) بود ، و دیگری از دشمنانش ؛ پس آن که از پیروان او بود بر زیان کسی که از دشمنانش بود ، از موسی (ع) یاری خواست ! پس (موسی) به او مشت (محکمی) زد و کارش را ساخت ، (مُرد ، موسی) گفت : «این از عمل شیطان بود ، بی گمان او دشمن گمراه کننده آشکاری است !»

(قصص ۱۵)

حضرت موسی (ع) با این که از گناه معصوم و مبرا بود ، اما از کار خویش دفاع نکرد ! چه خوب است ما هم چونان انسان های وارسته ، فرهیخته ، فروتن و هشیار با شهامت خطای خود را بپذیریم !

(از اشتباهات دفاع نکنم !)
____________________________

فِیهِنَّ خَیْرَاتٌ حِسَانٌ !

در آن جا [زنانى] نکوخوى و نکورویند !

(الرحمن ۷۰)

گویا در این آیه (خیر و حسن) دو صفت مکمل برای زنان بهشتی است . به نظر می رسد نکورویی با زیبارویی متفاوت باشد ! یعنی : حسن و جمال به یک معنا نیستند ؛ گر چه معمولا این دو واژه به جای هم به کار می رود ؛ و هم معنا و مترادف تصور می شوند ! اما شاید نکورویی و حسن صورت برخواسته از نکوخویی و حسن سیرت باشد ! چرا که برخی از زیبارویان با جمال بدخوی اند و بی کمال ! ابروی نکورویان حسن دگری دارد ، گر چه همه را باشد از پیر و جوان ابرو ! حکیمی می گفت : زن زیبا و بد زبان مانند کوزه زهر است ! زیبارویی و جمال ریشه در درون ندارد ؛ اما نکورویی و حسن از درون سرچشمه می گیرد ! ناگفته نماند که ملاحت و نمکین بودن امتیاز دیگری است که وقتی با حسن جمع شود به قول حافظ شیرین سخن شیرازی جهان گیر خواهد بود ! حسنت به اتفاق ملاحت جهان گرفت ، آری به اتفاق جهان می توان گرفت !

(نکورویان برتر از زیبارویان اند)
____________________________

لَا تُکَلَّفُ نَفْسٌ إِلَّا وُسْعَهَا !

(البقره ۲۳۳)

لَا یُکَلِّفُ اللَّهُ نَفْسًا إِلَّا وُسْعَهَا !

(البقره ۲۸۶)
____________________________

لا یُحِبُّ اللّهُ الْجَهْرَ بِالسُّوَءِ مِنَ الْقَوْلِ إِلاَّ مَن ظُلِمَ ، وَ کَانَ اللّهُ سَمِیعًا عَلِیمًا !

خداوند دوست نمی دارد صدا به گفتار بد بلند شود ، مگر [از] کسى که بر او ستم رفته باشد ، و خداوند شنواى داناست!

(النساء ۱۴۸)

زبان به بیان زشتی های همسر و فرزندان مان باز نکنیم ! از خواهر ، برادر و والدین خود بد نگوییم ! در نیایش می خوانیم : ای کسی که زیبایی ها را آشکار می کنی ، و زشتی ها را می پوشانی ! (یا من اظهر الجمیل و ستر القبیح) انسان الهی نیز نباید صدایش را به بیان زشتی ها بلند کند ؛ مگر به او ستم شده باشد ! چرا که خداوند دوست دارد ظالم رسوا شود ؛ تا کسی هوس ظلم در دل نپروراند ! یادآوری این نکته که : (خداوند شنوای داناست) ما را در تشخیص ستم محتاط می کند ! مبادا کسی به بهانه مظلومیت صدای خویش را به بیان بدی بلند کند ! بنابراین تا می توانیم از زیبایی ها و خوبی ها بگوییم !

(بیانگر زیبایی ها باشیم !)
____________________________

لَهَا مَا کَسَبَتْ ، وَ عَلَیْهَا مَا اکْتَسَبَتْ !

(البقره ۲۸۶)
____________________________

مَن یُنَشَّأُ فِی الْحِلْیَهِ ، وَ هُوَ فِی الْخِصَامِ غَیْرُ مُبِینٍ !

کسى که در زیور آلات پرورش یافته ، و در بحث غیر آشکار است !

(زخرف ۱۸)

آیه الله جوادى آملی در کتاب زن در آیینه جمال و جلال ، زن را مظهر جمال و مرد را مظهر جلال الهی می داند . آفرینش در دو عرصه نرم و سخت قابل توضیح است . زن برای عرصه های نرم آفریده شده است ؛ و مرد برای عرصه های سخت ! قرآن در بیان روانشناسی زن ، به زیباگرایی ، زیباخواهی ، زیبادوستی و زیباشناسی زن اشاره دارد ؛ بی توجهی و بی میلی ما مردان به زر و زیور ، و به طور کلی بی رغبتی ما مردان به بخش های نرم افزاری هستی برای خانم ها رنج آور است . خداوند ظهور جنس زن را در عرصه های سخت و خشن نفی می کند ؛ مبادا خانم ها را به عرصه بحث های استدلالی و خسته کننده بکشانیم ؛ و روح لطیف زن را با سخنان سخت و خشک آزرده کنیم ! هیچ عاشق سخن سخت به معشوق نگفت !

(با خانم ها بحث نکنیم !)
____________________________

وَ أَشْهِدُوا ذَوَیْ عَدْلٍ مِّنکُمْ ؛ وَ أَقِیمُوا الشَّهَادَهَ لِلَّهِ ؛ ذَلِکُمْ یُوعَظُ بِهِ مَن کَانَ یُؤْمِنُ بِاللَّهِ وَ الْیَوْمِ الْآخِرِ !

و دو تن مرد عادل را از میان خود گواه گیرید ؛ و گواهى را براى خدا به پا دارید ؛ این پند به آن که به خدا و روز قیامت ایمان دارد داده مى شود !

(الطلاق ۲)

قرآن در فرآیند طلاق و جدایی شاهد گرفتن دو مرد عادل را ضروری و لازم شمرده است ! شاید این حکم و دستور قرآن از آن رو است که به محض عصبانیت و خشم نتوانم از همسرم جدا شوم ؛ بلکه شاید با مراجعه به دو مرد عادل خشم و غضبم فروکش کند ! چرا که انسان عادل اهل گناه و هوسرانی نیست ؛ و از عقل نسبی بیشتری برخوردار است ؛ از این رو چه بسا زن و شوهر را به سازش و گذشت فرا بخواند ؛ و با زیرکی و عقل مانع از طلاق شود ! از این آیه و حکم می توان الهام گرفت که لزوم حضور دو مرد عادل در تصمیمات سرنوشت ساز ، مؤثر ، خطرناک و حساس ضرورى است ؛ و نباید در تصمیمات مهم زندگی خودسرانه اقدام کنیم !

(خودسرانه تصمیم نگیریم !)
____________________________

وَ الْوَالِدَاتُ یُرْضِعْنَ أَوْلَادَهُنَّ حَوْلَیْنِ کَامِلَیْنِ لِمَنْ أَرَادَ أَن یُتِمَّ الرَّضَاعَهَ !

(البقره ۲۳۳)
____________________________

وَ أَنْکِحُوا الْأَیَامَىٰ مِنْکُمْ وَ الصَّالِحِینَ مِنْ عِبَادِکُمْ وَ إِمَائِکُمْ ۚ إِنْ یَکُونُوا فُقَرَاءَ یُغْنِهِمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ ۗ وَ اللَّهُ وَاسِعٌ عَلِیمٌ !

به مردان و زنان مجردتان همسر دهید . و به غلامان و کنیزان شایسته خود (نیز همسر دهید.) اگر فقیر باشند خداوند از فضل خویش آنان را بی نیاز می کند . و خداوند گشایش دهنده ی آگاه است !

(نور ۳۲)

ازدواج از جدی ترین و ضروری ترین نیازهای یک انسان است ! هر فرد بالغی در هر سطحی از ایمان ، دانش ، ثروت ، زیبایی ، و در هر سطحی از طبقات اجتماعی که باشد ، نیازمند همسر است ! تک تک افراد خانواده ، فامیل ، همسایگان ، همکاران و هم چنین نظام اسلامی و مردم موظف اند نسبت به ازدواج دختران و پسران مجرد ، و نیز بیوگان و مردان بی همسر اقدام فوری کنند ! ادامه تحصیل ، سربازی نرفتن و مانند آن مانع ازدواج نیست ! خداوند فقر را مانع ازدواج نمی داند ! او وعده فرموده است که از فضلش بی نیاز کند !

(واسطه گری در ازدواج وظیفه است !)
____________________________

وَ إِن کُنَّ أُولَاتِ حَمْلٍ فَأَنفِقُوا عَلَیْهِنَّ حَتَّى یَضَعْنَ حَمْلَهُنَّ !

و اگر (خانم ها) باردارند هزینه هایشان را تأمین کنید ، تا وضع حمل کنند !

(الطلاق ۶)

این آیه نشان می دهد که زنان در دوران بارداری نیاز به مراقبت های ویژه دارند.زن ظریف آفریده شده است . پیامبر نازک اندیش اسلام زن را در شکنندگی به شیشه تشبیه کرده است ! زن باردار مانند ظرف آبگینه و بلورین است که در دلش ماهی کوچکی را می پروراند ! از این رو نباید با خشونت و تندخویی خاطر نازکش را مخدوش کرد ! زن به طور کلی زودرنج است ؛ و در دوران بارداری بیش از مواقع دیگر زودرنج خواهد شد ! در این ایام برای او خوردن شیر ، خرما ، و میوه هایی مانند سیب و به توصیه مى شود. قرائت و تلاوت قرآن برای مادر و جنین در رحمش مفید است. زن باردار باید احساس امنیت و آرامش داشته باشد ! لذا بحث های جنجالی و هیجانی برای زن باردار مطلوب نیست !

(از زنان باردار مراقبت ویژه شود)
____________________________

وَ عَلَى الْمَوْلُودِ لَهُ رِزْقُهُنَّ وَ کِسْوَتُهُنَّ بِالْمَعْرُوفِ !

(البقره ۲۳۳)
____________________________

وَ لَا تُضَارُّوهُنَّ لِتُضَیِّقُوا عَلَیْهِنَّ !

و به آن ها (خانم ها) آسیب و زیان نرسانید ، تا عرصه را بر آنان تنگ کنید !

(الطلاق ۶)

مرد به عنوان مدیر خانواده نباید همسرش را در مضیقه و تنگناهای اقتصادی قرار دهد ! او باید در تأمین خوراک ، پوشاک ، مسکن ، لوازم آرایشی و بهداشتی ، زر و زیور ، و نیازهای مادی همسرش کوشا باشد ؛ قصور و تقصیر مرد عرصه را بر همسرش سخت و تنگ خواهد ساخت ؛ و این از استحکام بنیان خانواده خواهد کاست ! هم چنین مرد باید نیازهای عاطفی او را تأمین کند ؛ که در فقه ما به (حق المصاحبه) شناخته شده است ! عدالت ، انصاف ، اخلاق ، احسان ، خوشرفتاری و صفاتی از این دست لازمه مدیریت عاقلانه و حکیمانه است ! و الا مرد به ظلم و بی انصافی آلوده خواهد شد ! ناگفته پیداست که تکلیف به قدر طاقت است ! از این رو زن عاقل و فهیم سازگاری و همکاری با شوهرش را فراموش نخواهد کرد ؛ و او نیز عرصه را بر شوهرش تنگ نخواهد ساخت !

(عرصه را بر همسرم تنگ نسازم !)
____________________________

وَ لاَ تَکُونُواْ کَالَّذِینَ خَرَجُواْ مِن دِیَارِهِم بَطَرًا وَ رِئَاء النَّاسِ وَ یَصُدُّونَ عَن سَبِیلِ اللّهِ ، وَ اللّهُ بِمَا یَعْمَلُونَ مُحِیطٌ !

و مانند کسانى مباشید که از خانه هایشان با سرمستى و خودنمایى خارج شدند ؛ و [مردم را] از راه خدا باز مى داشتند ؛ و خدا به آن چه مى کنند احاطه دارد !

(الأنفال ۴۷)

برخی از خانم ها و آقایان در رفت و آمد ، خرید ، خوردن ، پوشیدن ، ازدواج ، عروسی ، عزا ، میهمانی ، مسافرت و حتی تحصیل دانش ، آهنگ فخرفروشی و خودنمایی دارند ! و نه تنها رضایت خداوند را در نظر نمی گیرند ، بلکه در پی خشنودی خود نیز نیستند ! راحتی و آسایش خود را نیز فدای چشم مردم می کنند ! و از آن جا که خودنمایی توجه مردم را از خداوند به ریاکار معطوف می دارد ، ریاکار بازدارنده از راه خدا شمرده می شود !

(سرمستی ، خودنمایى و ریاکاری ممنوع!)
____________________________

وَ وَصَّیْنَا الْإِنسَانَ بِوَالِدَیْهِ ، حَمَلَتْهُ أُمُّهُ وَهْنًا عَلَى وَهْنٍ ، وَ فِصَالُهُ فِی عَامَیْنِ ، أَنِ اشْکُرْ لِی وَ لِوَالِدَیْکَ ، إِلَیَّ الْمَصِیرُ !

و انسان را به پدر و مادرش سفارش کردیم ، مادرش به او باردار شد سستى بر روى سستى ، و از شیر باز گرفتنش در دو سال است [آرى ! به او سفارش کردیم] که سپاسگزار من و پدر و مادرت باش ؛ بازگشت به سوى من است !

(لقمان ۱۴)

خانواده دارای دو رکن مهم به نام پدر و مادر است . سپاسگزاری و قدردانی از آن دو و بزرگداشت مقام آنان موجب استحکام نهاد خانواده است . ناسپاسی زنان و مردان را برای پدر و مادر شدن بی میل و رغبت خواهد کرد ! اندیشه در رنج هایی که والدین به ویژه مادران برای ما کشیده اند ، ما را به سپاسگزاری و کرنش در گفتار و رفتار وا می دارد ! از این رو سپاسگزاری از والدین با سپاسگزاری از خداوند همراه شده است!

(از خداوند و والدین سپاسگزاری کنیم!)
___________________________

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا ! أَوْفُوا بِالْعُقُودِ !

ای اهل ایمان ! به قراردادهای خود وفا کنید !

(المائده ۱)

در ازدواج قراردادهای شفاهی و کتبی زیادی بین زن و شوهر بسته می شود ؛ که پس از ازدواج به خیلی از آن ها وفا نمی شود ! یکی از آن قراردادها تعهد به پرداخت مهریه است ! کسی که نمی تواند مهریه سنگینی را بپردازد چرا قبول می کند ؟! وفای به قراردادهای شفاهی مانند پذیرش پوشش اسلامی از سوی زن نیز باید پس از ازدواج دیده شود ! برخی از خانم ها و آقایان در شرایط هیجانی ، عاطفی و احساسی بسیاری از پیشنهادهای مطرح شده از سوی مقابل را می پذیرند ؛ اما گویا پس از ازدواج که شعله احساسات و هیجانات فرو می نشیند ، تازه به فکر فرو می روند ، و با پشیمانی بنای بی وفایی به آن چه متعهد شده اند را می گذارند ! این کار ویروس بی اعتمادی را در بین مردم رواج خواهد داد !

(به قراردادها وفا کنیم)
____________________________

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا ! کُتِبَ عَلَیْکُمُ الصِّیَامُ کَمَا کُتِبَ عَلَى الَّذِینَ مِنْ قَبْلِکُمْ لَعَلَّکُمْ تَتَّقُونَ !

ای کسانی که ایمان آورده اید ! روزه بر شما واجب شده است ؛ همان گونه که بر کسان پیش از شما واجب شده بود ؛ تا پرهیزگار شوید !

(البقره ۱۸۳)

خود تنظیمى ، خود کنترلى و خودمدیریتى راز روزه است ! انسان در امساک احساس هویت می کند ! وقتی بچه بودیم دوست داشتیم در جمع گروه همسالان ببینیم چه کسی می تواند نفس خود را بیشتر نگه دارد ؟ آن که موفق می شد ، برنده بود ! این تمرین و بازی کودکانه نشان می دهد که انسان تمایل دارد در امساک و خودداری ابراز وجود کند ؛ و به جلوه درآید ! از حکیمی پرسیدند راز روزه چیست ؟ گفت : پرنده چاق و فربه زود شکار می شود ؛ تا بخواهد به خودش تکانی بدهد و با وزن زیادش پرواز کند ، کار از کار می گذرد ؛ تازه اگر بتواند پرواز کند ! آری راز روزه و نخوردن در سبک تر شدن است برای پرواز !

(راز روزه خودکنترلى است !)
____________________________

یَا نِسَاء النَّبِیِّ ! لَسْتُنَّ کَأَحَدٍ مِّنَ النِّسَاء ، إِنِ اتَّقَیْتُنَّ ، فَلَا تَخْضَعْنَ بِالْقَوْلِ ، فَیَطْمَعَ الَّذِی فِی قَلْبِهِ مَرَضٌ ، وَ قُلْنَ قَوْلًا مَّعْرُوفًا !

اى زنان پیامبر ! شما مانند زنان دیگر نیستید ؛ اگر پرهیزکار باشید ؛ پس با ناز سخن مگویید ؛ تا آن که در دلش بیمارى است طمع ورزد ؛ و گفتارى پسندیده گویید !

(الأحزاب ۳۲)

از نگاه قرآن زنان مسلمان و مؤمن با زنان دیگر متفاوت اند ؛ از این رو باید در حرکات و سکنات شان متین ، سنگین و موقر باشند ! این نشان تقوا است ! مثلا : در شیوه سخن گفتن با مردان نامحرم نباید با ناز سخن گویند ! چرا که تحریک کننده خواهد بود ؛ و از این میان دل های بیمار به طمع می افتند ! البته ناپسند و زشت سخن نگویند ؛ بلکه مؤدبانه ، ولی به قدر ضرورت و نیاز ، و با وقار ، به گونه ای که مردان هرزه را به طمع واندارد !

(خانم های مسلمان در برابر نامحرمان با ناز سخن نگویند!)






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


9 + = 16