رسانه و فیلم ابزاری اثرگذار برای تبلیغ دین است

رییس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم ، با بیان این‌که فیلم ابزاری اثرگذار در تبلیغ دین است، گفت: حوزه علمیه باید در عرصه تولید آثار رسانه‌ای از شعارزدگی و کارهای تبلیغاتی بی‎‏ثمر پرهیز کرده و به سمت ارتقای سطح فرهنگی و دینی مردم حرکت کند.

حجت‏الاسلام احمد واعظی، رییس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، پیش از ظهر امروز در دیدار اعضای برگزاری جشنواره فیلم حوزه با بیان این‌که حوزه‌های علمیه در عرصه استفاده از ابزارهای تبلیغی و رسانهای دنیا، جوان هستند، گفت: در همین راستا باید توجه داشته باشیم آثاری تولید کنیم که اثرگذاری معنوی داشته باشد.

وی افزود: ابزارهای تبلیغی و رسانه‎ای دنیا، به واسطه گستردگی و فراگیری‎اش باید در حوزه مورد استفاده قرارگیرد و نیاز است حوزویان مهارت استفاده از این ابزار را پیدا کنند.

رییس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم با اشاره به فیلم‌های تولید شده مذهبی، اظهار داشت: برخی اوقات دیده می‎شود فیلم‎های مذهبی به اندازه‌ای جلوه‏‎های محتوایی را مستقیم بیان می‎کند که فقط برای برخی مخاطبان خاص خود جذاب است و گاهی هم این فیلم‌ها به قدری سمبلیک می‏‎شود که درک محتوای فلسفی از آن برای بیشتر مخاطبان مقدور نیست.

حجت‌الاسلام واعظی ادامه داد: باید حوزه علمیه آثار مذهبی تولید کند که از این دو فضا خارج باشد و در عین محتوایی‌بودن، جذابیت هم داشته باشد یعنی مخاطب را تحت تأثیر محتوای غنی خود قرا دهد.

وی با بیان این‌که باید تلاش کنیم در حوزه فرهنگ دینی محتوایی کار کنیم و نه تبلیغاتی، خاطرنشان کرد: اثر هنری باید روان، خوش ساخت، اثرگذار و دارای حوزه اجتماعی گسترده باشد به صورتی که همگان بتوانند به راحتی آن را درک کنند.

رییس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم تصریح کرد: کار تولید فیلم و آثار رسانه‌ای در حوزه به تازگی شروع شده و راه طولانی را در پیش دارد ولی موضوعی که مهم است در این راه به آن توجه شود، خوب و درست شروع شدن آن است.

وی افزود: حوزه علمیه باید در عرصه تولید آثار رسانه‌ای از شعارزدگی و کارهای تبلیغاتی بی‎‏ثمر پرهیز کرده و به سمت ارتقای سطح فرهنگی و دینی مردم حرکت کند.

حجت‌الاسلام واعظی با بیان این‌که کار تبلیغی باید رشد طبیعی خود را داشته و به همان شیوه سنتی و اثرگذار اجرایی شود، بیان داشت: البته باید در کنار اجرای سنتی و اثرگذار تبلیغ به سراغ تبلیغ نوین دین در فضای جدید همچون رسانه و فیلم هم برویم و از فضای نوین به عنوان یک افق جدید به درستی استفاده کنیم.

وی با اشاره به این‌که مدیران فرهنگی حوزه و هنرمندان نیاز به پختگی و تجربه کافی در امر تولید فیلم‌های فاخر دارند، گفت: رسیدن به این مقوله نیاز به یاری نهادهای تأثیرگذاری همچون صدا و سیما دارد ولی متأسفانه این امر در سال قبل اتفاق نیافتاد و از آثار جشنواره نخست با توجه به این‌که برخی از آنها بسیار فاخر بودند، استفاده نشد.

رییس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم با بیان این‌که حوزه‌های علمیه باید با تمام تلاش کار خود را با قوت ادامه دهند، یادآور شد، جشنواره فیلم حوزه باید در سطح عمومی، سطح فرهنگی و سطح هنری کشور پژواک داشته باشد که از آن جمله می‎توان به حضور این جشنواره در عرصه مجلات سینمایی فاخر کشور اشاره کرد.

وی ابراز داشت: باید در کنار برگزاری جشنواره فیلم حوزه، انگیزه را برای تروج هنر دینی و حضور تولیدکنندگان تقویت کنیم تا نامهربانی‌ها مانع تحقق اهداف دینی نشود.

حجت‌الاسلام واعظی ایجاد یک سایت تخصصی و بارگذاری فیلم‎های برتر در این سایت را امری ضروری دانست و افزود: تبلیغ این سایت در نشریات سینمایی، مخاطبان بیشتری را جذب کارهای فرهنگی می‌کند.

وی با اشاره به گستردگی مرز رسانه در امور فرهنگی، خاطرنشان کرد: رسانه مرز نمی‌شناسد و به همین دلیل نیاز است بخشی با عنوان نظرات در سایت جشنواره ایجاد شود تا بتوان از نظرات کارشناسان در زمینه فعالیت های رسانه‌ای هم استفاده کرد.

رییس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم با بیان این‌که بسیاری اوقات استعدادیابی صورت گرفته و آثار برگزیده شناسایی می‌شوند ولی به دلیل عدم توجه رها می‌شوند، تصریح کرد: باید توجه داشته باشیم که رسالت حوزه مراسمی نیست و امری استمراری است.

وی در پایان اظهار داشت: دفتر تبلیغات اسلامی باید به عنوان نماد روشنفکری حوزه در عرصه رسانه‌ای و تبلیغی جریان‌ساز باشد و به طور قطع بعدها شاهد حضور رهروانی در این عرصه خواهیم بود.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


+ 6 = 10