آفات دینداری از منظر آیات و روایات

حجت الاسلام محمد هادی مشیری استاد حوزه و دانشگاه ، دبیر و عضو هیئت امناءاتاق فکر تبلیغ و مشاور خانواده

حجت الاسلام محمد هادی مشیری استاد حوزه و دانشگاه ، دبیر و عضو هیئت امناءاتاق فکر تبلیغ و مشاور خانواده

دبیر اتاق فکر تبلیغ خراسان تبیین کرد؛
دبیر اتاق فکر تبلیغ خراسان تبعیت از هوای نفس، حسدورزی، خودبزرگ بینی، تاکید بر مادیات و سوء ظن را از آفات دینداری برشمرد و به تبیین این آفات از منظر آیات و روایات پرداخت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام محمد هادی مشیری، دبیر اتاق فکر تبلیغ حوزه علمیه خراسان، جمعه شب در مسجد حضرت زینب(س)، تعقل، دین داری، ادب و حسن خلق را ۵ خصوصیت مورد سفارش حضرت ابا عبد الله الحسین دانست که اگر در وجود انسان ها نباشد امیدی به خیر آنان نیست.

دبیر اتاق فکر تبلیغ حوزه علمیه خراسان تبعیت از هوای نفس را بزرگترین آفت به دین دانست و تصریح کرد: خداوند متعال از این جهت حضرت ابراهیم را خلیل خود قرار داد که در هر کاری اراده و رضای خداوند متعال را در نظر داشت و این اطاعت و تبعیت را ملاک خلیل الله شدن عنوان کرد.

وی افزود: بی شک آنانی که به فرمول خلیل الله شدن رسیدند روزی شرایط گناه برایشان فراهم و مهیا شد اما دست از گناه کشیده و از خواهش هوس خود پیروی نکردند.

حجت الاسلام مشیری ادامه داد: حضرت امام(ره) در هنگام هر سخنرانی گریزی به هوای نفس می زدند و از این سخن می گفتند، عده ای تصور می کردند چون ایشان استاد اخلاق هستند و عادت دارند تا در بحث سیاسی نیز تذکر اخلاقی بدهند اما امروز پس از گذشت سی سال از رحلت امام معنای این دستورات را فهمیدیم که کنترل خویشتن ما، موجب می شود تا غرب هیچ حرکتی نتواند شکل بدهد.

دبیر اتاق فکر تبلیغ حوزه علمیه خراسان دومین آفت دین را حسد ورزی دانست و غیبت پشت سر انسانها، تملق پیش روی آنان و شماتت در مصیبت را سه علامت حسدورزان برشمرد.

وی افزود: عده ای از بشریت متاسفانه اهل خود بزرگ بینی هستند و با رفتن به سفر زیارتی آن را همه جا جار می زنند؛ شهدای ما از هر گونه تفاخر و تجمل دوری می کردند و فخر فروشی در مادیات از جمله ماشین های آنچنانی و زندگی تجملی شایسته نیست و سیره شهدا نیز دوری از همین رفتار ها بود.

حجت الاسلام مشیری با بیان این که در سنجش خودمان با اولیای الهی پی به وضعیت بحرانی خود می بریم، خاطر نشان کرد: سفارش قرآن کریم سنجش بشریت با پیامبر(ص) بوده و این باید برای همه معیار باشد.

دبیر اتاق فکر تبلیغ حوزه علمیه خراسان غیبت را از دیگر آفت های دین دانست و غیبت را همچون بیماری جذام عنوان کرد که با درگیر کردن بشریت آنان را از مسیر الهی منحرف کرده و به گمراهی می کشاند.

وی با انتقاد از آنانی که برخی ها را به سبب داشتن مادیات و پول تکریم می کنند بیان کرد: اینان بخشی از دین خود را از دست داده اند و نباید خیرین را با تکریم و تعظیم آنطور جلوه داد که هم ارزش کارشان از میان برود و هم دیگران مجبور به کار خیر با وجود عدم میل به آن شوند.

حجت الاسلام مشیری هشتمین آفت را سوء ظن دانست و با بیان این که عده ای بر پایه همین سوء ظن متوسل به دروغ شده و نسبت به دیگران کدورت می ورزند، تصریح کرد: برخی از صحنه های کربلا عجیب تکان دهنده بود و باید با استمداد از اهل بیت راه عاشوراییان را پیش بگیریم.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


3 + 5 =