آیت الله جوادی ‌آملی: عده ای با اراجیف در جامعه ایجاد یأس می کنند| مردم از امثال ترامپ هزار به یک جو نمی‌خرند

حضرت آیت الله جوادی گفت: در سوره «احزاب» فرمود مرجفون باید حواسشان را جمع کنند وگرنه ما بساط اینها را جمع می‌کنیم چون آنها ذهن مردم را آلوده و یأس و ناامیدی در جامعه ایجاد می کنند.

به گزارش خبرگزاری رسا، جمعی از طلاب نخبه و استعدادهای برتر حوزه علمیه با حضور در شهرستان دماوند با حضرت آیت الله جوادی آملی دیدار و گفتگو کردند.

حضرت آیت الله جوادی آملی در این دیدار بیان داشت: مستحضرید خدای سبحان هر نعمتی را که به انسان داد، در برابر آن نعمت، مسئولیت می‌طلبد؛ فرمود: ﴿ثُمَّ لَتُسْئَلُنَّ یوْمَئِذٍ عَنِ النَّعیم﴾; این یک اصل قرآنی است. وجود مبارک امام رضا(سلام الله علیه) در ضمن این آیه بیان می دارد منظور این آیه آن نعمت‌های خوراکی نیست، بلکه نعمت ولایت، علم و معنویت است.

وی ادامه داد: استعداد درک مطالب وحیانی، جزء برترین نعمت‌های الهی است و اگر این نعمت نصیب کسی شد، یقیناً این شخص پیش خدا مسئول است که هم این استعداد را حفظ کند و هم آن را بارور نماید، یعنی برابر آن قیام و اقدام کند و جامعه را نیز به این نعمت متنعم کند و همواره شاکر باشد. در نتیجه اگر کسی استعداد بیشتری دارد مسئولیت بیشتری هم متوجه اوست.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم تصریح کرد: بهترین راه استفاده از نعمت استعداد و دیگر نعمات الهی، این است که آنچه را که ذات اقدس الهی به انسان داده است را صرف یک کار ابدی بکند. شما عزیزان که آمدید و در کنار سفره قرآن و عترت، نشستید باید بدانید که این علم یک علم ابدی است که هیچ گاه شما را رها نمی‌کند. این علم، به ما آبرو، شرف، عزت و کرامت می‌دهد.

حضرت آیت الله جوادی آملی با اشاره به آیات کلام الله مجید، تاکید کرد: خداوند می فرماید این کتاب که ﴿إِنَّا جَعَلْناهُ قُرْآناً عَرَبِیا﴾  متصل دائمی به علیّ حکیم است؛ ﴿وَ إِنَّهُ فی‏ أُمِّ الْکِتابِ لَدَینا لَعَلِی حَکیمٌ﴾؛ شما طنابی را گرفتید که پایینش عربی است و بالایش علیّ حکیم است. بعد به وجود مبارک رسول گرامی(علیه و علی آله آلاف التحیه و الثناء) فرمود: ﴿إِنَّکَ لَتُلَقَّی الْقُرْآنَ مِنْ لَدُنْ حَکیمٍ عَلیمٍ﴾؛ علم لدنّی، علمی در قبال فقه و اصول و تفسیر و نهج البلاغه نیست، اگر علمی را از «لدن» و نزد «اکرم» آموختیم، می‌شود علم لدنّی. اگر علم را از کتاب و کتیبه و استاد و امثال آن شنیدیم می شود همین علم عادی. تا پیش چه کسی بخوانیم!؟ ﴿إِنَّکَ لَتُلَقَّی الْقُرْآنَ مِنْ لَدُنْ حَکیمٍ عَلیمٍ﴾، این می‌شود علم لدنی. و این راه برای ما باز است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود ابراز داشت: از پرنیان و اطلس و دیبا، فرشی گران‌تر نداریم، این پرنیان و اطلس یک برگ توتی بود که می‌انداختند در سطل زباله. اما وقتی درس خواند، استاد و مکتب دید، شد اطلس؛ «تو فرشته شوی ار جهد کنی از پی آنک ٭٭٭ برگ توتست به تدریج کنندش اطلس»، اگر یک برگ توت می‌شود اطلس، چرا ما فرشته نشویم؟ راه که باز است. آن وقت جامعه هم به دنبال اطلس‌ها می‌گردد.

مفسر برجسته قرآن کریم ادامه داد: هیچ ممکن نیست شرق و غرب عالم دشمن ما باشد و ما افرادی مثل امام داشته باشیم و ایران آسیب ببیند. مردم عاقل‌اند، از ترامپ و امثال ترامپ و اسرائیل، هزار به یک جو نمی‌خرند و در دوران هشت ساله دفاع مقدس این را ثابت کردند. مردم به دنبال فرشته می‌گردند. نه بازیگر هستند، نه بازیگر را تحمل می‌کنند. ما هم می‌توانیم فرشته بشویم. برای اینکه برنامه، برنامه فرشته‌پروری است، معلم ما هم «اکرم» است: ﴿اقْرَأْ وَ رَبُّکَ الأکْرَمُ ٭ الَّذِی عَلَّمَ بِالْقَلَمِ﴾. اگر گفتند یک «اکرم» دارد تدریس می‌کند یعنی چه؟ یعنی درس کرامت می‌دهد و کرامت وصف فرشته‌هاست.

وی  در ادامه، با انتقاد از کسانی که در جامعه ایجاد یأس و ناامیدی می کنند، گفت: «مرجفون» عده ای در مدینه بودند که در سوره مبارکه «احزاب» درباره آنها فرمود: ﴿لَئِن لَمْ ینتَهِ الْمُنَافِقُونَ وَ الَّذِینَ فِی قُلُوبِهِم مَّرَضٌ وَ الْمُرْجِفُونَ فِی الْمَدِینَهِ﴾، مرجفون کسانی هستند که اراجیف را پخش می‌کنند. اراجیف که جمع رجفه است یعنی لرزه. خبر دروغ و بی‌اساس که تکیه‌گاهی ندارد، این گونه از خبرها را می‌گویند رجفه، جمعش هم می‌شود اراجیف. در سوره «احزاب» فرمود مرجفون باید حواسشان را جمع بکنند وگرنه ما بساط اینها را جمع می‌کنیم. برای اینکه آنها ذهن مردم را آلوده می کنند، جامعه را می لرزانند، یأس و ناامیدی در جامعه ایجاد می کنند.

حضرت آیت الله جوادی آملی در پایان ضمن دعا برای رفع معضلات اقتصادی در جامعه خاطرنشان کرد: چرا آدم خودش را ارزان بفروشد؟ چرا مثل موش زندگی کند؟ بعضی موش زندگی‌اند، بعضی بلبل زندگی‌اند. بعضی خیال می کنند چون آنها پس‌انداز دارند، اهل ذخیره‌اند، ارز بخرند و دلار بخرند، اینها روزی دارند در حالی که بلبل‌ها هم روزی می‌خورند: ﴿وَ کَأَینْ مِنْ دَابَّهٍ لا تَحْمِلُ رِزْقَهَا اللَّهُ یرْزُقُها وَ إِیاکُمْ﴾ مگر همه روزی‌ها مال افرادی است که موش گونه زندگی می کنند؟ این همه که اهل ذخیره و بانک و ارز و دلار و ایجاد بازار سیاه نیستند، روزی ندارند؟ فرمود روزی همه موجودات به دست من است. فرمود افرادی که همیشه در حال انبار کردن هستند، خیال نکنند تمام روزی‌ها، مال آنهاست نخیر کسانی که اهل بانک و ذخیره و ارز و دلار و معصیت کبیره و خیانت کردن به ملت و مملکت نیستند، اینها را من اداره می‌کنم.

وی اضافه کردند: بنابراین راه باز است. چرا آدم خودش را ارزان بفروشد؟ وقتی دو تا راه هست، فرمود هر دو را من تأمین می‌کنم، مختار هستی، می‌خواهی مثل موش زندگی کن، میخواهی ارز بخر، دلار بخر، بازار سیاه درست کن، جامعه را ملتهب کن؛ یا مثل کبوتر پرواز کن و خوش‌آهنگ باش. قرآن برای این است که ما کریم بشویم، ما در کنار سفره کرامت نشسته‌ایم که إن‌شاءالله امیدواریم این جامعه کریم، این امت کریم، این نظام کریم، این رهبر کریم، این مراجع کریم، این دولت و ملتی که إن‌شاءالله می‌خواهند کریمانه زندگی کنند، همه اینها در سایه ولی‌اش از ذات اقدس الهی مشمول عنایت الهی باشند.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


2 + = 5